321

Re: Waver: 30 September

Tru Dat wrote:

En de jas, de kogelvrije vesten, ...?

Wel, de typische jas werd toch verscheidene maal beschreven door getuigen zowel in '83 als in '85. En de overval in Temse waar de kogelvrije vesten gestolen werden, werd toch ook aan de bende gelinkt door de wapens die ze daar gebruikt hebben.

322

Re: Waver: 30 September

Hilde Geens: 'De vraag is: kun je die overval uit 1982 dan wel aan de Bende toeschrijven? Gestolen wapens worden in het criminele circuit op de markt gebracht, gekocht of verkocht, gebruikt of niet gebruikt, soms bewaard of gedumpt. Bouhouche zelf was bijvoorbeeld een echte bricoleur met wapens: hij verving geweerlopen en andere stukken door onderdelen van andere wapens... Die Dekaise wapens kunnen dus zeker door verschillende gangsters en bendes gebruikt zijn, met andere doeleinden dan die we aan de Bende van Nijvel toeschrijven. In die zin vraag ik me af of de Bende wel bestaat.'

Bron: Knack | nr. 48 2017

323

Re: Waver: 30 September

Bijna al de overvallen en moorden zijn gepleegd door 3 man en elke keer met dezelfde wapens. Bijna al de getuige (soms kan het verschillen want al de getuige zijn niet fiabel) geven dezelfde beschrijving van de daders. Als je eenmaal wapens gebruikt van een andere bende en je word gepakt, neem je de risico voor al de andere vroegere diefstallen en moorden te betalen.

Tussen de diefstal van de Santana en de feiten van Maubeuge is er 3 maanden waarvan me niets weten. Het is goed mogelijk dat de bende verschillende overvallen heeft gepleegd gedurende 3 maanden zonder dat er van gesproken werd, omdat ze met de politie niet geconfronteerd geweest hebben. Een gewone diefstal in een kruidenierswinkel staat zelfs niet in de krant. En nadat ze eigenlijk de eerste keer een confrontatie hebben met de politie, stellen ze vast dat ze niet genoeg gewapend zijn en daarom dus Dekaise. Het stelt ook vast dat ze niet van het criminele circuit zijn, anders zouden ze op een ander manier aan wapens geraakt zijn.

324

Re: Waver: 30 September

Er staat helemaal niets vast in dit dossier.

325

Re: Waver: 30 September

Politieman doodgeschoten

Bij een overval op een wapenhandelaar hebben vier gangsters donderdagvoormiddag in het Waals-Brabantse Waver een 33-jarige politieman doodgeschoten en een handelaar en twee toevallige klanten met kolenlagen verwond. Tijdens hun vlucht werden de bandieten in Hoeilaart klem gereden, maar daar openden ze het vuur op twee BOB’ers die nu in het ziekenhuis liggen en voor wier leven niet meer gevreesd wordt. In Hoeilaart konden de gangsters ontsnappen. Donderdagavond was men nog koortsachtig naar het viertal op zoek.

Aan de Rue de Bruxelles 32 in het centrum van Waver baat Daniel Dekaise (35) een wapenhandel uit. Donderdagvoormiddag rond half elf stonden er twee klanten in de winkel toen er in die eenrichtingsstraat een blauwe Audi 80 (*) stopte. Eén man bleef achter het stuur zitten en drie anderen stapten de winkel binnen. Ze waren niet gemaskerd en zagen er een jaar of dertig uit.

Wat er in de winkel precies gebeurde zal moeten blijken uit de ondervraging van de zwaar gewonde handelaar en de licht gekwetste klanten.

Wel staat vast dat ongeveer gelijktijdig in de Rue de Bruxelles automecanicien Arthur naar zijn werk ging in de Fiat-garage in dezelfde straat. Die Arthur zag dat er in de wapenhandel iets verdachts gebeurde en hij verwittigde zijn werkmakkers.

Eén van de collega’s uit de garage is Eric Van Pee. Van Pee: “Ik kwam de garage buiten en er reed juist een combi van de politie voorbij. Ik deed die wagen stoppen en ik zei aan de agent dat hij best eens kon gaan kijken bij wapenhandelaar Dekaise.”

“Agent Claude Haulotte die alleen achter het stuur zat, parkeerde op het trottoir, stapte uit, trok zijn dienstrevolver en ging naar de wapenhandel zo’n 30 meter verder. Toen de agent ter hoogte van de wapenwinkel kwam, hoorde ik plots schoten. Ik ben onmiddellijk weer de garage binnengelopen.”

Uit het heerste onderzoek is ondertussen gebleken dat agent Haulotte nog zijn dienstwapen heeft leeggevuurd op de gangsters die terzelfder tijd met hun machinegeweer naar de politieman schoten. De agent werd aan het hoofd geraakt en viel dood op straat neer.

Hoewel alles zeer vlug ging konden de gangsters nog de wapenhandelaar en de twee klanten, die zich allicht trachten te verweren, met geweerkolven toetakelen, een groot aantal wapens roven en in een zak steken, en naar buiten lopen waar hun medeplichtige achter het stuur zat te wachten. De gangsters vluchtten met de blauwe Audi (*) nummerplaat DSN 237 richting Hoeilaart.

Ondertussen was er groot alarm geslagen en twee leden van de BOB van Waver zetten de achtervolging in.

Bron: Het Nieuwsblad | 1 Oktober 1982

(*) De daders gebruikten een Volkswagen Santana, geen Audi.

Spoor bijster

In Hoeilaart werden de overvallers bijna klemgereden in de Albert Biesmansstraat. De R4 van de BOB ramde de wagen van de gansters. Eén van de overvallers stapte uit en vuurde op de rijkswachters. De ene BOB’er werd in de buik en het been getroffen en de andere kreeg hagel over zijn lichaam. De gangsters konden weer ontsnappen, deze keer met kapotgeschoten radiator.

Vanuit Hoeilaart was men gisternamiddag het spoor van de gangsters bijster. Wel werd gemeld dat de daders in Oudergem waren aangehouden, dat ze in een Jaguar waren overgestapt, dat ze richting Leuven waren gevlucht, maar dat bleken achteraf stuk voor stuk loze geruchten.

De doodgeschoten politieman was 33 jaar, gehuwd en kinderloos. Hij had tien jaar dienst bij de politie van Waver en stond bekend als een plichtsgetrouw man.

Wapenhandelaar Dekaise was een paar jaar geleden al het slachtoffer van een mislukte overval toen een paar Nederlandse jongeren na een uitstapje naar Walibi hem wilden beroven.

Gisteravond deelde de rijkswacht mee dat er niet gevreesd wordt voor het leven van de BOB’ers Roland Campinne en Bernard Sartillot uit Chaumont-Gistoux.

Ondanks het feit dat de rijkswachtbrigades van Nijvel, Leuven en Brussel onmiddellijk in staat van alarm werden gebracht, was men gisteravond nog steeds op zoek naar de daders.

Bron: Het Nieuwsblad | 1 Oktober 1982

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

326

Re: Waver: 30 September

Wel wel wel. Van Zweedse papieren naar Bouhouche met in dezelfde dans Bultot en blijkbaar Montel. De valse dollars van Montel zijn opmerkelijk » Forum

Montel en Waver, dit is in de periode dat men dacht dat de Santana nog in Zweden gestolen werd! Welke Zweed kende Bouhouche die na Aalst het land verliet via dezelfde weg als Lekeu? Toeval?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

327

Re: Waver: 30 September

Vermoedelijk was Dekaise geen echte overval maar een verdoken verwittiging voor Dekaise. Het feit dat hij niet gedood is, komt omdat hij nog nodig was om iets te volbrengen denk ik.

328

Re: Waver: 30 September

Waarom Dekaise niet gedood is, begrijp ik ook niet goed. Al die anderen worden zonder pardon afgeschoten. In het buitengaan zelfs een politieman. Dekaise kan verklaren welke wapens gestolen zijn, heeft de daders misschien herkend of is toch zeker een belangrijke getuige én zou hen misschien nog in de rug kunnen geschoten hebben. Dekaise had wel (goeie) banden met de rijkswacht.

329

Re: Waver: 30 September

Toen men Dekaise in aanmerking nam als verdachte voor andere feiten, kwam er tussenkomst van het parket waarbij hij ging klagen, jammeren, wenen en mekkeren.

330

Re: Waver: 30 September

Bossi, welke andere feiten?