21 (edited by Merovinger 19-09-2012 01:03)

Re: Garagebox

Deel van de gevonden items in de garagebox in Ukkel:

http://www.vier.be/sites/default/files/takeover/debendehaemers/tijdslijn/img_7februari1989.png

22 (edited by DeadLetterBox 19-09-2012 10:34)

Re: Garagebox

Is er ook een legende met de verklaring van de stukken? Ik herken alvast een Luger-achtig pistool en R31 lijkt op een Stengun. Er ligt ook munitie en een schouderholster en wapenonderdelen.

Servo per Amikeco

Re: Garagebox

Geen legende maar zie de lijst op pagina 2 van wat er gevonden werd in de box (bron is akte van inbeschuldiging tegen bende Haemers).

24

Re: Garagebox

Ben wrote:

Wat werd er op 8 februari 1989 gevonden in de “Apollon” garagebox nr. 404 in Ukkel, Alsembergsesteenweg 733?

Robert De Staerke, de zoon van Leon De Staerke, zag ooit hoe zijn oom Julien De Staerke begin juli 1985 een metalen kist opgroef vol wapens en de inhoud vervoerde naar een garagebox op de Alsembergsesteenweg 731 in Ukkel.

Ondanks het feit dat het hier om nummer 731 en 733 gaat, is het wel degelijk hetzelfde gebouw. Is dit toeval of had Julien De Staerke toegang tot de garagebox die de Bende Haemers ook gebruikte?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

25

Re: Garagebox

Goffinon over de garagebox van de Bende Haemers: 

Box Patrick Haemers in Ukkel = zelfde als Bois de la Houssière = sporen leggen = alles met alles verbinden (wapens Mendez - nummerplaat mme VDB - vingerafdruk Axel Zeyen) = alles op Haemers schuiven.

Bron: Nota's Willy Acke

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

26

Re: Garagebox

Ben wrote:

Goffinon over de garagebox van de Bende Haemers: 

Box Patrick Haemers in Ukkel = zelfde als Bois de la Houssière = sporen leggen = alles met alles verbinden (wapens Mendez - nummerplaat mme VDB - vingerafdruk Axel Zeyen) = alles op Haemers schuiven.

Bron: Nota's Willy Acke

In die Acke nota's komt die box een aantal keer voor.

Op de achterkant van p31, links van p32, staat in het midden bij puntje 4:

Maskers Haemers = franse politiekers (Chirac).
- Niets gebeurd (haar, zweet)

In diezelfde nota's zegt hij op de achterkant van blad 33, links van blad 34, onder "Fons Van Rie" over diezelfde box:

Box Ch d'Alsemberg Ukkel
      alles bij elkaar (wapens oa Mendez)
      + maskers:
               bij geen enkele HU Haemers maskers gebruikt (nvdr: HU = Hold-up)
      + vingerafdrukken
               Haemers, Zeyen, Tyack

Re: Garagebox

Deze info kende ik al bertlagaisse. Bedankt om het te posten.

De vraag blijft dus voor welke feiten deze maskers gebruikt werden. Ze werden immers niet gebruikt voor de gekende feiten die toegeschreven worden aan de Bende Haemers. En als deze maskers effectief nooit gebruikt geweest zijn door de bende Haemers, wat deden die maskers dan in de box? Heeft iemand deze daar dan bewust gelegd? Om Haemers of het onderzoek te destabiliseren of te manipuleren?

28

Re: Garagebox

Vooral dat ene zinnetje in Acke zijn nota's:

"maskers Haemers = franse politiekers (Chirac)"

die ik er net boven gepost had vond ik zeer interessant. Dat bevestigt welke soort maskers het waren. En bij de gekende feiten van Haemers zijn die idd niet gebruikt. Haemers droeg bivakmutsen.

Het is niet duidelijk uit de nota's of de maskers geen sporen bevatten van haar of zweet, of als ze gewoon niet onderzocht zijn.
Ze staan in ieder geval niet op de officiele lijst van  "gevonden voorwerpen" in die box. Ook verdacht.

De vraag is idd of het manipulatie was, of niet.

Als men ziet dat in de eerste golf:

  • Bruno Vandeuren toch bewezen actief betrokken was,

  • en dankzij Amory de Borains (oa via Cocu) er aan gelinkt geweest zijn,

hetzij

  • mogelijks als mede-uitvoerders,

  • of mogelijks als vals spoor,

is het ook duidelijk dat men voor de 2e golf men De Staerke en Haemers "betrokken" heeft, als mede-uitvoerders of als vals spoor.

Via welke info en welke BOB brigade heeft die box gevonden?

29

Re: Garagebox

Manipulatie lijkt mij niet echt aan de orde... chantage daarentegen wel. Gezien de verwevenheid/heden van beide bendes met zowat alles wat aanleunde bij criminaliteit (ruim te interpreteren), zou het kunnen dat ze op één of andere manier gebruikt"/"gecompromitteerd" geweest zijn. Hun rol ( ik bedoel dan Patrick Haemers en/of Philippe De Staerke) minimaliseren, lijkt me zeker niet aan de orde, zeker niet in het kader van bepaalde getuigenissen.

Re: Garagebox

Op onderstaande foto van een deel van de spullen gevonden in de garagebox zijn geen maskers te zien.

https://files.vier.be/haemers/img_7februari1989.png