21

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Herr Flick wrote:

misschien was dit wel een uit de hand gelopen reclamecampagne van Volkswagen, want ze hebben er massa's van verkocht.

Wie weet! big_smile

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Ben wrote:

"Ze stelen een wagen in Elsene en rijden er onmiddellijk mee naar Lembeek om een andere wagen te stelen. Wat is het idee daarachter?"

Je moet niet te veel achter de Austin zoeken denk ik. Ze zochten gewoon een eenvoudig te stelen auto. Ik vind het niet meer dan logisch dat je een belangrijke auto gaat stelen dat je dit doet met een gestolen auto. Daar hoef je als misdadiger niet eens lang over na te denken.  En dat doe je het beste op 1 dag (dan loop je juist het minste risico en hoef je de auto niet eerst te verbergen) en dan het liefst minimaal 20 km uit elkaar (daar zal de politie immers niets weten van deze diefstal). Dit hebben ze weloverdacht zo gedaan.

K&, ik heb pas 2 jaar ervaring dus ik zal nog een jaartje wachten vooraleer me tot de elitetroepen te rekenen. big_smile

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Kan iemand mij helpen hoe het nou echt zit? Hoe zit het nou met deze Santana uit Lembeek? Ik lees in de feiten over Lembeek:

"Met deze wagen hebben ze een diefstal gepleegd op de kruidenierszaak Piot te Maubeuge. Ditzelfde voertuig werden gebruikt bij de overval op wapenhandel Dekaise te Waver. Het voertuig werd achtergelaten te Ukkel ingevolge de schade die bij het vuurgevecht te Hoeilaart was ontstaan."

Echter in de feiten van Waver (Dekaise) lees ik dit:

"Nog verrassender is het feit dat de Santana niet ergens in België werd ontvreemd, maar in Zweden werd aangekocht of gestolen. Na een maanden durend onderzoek in Duitsland en Zweden weet de politie dat de in de wagen teruggevonden verkoolde resten van onderhoudsticketten, nummer B 29187, afkomstig zijn van een Zweeds concessionaris van het VAG-net van de firma Volkswagen".

En dit:

"Zo stellen ze bijvoorbeeld vast, dat de wagen waarschijnlijk ook zes weken voordien moet gediend hebben om kruidenierszaak Piot op het plein van Maubeuge te beroven. Belangrijker is nog de vaststelling dat een wapen van kaliber 7.65, dat in de nacht van 13 op 14 augustus 1983 in Maubeuge werd gebruikt, ook gediend heeft bij de hold-up in wapenhandel Dekaise in Waver."

Conclusies: De Santana die in Waver is gebruikt is waarschijnlijk ook de Santana die in Maubeuge is gebruikt. Maar het is dus niet zeker. Van de gebruikte wapens staat dus wel vast dat deze overeenkomen. De wagen die in Waver is gebruikt is gestolen in Zweden! Niet in België!

Mijn vraag is nu: Bestaat er een concrete link met de diefstal van de Santana in Lembeek met de Bende van Nijvel?

24 (edited by K& 16-05-2013 12:04)

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

De Zweedse link schijnt in het begin gevolgd maar later verlaten.

Details over de achtervolging na Waver: lees het interview met de nog levende rijkswachter Sartillot en de top cuisinier Romeyer op les tueurs du brabant.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

K& wrote:

De Zweedse link schijnt in het begin gevolgd maar later verlaten.

Betekent dit dat men NOOIT heeft kunnen vaststellen dat de Santana die gebruikt is in Waver en Maubeuge daadwerkelijk afkomstig is van de diefstal in Lembeek? Dat dit ALLEEN als zeer aannemelijk kan worden beschouwd?

K& wrote:

Details over de achtervolging na Waver : lees interview met de nog levende Gendarme Sartillot en de top cuisinier Romeyer op les tueurs du brabant.

Het is nochtans zeer spijtig dat mijn kennis van het Frans niet verder strekt dan op vakantie een brood kopen en in Brussel wat bonbons. smile

26

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Ik begrijp het ook niet:

  • Werd de Santana uit Lembeek gebruikt voor Dekaise en Piot?

  • Welke Santana werd in Zweden gestolen?

  • Welke Santana droeg een kopij van de nummerplaat van een inwoner van Ukkel? (en wie was die inwoner?)

27

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

De Santana die in het Zoniënwoud werd teruggevonden na de overval in Waver werd in Lembeek gestolen. Indien er misverstanden over deze wagen zouden bestaan dan komt dat omdat er in de tekst over de feiten in Waver wordt gesproken over het feit dat de wagen in Zweden werd gestolen.

Ik heb dit ondertussen aangepast omdat dat niet klopt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Wat deze diefstal vooral zegt is dat ze aan het nadenken zijn. Dat was ook al het geval bij het stelen van het eendenroer. Er begint iets te broeden. Er is een bende actief die snode plannen heeft voor de toekomst.  De santana bleek achteraf een vergissing (net als het eendenroer), nl niet ideaal voor snelle overvallen, zoals ze van tevoren wel hadden ingeschat.

De diefstal van de gloednieuwe (voorlopig onderhoudsvrije) santana laat zien dat men vooruit denkt en echt plannen heeft. De auto wordt niet gestolen om te verkopen. De auto moet de jongens de zekerheid geven zich snel te kunnen verplaatsen zonder problemen en zonder te veel op te vallen.

29

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

noorderling wrote:

De auto moet de jongens de zekerheid geven zich snel te kunnen verplaatsen zonder problemen en zonder te veel op te vallen.

Hoe kan je je verplaatsen zonder op te vallen als je een gloednieuwe wagen steelt? Deze wagen had maar één doel : om gebruikt te worden bij overvallen. Voor andere verplaatsingen hadden ze wel andere wagens. Deze stond dan ook ergens in een garagebox geparkeerd tot ze hem nodig hadden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

30

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

noordeling wrote:

De auto moet de jongens de zekerheid geven zich snel te kunnen verplaatsen zonder problemen en zonder te veel op te vallen.

Konden ze beter een VW stelen. Valt minder op dan een Saab Turbo.