1

Topic: Benoît de Bonvoisin

Dat ze bij de bende Haemers vrienden hadden in de hoogste regionen, blijkt ook uit een interview met advocaat Etienne Delhuvenne dat in 1993 in het weekblad Humo stond.

Humo: Heeft hij nog ander hoog bezoek ontvangen in Rio?
Achille Haemers: "Ja, een baron."

Humo: Toch niet baron Benoît de Bonvoisin?
Delhuvenne: 'Toen Denise Tyack een keer uit de gevangenis kwam, waar ze Patrick was gaan bezoeken, werd ze opgewacht door Benoît de Bonvoisin. Dat heeft in de kranten gestaan. De Bonvoisin beweerde dat ze elkaar toevallig tegen het lijf liepen, en dat hij Denise dan maar een lift naar huis heeft gegeven. Maar ik heb het er nadien met Patrick (Haemers, red) over gehad. Ik vroeg of het hem niet had geshockeerd. "Waarom?" zei hij. "Ik ken die vent. Ik ben hem tegengekomen in Brazilië."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Benoît de Bonvoisin

Als de Bonvoisin speciaal voor Haemers naar Brazilië trekt zal het niet alleen voor zijn blauwe ogen zijn.

3

Re: Benoît de Bonvoisin

Renne wrote:

Als de Bonvoisin speciaal voor Haemers naar Brazilië trekt zal het niet alleen voor zijn blauwe ogen zijn.

Er staat niet dat De Bonvoisin speciaal voor Haemers naar Brazilië is gegaan. Ze zijn elkaar daar tegengekomen, of het een afspraak was of een toevallige ontmoeting blijft een raadsel. De kans op een toevallige ontmoeting is natuurlijk zo klein dat je bijna automatisch denkt dat ze een afspraak hadden.

Dit neemt natuurlijk ook niet weg dat het zeer verdacht is dat Haemers en De Bonvoisin elkaar kenden. Dan krijg je weer meer vragen dan antwoorden: Hoe hebben ze elkaar ontmoet? Deed Haemers opdrachten voor De Bonvoisin?

Het kan zeer goed zijn dat Haemers in opdracht werkte van De Bonvoisin, zoals het uitvoeren van bepaalde vuile zaakjes. Maar wat waren zijn opdrachten dan? Misschien:

Humo: De ontvoering van Paul Vanden Boeynants, is dat ook een opdracht geweest?
Etienne Delhuvenne: "Zeker weten! Patrick heeft me gezegd dat ze vijftien miljoen frank vooruit betaald hebben gekregen om het te doen. Dat lijkt me ook weer heel logisch. Als je Patrick Haemers heet, kom je toch niet helemaal uit het paradijselijk Brazilië overgevlogen om even voor de lol VDB te ontvoeren? Zo'n riskante operatie, die eigenlijk bij voorbaat gedoemd was te mislukken. (...)"

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Benoît de Bonvoisin

Ben wrote:

"Als je Patrick Haemers heet, kom je toch niet helemaal uit het paradijselijk Brazilië overgevlogen om even voor de lol VDB te ontvoeren? Zo'n riskante operatie, die eigenlijk bij voorbaat gedoemd was te mislukken."

Dat is ook zo hé, zo een zaak in zijn geval met zoveel risico doe je volgens mij niet ten eerste zonder dat je er op voorhand al iets aan verdiend en ten tweede moet zoiets heel goed voorbereid zijn zodat het zeker lukt. Ze moeten al een hele tijd met die ontvoering bezig geweest, ik vraag mij af hadden ze die tijd. Ik denk daarom dat de kans zeer groot is dat alles in kaart is gestoken, ze hebben hem ontvoerd maar hij wist dat het ging gebeuren.

Als ik juist ben is De Bonvoisin toch ook lid geweest van CEPIC, net als VDB, dan de advocaat die een kantoor had in dezelfde blok als VDB (als ik juist ben Michel Vander Elst), die dan samenwerkte met Haemers. De namen kunnen aan elkaar gelinkt worden en dat kan toeval zijn maar toch weer te veel toeval als je het mij vraagt. En CEPIC, de organistatie en leden spelen toch een louche rol in de jaren van de Bende van Nijvel, dus het zou goed kunnen dat we daar de opdrachtgevers moeten zoeken.

Re: Benoît de Bonvoisin

Baron Benoît De Bonvoisin krijgt hersenbloeding

Benoît De Bonvoisin, bijgenaamd de zwarte baron, is zwaar ziek. Hij werd een paar dagen geleden getroffen door een hersenbloeding. Baron Benoît De Bonvoisin ligt in een Brussels ziekenhuis nadat hij een paar dagen geleden een hersenbloeding kreeg. Over zijn toestand raakte gisteren niets meer bekend. De Bonvoisin is één van de meest kleurrijke figuren uit de recente Belgische geschiedenis. Ooit was hij bij de Franstalige christen-democraten de rechterhand van de voormalige premier Paul Vanden Boeynants. Hij werd er door sommigen lang van verdacht dat hij banden zou hebben met extreem-rechts. Daar dankt hij ook zijn bijnaam de 'zwarte baron' aan.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Re: Benoît de Bonvoisin

Vanden Boeynants en De Bonvoisin waren gelieerd met elkaar via het CEPIC, ik geloof zelf dat je gerust kan stellen dat ze mekaar vrij goed kenden. Als De Bonvoisin via Haemers die ontvoering in scene zou gezet hebben moet VDB er dus ook van geweten, hebben, of ze moeten het echt gedaan hebben om hem te treffen, maar dan snap ik niet goed waarom ze hem niet gewoon vermoord hebben, daar is veel minder risico aan verbonden dan zo'n ontvoering op te zetten.

En waarom jezelf laten ontvoeren?

7

Re: Benoît de Bonvoisin

Jezelf laten ontvoeren is een mooi voorbeeld om zwart geld wit te wassen:

  1. Ontvoerders worden op voorhand betaald, de ontvoering gebeurt met medewerking van de ontvoerde. Risicogehalte: nihil.

  2. Er wordt losgeld betaald (zwart geld) wat via de ontvoerders terugvloeit naar de ontvoerde.

  3. Resultaat: iederéén happy.

8

Re: Benoît de Bonvoisin

Wat ook opvalt is dat er eigenlijk nooit een onderzoek is gevoerd naar VDB zelf, hij was al geen onbesproken figuur. Er zijn duidelijke geruchten van machtsmisbruik, maar daar komt men niet op terug, de daders vinden dat was het doel maar hun opdrachtgever was dus het zogezegd slachtoffer.

Dat die speurders zich dan ook niet afvragen waarom Haemers terug komt, dit doe je alleen als je geen risico kunt lopen of toch weinig risico. Ontvoeringen is één van de moeilijkste misdaden die er zijn om het tot een goed einde te kunnen brengen (een goed einde in de crimineel zijn ogen dan, het geld bemachtigen en ermee wegkomen).

9

Re: Benoît de Bonvoisin

Indien Haemers de ontvoering zelf zou op poten gezet hebben zou hij weken, zo niet maanden nodig gehad hebben om informatie op te doen (Dagritme van het slachtoffer, omgeving van het slachtoffer, reisroute van het slachtoffer, chauffeur of geen chauffeur, ontsnappingsroute, ...). Hoe doe je dat vanuit Brazilië?

10

Re: Benoît de Bonvoisin

Herr Flick wrote:

Vanden Boeynants en De Bonvoisin waren gelieerd met elkaar via het CEPIC,  ik geloof zelf dat je gerust kan stellen dat ze mekaar vrij goed kenden.

Natuurlijk, het waren vrienden.

LEO wrote:

Jezelf laten ontvoeren is een mooi voorbeeld om zwart geld wit te wassen.

Dat snap ik niet goed. Zeker niet in het geval van de ontvoering van VDB. Stel dat de ontvoering opgezet spel was, dan werd het losgeld aan de ontvoerders gegeven om het nadien gewoon terug aan VDB te geven. Dan blijft het zwart geld toch zwart? Stel dat het geen opgezet spel was dan ben je het geld gewoon kwijt, dan wordt er niets wit gewassen. In het geval van VDB kwam het geld zogezegd van Israëlische vrienden, maar het gerecht heeft moeten beloven dat ze er nooit achter zouden vragen of er onderzoek naar doen.

LEO wrote:

Hoe doe je dat vanuit Brazilië ?

Door af en toe terug te komen naar België. Zelfs zijn eigen vader heeft hem gezien op een feestje in de schaduw van het Brusselse gerechtsgebouw.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube