Topic: Hoe de killer vinden?

Ik ben ervan overtuigd dat er een manier is om alsnog de daders te identificeren, of althans één van hen. Misschien ben ik naïef, maar in dat geval zou ik met plezier vernemen waarom. Misschien is de algemene invalshoek die we hanteren wel verkeerd. Veel theorieën zoeken naar links met vedachte personen en dwaalsporen, terwijl een van de grote stappen voorwaarts de voorbije jaren was dat de overvallen waarschijnlijk stopten omdat de vermoedelijke chef van de bende bij de laatste overval in 1985 zelf omkwam.

Dat laatste maakt de "Chef" ook zo "vindbaar", omdat hij geen reguliere begrafenis kan hebben gekregen of zomaar uit het bevolkingsregister geschrapt kan zijn. Hij moet verdwenen zijn, van de ene dag op de andere, en sinds zijn dood geen belastingen noch huur betaald hebben of geld van zijn rekening gehaald hebben. Sterker nog: zijn familie moet hem gemist hebben - tenzij hij die niet of nauwelijks had, maar in dat geval hebben we een nieuw puzzelstukje.

Het idee is dus simpel: neem een lijst van alle mensen die tussen pakweg 1985 en 1990 uit het bevolkingsregister verdwenen zijn. Dat zullen er veel zijn, maar we kunnen onze kennis van de chef gebruiken om te schiften. Alle vrouwen kunnen al meteen van de lijst. Iedereen jonger dan 22 en ouder dan 50 ook. Iedereen die na 1985 gezien werd kan niet de Chef zijn. Sprak de Chef Frans, Nederlands of beide?

Als we dan nog iets gerichter gaan zoeken op basis van veronderstellingen en daarbij enkel weinig gelijkende profielen schrappen (bv. mensen die al in louche zaken genoemd zijn, mensen die niet al te ver van Nijvel woonden, ...), dan moeten we toch eindigen met een vrij beknopte lijst van verdachte personen die we op basis van fotomateriaal, lichaamsbouw, ... gericht kunnen gaan vergelijken met de uitgebreide profielen die in de USA worden opgemaakt?  Of verdwijnen er jaarlijks zoveel criminelen van middelbare leeftijd in de buurt van Nijvel?

Ik sta open voor kritiek en zou het niet erg vinden om te moeten horen waarom mijn idee niet klopt. Vuur dus maar af wat jullie er van denken.

2

Re: Hoe de killer vinden?

Bij mijn weten hebben ze dit wel degelijk onderzocht, of ze dit goed gedaan hebben weet ik niet.

Dan moeten we ervan uitgaan dat de killer echt dood is. Ik vindt die veronderstelling van Jumet zeer opmerkelijk omdat ze al jaren geen enkel deftig spoor uit de grond kunnen stampen. Hier laten ze iedereen geloven dat hij dood is,maar aan de hand van wat veronderstellen ze dit: Omdat de Bende niet meer toesloeg na 1985. Uit de verklaring van de agent Eddy N. die op de openstaande koffer schoot.

Dit zijn de enige 2 zaken die ze hebben. Ik sluit het ook niet uit dat er één dader gesneuveld is,maar voor mij zijn er voorlopig geen zware elementen die dit bevestigen. Ze (Jumet) zijn van niks zeker maar dit weten ze precies met zekerheid.

Of ze echt alles goed gecheckt hebben betwijfel ik... Weet je dat ze zelfs de moeite niet doen om na te gaan wie er in die periode in de gevangenissen zat met een lengte van 1m89 en groter. Ik heb voorlopig geen vertrouwen in Jumet en dat komt door hun flaters,het lijkt wel dat ze geen sporen willen uitzoeken.

3 (edited by club_le-happy-few 03-05-2008 21:28)

Re: Hoe de killer vinden?

Kim Wouters? Familie van de recentste ex van Philippe De Staerke (Lisette Wouters)? Ze zouden toch uit elkaar zijn heb ik gehoord?

4

Re: Hoe de killer vinden?

Als je ervan uitgaat dat de 'chef' dood is, dan is het een logische redenering om die lijst op te zoeken. Dat hebben ze bij de Cel Waals Brabant al gedaan. Resultaat? Een lijst van (verbeter me als ik verkeerd ben) meer dan 90.000 mensen.

Moest deze psychopatische killer bestaan, dan vermoed ik dat hij geen familie meer had of nauwelijks contact had met zijn familie. Overdag had hij waarschijnlijk een normaal leven zodat hij allesbehalve als een verdachte kon worden aanzien. Hij had een normale job, weinig vrienden, maar wel de mogelijkheid om mensen te manipuleren. Wanneer hij 's avonds thuis kwam van zijn werk en alleen thuis zat, werd hij een andere persoon. Hij ging naar sexfuiven, vond 'soulmates', begon mensen te manipuleren en werd misschien zelf gemanipuleerd.

Het is ook niet zo onwaarschijnlijk dat niet de uitvoerders maar de opdrachtgevers de psychopaten waren. De opdrachtgevers hadden een ziekelijk wereldbeeld waarin ze alles en iedereen wilden controleren en ze schuwden geen geweld om hun perfecte wereld en hun doel te bereiken. Ze zoeken een paar mensen die met wapens en wagens kunnen omgaan, beloven hen dit en dat, en zeggen overval dit en dat en schiet ondertussen maar een paar mensen neer. Het motief? Ik zou het niet weten : controle, macht, wraak, afrekeningen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Hoe de killer vinden?

Ben wrote:

Het is ook niet zo onwaarschijnlijk dat niet de uitvoerders maar de opdrachtgevers de psychopaten waren. De opdrachtgevers hadden een ziekelijk wereldbeeld waarin ze alles en iedereen wilden controleren en ze schuwden geen geweld om hun perfecte wereld en hun doel te bereiken.

Zo zie ik het ook, zij gaven de opdrachten om mensen te vermoorden, de gangsters die het deden, deden gewoon hun job. Het waren criminelen en ze waren het gewoon van dit soort jobs te doen, als moesten er hier wel mensen vermoord worden en kinderen! Dat spreekt de uitvoerders natuurlijk niet vrij maar zij deden het voor het geld, en ze waren wellicht ook een paar vijzen kwijt, maar soldaten doden ook in de oorlog, de vijand moest ook uitgeschakeld worden.

De uitvoerders deden hun job en wisten niet eens waarom ze dit moesten doen. De opdrachtgever(s) wist het motief en werkte met een contactpersoon die connecties had in verschillende milieu's. De contactpersoon kende de mensen en wist hoever ze wouden gaan, en ze werden waarschijnlijk goed gecheckt en deden voor de Bende aanslagen, nog aanslagen om te zien of ze wel te vertrouwen waren. De opdrachtgever zal wel de opdracht gegeven hebben aan zijn contactpersoon om eerst andere zaakjes met hen op te knappen en zaken waar men zeker van was dat men nooit zou gaan klikken,men heeft/had macht op hen.

Er heeft nooit iemand durven praten,en dat wil toch veel zeggen, waarschijnlijk werd hen duidelijk gemaakt wat er dan zou gebeuren, en ik denk dat er een paar voorbeelden zijn van mensen die iets te veel hebben gezegd, hun werd het zwijgen opgelegd door ze te liquideren.

Re: Hoe de killer vinden?

En wat als het geen Belg is?

7

Re: Hoe de killer vinden?

Het is te laat om nog naar de daders te speuren, verloren tijd maar wel bladvulling.

De opdrachtgevers, zij die nut hadden bij de moorden, moeten te traceren zijn. Er lopen sporen naar de hogere politiek en de zakenwereld vanin de jaren '80. Daar ligt de oplossing en ik vermoed dat reeds vele speurders hun tanden stukgebeten hebben op dit spoor. En ik vermoed dat de oplossing moet gezocht worden in de hoogste regionen. En dat is een mijnenveld, zowel voor de speurders als voor ons. Een vermoeden wordt pas krachtig als er bewijzen zijn

Re: Hoe de killer vinden?

LEO, ben grotendeels akkoord met wat je hier komt te zeggen, maar denk toch dat sommige opdrachtgevers en sommige uitvoerders nog te vatten zijn. Anderen zijn reeds geliquideerd of verongelukt. In Amerika lopen er premiejagers die minder gebonden zijn aan lokale wetten om zulke criminelen op te jagen.

Sommige van die criminelen denken dat ze onaantastbaar zijn, maar in hun sector ben je dat nooit. Denk maar aan de jaren 90 in Italie, na de moord op de rechters toen het volk op straat kwam en uiteindelijk het leger werd ingeschakeld om deze criminelen van straat te halen. Men kan deze laffe moorden niet onbestraft laten.

Re: Hoe de killer vinden?

Mijn grootste vrees is dat de daders en sleutelfiguren al lang niet meer in België wonen. Bovendien heb ik altijd geloofd dat er inlichtingendiensten betrokken waren bij de overvallen, dus dat maakt het vinden van de opdrachtgevers zo goed als onmogelijk. Vele betrokkenen kunnen overigens ook een natuurlijke dood gevonden hebben, aangezien we ondertussen bijna 25 jaar later zijn na het laatste feit.

10 (edited by CleverTrevor 26-11-2010 12:14)

Re: Hoe de killer vinden?

Ik geloof ook stellig dat de daders nog gevat kunnen worden, mits ze nog in leven zijn natuurlijk. Zoals de speurders terecht aangeven is hiervoor vaak maar één element nodig. In het verleden zijn al vaker oude zaken opgelost omdat er plotseling een bewijsstuk opdook dat de bal aan het rollen bracht.

Hoe het staat met de mogelijk doodgeschoten killer... Zoals Ben aangeeft, is de lijst van personen die in deze periode uit het bevolkingsregister zijn geschrapt, zeer lang. Het is bijna ondoenlijk om de juiste persoon eruit te vissen want er zijn maar heel weinig gegevens van de "killer". Eigenlijk is er alleen een vaag signalement (de robotfoto). De Bende van Nijvel gebruikte meerdere talen, dus de moedertaal van deze man is niet duidelijk. We weten ook niet in welk deel van België hij woonde en misschien woonde hij zelfs wel in het buitenland.

Het zal vandaag de dag alleen al veel moeite kosten om nog een bruikbare foto van al die gestorven of verdwenen mensen te vinden. Een halve eeuw is lang. Pas als er meer gegevens over de killer opduiken kan er verder gezocht worden. Bijvoorbeeld als ze stoffelijke resten vinden. Al zal het zelfs dan moeilijk worden. Hoe vaak komt het niet voor dat lijken ongeïdentificeerd blijven?

Zelfs al vind je het gebit van de killer, dan nog kun je pas vooruit als er ooit een gebitsafdruk of röntgenfoto van zijn gebit is gemaakt. En zelfs al is dat geval, is er nog een tandarts die dat 25 jaar na dato in zijn archief heeft? Het is moeilijk, heel moeilijk.