1 (edited by Timmen 31-10-2007 22:20)

Topic: Televisie: De Wortels Van Het Kwaad

DE WORTELS VAN HET KWAAD
Donderdag 20u35 - Vitaya

Met de zestiendelige docureeks De wortels van het kwaad duikt Vitaya in de wereld van de criminelen. Beroepsgangsters, passiemoordenaars, fraudeurs, oplichters, roofmoordenaars, maffiosi, straatboefjes en pedoseksuelen: elke uitzending is gewijd aan een van deze ongure types.

Tijdens de eerste, door Telesaurus geproduceerde helft van elke aflevering vertellen zij zelf hun verhaal, wat ze voelen, wat hen tot de daad brengt of waarvoor ze bang zijn. Daarnaast voorzien Vlaanderens meest vooraanstaande gerechtelijke experts deze persoonlijke getuigenissen van kritische duiding. "Ieder verhaal is anders, elke misdadiger kijkt op een andere manier tegen zijn daden aan", vertelt journalist Leo De Bock, die in deel twee telkens een debat tussen criminologen, advocaten, gerechtspsychiaters en journalisten zal leiden.

"In de media komt het thema criminaliteit zeer versnipperd aan bod, er wordt enkel ingespeeld op spraakmakende actuele gebeurtenissen. Wij willen de kijker een zo volledig mogelijk beeld geven van de problematiek. Door het inzicht in de geest van misdadigers krijg je een genuanceerder beeld van de problemen en blijken voor de hand liggende oplossingen - zoals strengere straffen - vaak niet het gepaste antwoord", aldus De Bock.

In de eerste twee afleveringen over beroepsgangsters zijn Leopold Van Esbroeck, ex-lid van De Bende Staerke, en Pascal De Boeck, ex-lid van de Bende van Baasrode de boeven van dienst. "Voor deze overvallers is beroepsgangster een job als een ander, een die dan ook nog best spannend is", vertelt Leo De Bock. Aangezien in het debat het thema telkens verruimd wordt, komt allereerst de problematiek van het hele gevangeniswezen aan bod. Vragen als "Wat doen we met de overbevolking?" of "Is een gevangenisstraf altijd nuttig?" zullen volgens De Bock niet ontbreken. De reeks eindigt trouwens met een aflevering over pedofilie, het thema waarrond vermoedelijk nog het grootste taboe bestaat en zo ook brandend actueel is.

Bron: knack.be

2 (edited by Timmen 31-10-2007 22:21)

Re: Televisie: De Wortels Van Het Kwaad

Kleine rechtzetting (volgens mij fout in artikel): Pascal De Boek (bende van Godfroid). Volgende uitzending 1 november 2007 (artikel skynet tv-gids):

De wortels van het kwaad: Beroepsgangsters

Vitaya komt op de proppen met een boeiende documentairereeks, die "De wortels van het kwaad" gedoopt werd. De titel geeft al heel wat van de opzet weg. Wat gaat er om in de ziel van een crimineel? Een interessante vraag die niet onopgelost blijft in deze 16-delige reeks. Vaak horen we het antwoord van psychologen en andere ervaringsdeskundigen, maar "De wortels van het kwaad" gaat een stapje verder. De criminelen zelf vertellen zonder verpinken hoe en waarom ze hun misdaden begaan hebben. In de eerste aflevering over beroepsmisdadigers legden criminelen Leopold Van Esbroeck en Pascal De Boeck al uit hoe ze een "carrière" maakten van overvallen plegen en hoe beredeneerd ze te werk gingen. In deze aflevering horen we hoe hun leven naast de misdaad verliep.

Van Esbroeck en De Boeck hadden immers een vriendin, die uiteraard niets mocht weten over hun misdadige praktijken en voor wie de vraag waar die miljoenen vandaan kwamen niet aan de orde was. Alles wordt routine, dus mensen beroven ook. Van Esbroeck en De Boeck werden onoplettend en dat heeft hen de das omgedaan. Na jaren in de gevangenis zijn ze ogenschijnlijk nog niet tot inkeer gekomen. Op een verrassend eerlijke manier vertellen ze over spijt en een nieuw leven opbouwen. "Ge hebt daarvoor gekozen, en dan doet ge het. Zo simpel is het." En de gevolgen daarvan moet je er maar bij nemen. Na deze aflevering is het tijd voor een tweede thema uit de reeks, en hierbij krijgen we de verhalen van oplichters te horen.

3

Re: Televisie: De Wortels Van Het Kwaad

Ik heb de tweede aflevering gekeken, spijtig genoeg de eerste niet. Wel eens leuk om die gasten bezig te horen, zoals Van Esbroeck en diene De Boeck. De Boeck: Voor 3 miljoen begin ik er niet meer aan, ik wacht op ne grote slag. Van Esbroeck: Ik heb spijt, maar hoe kunt ge zien aan iemand dat ge spijt hebt. Drie miljoen per maand uitgeven. Dan toen ze een overval pleegden in Ternat en dat Salesse ne fakteur zag maar hij dacht dat het ne flik was en begon efkes te claxoneren als ne zot en Papadopoulos pakt da kaske van de grote biljetten vast maar tis nog open, zeker 3miljoen op de grond.

Ik vind het toch ma stom als het effectief zo is gegaan van Salesse, waarom ineens zo claxoneren, het mocht nog ne flik zijn, als je ziet dat hij niks merkt zou ik toch niet zo tekeer gaan. Zo ziet men toch dat er nog altijd een groot verschil is met de gewone bendes dan met de bende van nijvel, die zorgden voor ze hun buit al hadden voor bloed en een gewone gangster gaat juist voor het geld en hoopt geen politie te zien. De bende wachtte de politie soms op en wat was hun doel? Geld? Nee. Doden? Ja.

Re: Televisie: De Wortels Van Het Kwaad

Heb beide afleveringen op dvd.

5

Re: Televisie: De Wortels Van Het Kwaad

Donderdag 6/12/2007 was het toch een interessante aflevering over de illegale handel in drugs, wapens en vrouwen. Vooral het deel over het omkopen van douaniers, rechters en politici. Besluit: met veel geld is alles mogelijk.

Re: Televisie: De Wortels Van Het Kwaad

Renne wrote:

Besluit: met veel geld is alles mogelijk

De meer dan trieste waarheid.

7

Re: Televisie: De Wortels Van Het Kwaad

Voor geld danst den 'Duivel'.

Re: Televisie: De Wortels Van Het Kwaad

Koen wrote:

Voor geld danst den 'Duivel'.

Geen twijfel over, en eender welke stijl, de Samba, Cha-Cha of de Swing, betaal den "Duivel, en de danskoning doet zijn ding.

9

Re: Televisie: De Wortels Van Het Kwaad

Ooit, jaren geleden zei me iemand: als je iets niet begrijpt (als mens) denk dan aan geld! En dan ga je het wel begrijpen!