Topic: Televisie: De Zaak

Op dit moment loopt op Canvas op dinsdagavond de vijfdelige documentaire De Zaak, die ophefmakende Belgische gerechtszaken onder de loep neemt. Respectievelijke gerechtszaken zijn: de moord op Karel Van Noppen, de ontvoering van Anthony De Clerk, de diamantroof van de eeuw in het Diamond Centre te Antwerpen, de jacht op de CCC, en de strapatsen van onze vriend Andràs Pàndy. Heel interessant allemaal, daar niet van, maar ik stel me toch de vraag waarom er geen aflevering (laat staan meerdere afleveringen) wordt gewijd aan de Bende.

2

Re: Televisie: De Zaak

Bovengenoemde zaken zijn opgeloste zaken, de Bende van Nijvel is dat niet.

Re: Televisie: De Zaak

Dus kunnen onopgeloste zaken niet ophefmakend zijn? Trouwens zitten alle opdrachtgevers van de moord op Van Noppen nog niet achter de tralies, heeft men het raden naar waar de buit van de diamantroof in het Diamond Centre zich bevindt, zoals alle aandachtige bezoekers van de site wel zullen weten is (in verband met de motieven achter de Bende) over de CCC het laatste woord nog niet gesproken, en tast men over de werkelijke relaties binnen de familie Pàndy nog steeds in het duister.

Het ging er me bij het posten van dit bericht echt niet om om wrevel te wekken, maar gewoon om aan te tonen hoe weinig aandacht er in de media wordt besteed aan de Bende.

4

Re: Televisie: De Zaak

Biggus Dickus wrote:

Het ging er me bij het posten van dit bericht echt niet om om wrevel te wekken, maar gewoon om aan te tonen hoe weinig aandacht er in de media wordt besteed aan de Bende.

Misschien is het gewoon de bedoeling om het in de vergeetput te duwen, gelukkig bestaan er nog mensen die er geïnteresseerd in zijn. Moest deze site er nu niet bestaan of die van onze Franse collega's dan zou de interesse nog meer afslanken en bestaan er nog schrijvers die zich interesseren in de zaak.

Maar op politioneel gebied en politiek gebied was de interesse ver te zoeken de laatste 10 jaren (of langer). Het afgelopen jaar is er weer wat beweging, de profiler Daniélle Zucker die er mee bezig is en het aanstellen van nieuwe speurders is ook positief. Of het iets gaat opbrengen is een vraagteken maar het zit toch nog niet volledig in de doofpot.

En wat het vreemdste is is het volgende: Eerst slankt men de cel Jumet af en na een paar maand versterkt men ze terug, toch een teken dat ze er nog mee bezig zijn (hoop ik).

5

Re: Televisie: De Zaak

Biggus Dickus wrote:

Heel interessant allemaal, daar niet van, maar ik stel me toch de vraag waarom er geen aflevering (laat staan meerdere afleveringen) wordt gewijd aan de Bende.

Ik volg deze vaststelling. Het programma draait - volgens de makers - om ophefmakende zaken. Wat is er in hemelsnaam zo ophefmakend aan bijvoorbeeld de ontvoering van Anthony De Clerk? (Buiten dan het feit dat er speciaal FBI-agenten kwamen helpen zoeken met moderne middelen en enkele jaren later een onderzoeksrechter in Luik de ontvoering van twee meisjes even belangrijk vond als de diefstal van een handtas.) Eén van de meest ophefmakende gerechtszaken in België is naar mijn - bescheiden - mening de zaak tegen de Borains. Als je ziet wat voor zaken er daar allemaal gebeurde en wat daar allemaal werd gezegd.

Maar sommige potjes zullen waarschijnlijk niet te vaak geopend mogen worden op De Redactie.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube