Re: Robert Beijer

uit het onderzoek naar eventuele banden tussen de Bende van Nijvel en de Roze Balletten het volgende:

Wel wees Etienne erop dat hij vaststelde dat op één van de listings die in beslag genomen werden bij Beijer de namen voorkwamen van:

"(...) een nogal groot aantal dames. Toen ik het dossier-Montaricourt raadpleegde, heb ik vastgesteld dat het een afschrift bevatte van de lijst van meisjes die voor het netwerk werkten. Op dat moment herinnerde ik me opnieuw de listing en ben die gaan opsnorren. Ik heb me er toen rekenschap van gegeven dat bepaalde meisjes die deel uitmaahten van het netwerk-Montaricourt op de listing van Beijer voorkwamen."

Tot slot werd Lacroix nog uitgenodigd om te reageren op het gegeven dat op één van de listings van Beijer namen voorkomen uit het netwerk van Montaricourt. Hij beperkte zich tot het antwoord:

"Daar kan ik moeilijk op antwoorden. Wij onderzoeken het dossier-Bouhouche-Beijer. Betreffende het agentschap ARI zijn er inderdaad een aantal dingen die we weten."

Hierbij moet echter worden opgemerkt dat naar aanleiding van bepaalde persberichten Beijer op 26 maart 1997 een brief richtte aan de Commissie, waarin hij zich met klem afzet tegen de verdachtmakingen op dit specifieke punt. Onder verwijzing naar zijn vroegere functie als rijkswachter, schreef hij dat hij bepaalde informatie die hij in die functie had vergaard, bij zich had gehouden met het oog op zijn nieuwe werk als privé-detective:

"Toen ik bij de afdeling Drugs van de Brusselse BOB werkte, heb ik me in 1978 bezig gehouden met een heel belangrijk dossier van cocaïnesmokkel. Ik heb heel wat prostituees die contact hadden gehad met die smokkelaars moeten ondervragen en horen. Ik heb ze persoonlijk gehoord (...). Toen ik bij de rijkswacht werkte, had ik de gewoonte om van elk van mijn processen-verbaal een kopie te nemen. Op het ogenblik waarop ik mijn ontslag heb ingediend, heb ik besloten me van al die kopieën te ontdoen, niet zonder vooraf te hebben nagegaan welke inlichtingen me in het raam van mijn toenmalige nieuwe baan - directeur van het ARI-inlichtingenkantoor - zouden kunnen interesseren (...). Ik heb nooit een beroep gedaan op bovenvermelde prostituees (...). Vandaag verneem ik dat die personen deel uitmaken of hebben uitgemaakt van een netwerk dat de naam Montaricourt draagt. Ik antwoord daarop: gelet op hun beroep is zulks mogelijk, zelfs waarschijnlijk. Maar dat gaat mij niet in het minst aan en het netwerk Montaricourt zegt me helemaal niets."

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)

Dus een directeur van een inlichtingenfirma is niet op de hoogte van Montaricourt, was het niet hij de prostituees in zette voor betrapping in echtscheidingszaken. En geen link tussen de Roze Balletten en de Bende van Nijvel daar ben ik nog zo zeker niet van.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Robert Beijer

Nieuwe wending Bende van Nijvel – Computer onthult zwarte lijst

Ex-BOB'er brengt hoogste gerechtelijke kringen in opspraak. De computer van de gewezen BOB-er Robert Beijer, die na de recente onthullingen in verband met de Bende van Nijvel en de moord op FN-topman Juan Mendez, in het Spaanse Torremolinos op rustiger tijden wacht, heeft gesproken. Volgens welingelichte bronnen beschikt de Nijvelse onderzoeksrechter Schlicker, die een deel van de Bende-moorden onderzoekt, over een namenlijst van liefst 40 bladzijden.

Deze lijst zou vorige week door de computer van Beijer aan de speurders zijn prijsgegeven. Zij bevat naar verluidt onder meer namen van magistraten van het parket van Brussel en van het parket van Antwerpen. Van deze magistraten wordt vermoed dat zij contacten hebben met aanhangers van uiterst rechts. Tevens zouden op de 'zwarte lijst' namen staan van hoge officieren van de rijkswacht en van leden van de Staatsveiligheid, alsook van Interpol. En niet de minste, zo werd vrijdag nog gezegd. Bepaalde van de vermelde personen zouden thans op de vlucht zijn.

Bron: Het Laatste Nieuws | 23 januari 1988

Re: Robert Beijer

Hoe zou het met Beijer gaan?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Robert Beijer

Video over Beijer en Bouhouche » YouTube

Het stukje over de manipulaties in het Bende-onderzoek is veel betekenend. Tevens valt me op dat zijn lichaamstaal behoorlijk verschilt van feit tot feit. Vooral vanaf min. 47 als hij het over de zaak Suleiman heeft, daar zit emotie en beleving in. Bij andere feiten waar hij over vertelt ontbreekt dit volledig, ook de details in zijn uitleg.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Robert Beijer

Beijer is een wolf in schapenvacht. Bij de aanslag op Vernaillen, die weliswaar gewond, maar niet gedood werd is hij vol lof over deze uitgekiende operatie, doch waar er doden te betreuren vielen, o.a. Zwarts en de raid in Aalst, en waarin zijn betrokkenheid meer dan mogelijk is, blijft hij zijn (gespeelde) onschuld uitroepen.

Re: Robert Beijer

Wel door zijn houding in de zaak Zwarts en in het bende-dossier maakt het van hem een klootzak eerste klas, een zielige sukkelaar. Hij probeert munt te slaan uit het leed van de slachtoffers en heeft het onderzoek naar de Bende van Nijvel mee helpen saboteren. Hij is er dan nog fier op ook. Ik acht de kans ook groot dat hij met zijn publieke optreden anderen (daders of personen er dichtbij) probeert af te persen of er geld mee te verdienen.

Het feit dat hij zo handelt is volgens mij een zoveelste teken dat er een link is tussen ex-SIE'ers en de Bende van Nijvel, waar De Pomp een sleutelrol in is.

En Beijer over die oorlog waar je geen woorden voor vindt. Een oorlog tussen eerbare mensen en perverse wapen-drughandelaars?
Waar is er het meest te verdienen voor een man met zijn kennis en ervaring?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Robert Beijer

the end wrote:

Het feit dat hij zo handelt is volgens mij een zoveelste teken dat er een link is tussen ex-SIE'ers en de Bende van Nijvel, waar De Pomp een sleutelrol in is.

Het zomaar vlot alles bekennen heeft maar één doel volgens mij, het loskoppelen van alles rond de rijkswacht en de Bende van Nijvel. Waarom steekt hij er zoveel energie in? En is het de 9mm(2) en De Pömp die de link is tussen ex-rijkswachters en de Bende van Nijvel?

En over Bouhouche en Waver; er is een mogelijkheid dat hij betrokken is, als hij bijvoorbeeld niet in de Audi zat (als er twee wagens zouden zijn) maar wel in de Santana? Want in Waver is er meer gestolen dan wapens, ook verschillende aktetassen en zo, waarom? Waarom ook op dit uur en dag tijdens de markt, het slechtste moment voor een overval. De daders moeten via de een of andere manier aan bepaalde info over Dekaise geraakt zijn. Via Bouhouche?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Robert Beijer

Beijer is communistisch, Bouhouche is rechts.

99

Re: Robert Beijer

Beijer communistisch???!? Je gaat me toch niet vertellen dat je valt voor dat GRU-verhaal? Beijer is noch communistisch, noch de zelfverklaarde schakende-superintelligente-GRU-spion, een laffe rotzak met veel praatjes dat wel.

Re: Robert Beijer

Zijn goede vriend van destijds Albert F. lijkt nu nochtans fervent aanhanger van vladimir. Als het niet zo is, maakt het enkel de zaken wat eenvoudiger. Er beginnen veel dingen op te klaren, ook rond Finné.