31

Re: Geografisch profiel

Merovinger wrote:

Over nummer 25 ben ik niet helemaal zeker maar ik zie niet meteen wat het anders wel zou kunnen zijn. Het moet in elk geval gaan om een feit in Jambes of Namen en moet gebeurd zijn na de overval in Ohain. De arrestatie van Lammers in het fort van Dave zal het wellicht ook niet zijn.

Ik ga ervan uit dat nummer 25 wel degelijk verwijst naar de in Ohain gestolen VW Golf. De Golf GTI werd verschillende keren gezien in en rond Namen: op 6/10/83 op de Renault-parking aan de Rue de Fer, op vrijdag 7 oktober 1983 op de Rue de l'étoile in Jambes en op zaterdag 8 oktober 1983 op de Avenue Materne in Jambes (het bolletje van nr. 25 lijkt zelfs recht op de Rue de Fer te staan).

En zoals je schrijft, is het inderdaad opvallend dat een aantal feiten niet op de kaart staan. Waarvan de diefstal in Dinant natuurlijk de meest opvallende is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Geografisch profiel

Nog een artikel over geografische profiling gebruikt in het Bendeonderzoek door professor Jean-Paul Donnay » La Meuse (PDF-bestand)

Re: Geografisch profiel

Als hun comfortzone in '82/'83 Sint-Genesius-Rode en Alsemberg is dan valt het me op dat dit Vlaanderen is en dat voor de periode '82/'83 de meeste misdrijven in Wallonië en Brussel zijn. Op deze kaart kan men duidelijk zien dat de comfortzone juist tussen Brussel en Wallonie valt en dat alle sporen nagelaten worden in Brussel of Wallonië » Google Maps

Er zijn ook misdrijven op Vlaams grondgebied maar het grootste deel in '82/'83 is buiten Vlaanderen. Er is ook nog dat de daders Frans spraken met een Vlaams of geschoold accent.

Er is ook dat de meeste doden door de bende met de aanslagen in '85 in Vlaanderen vallen, beide gegevens - hun comfortzone in Vlaanderen en de meeste doden ook - staat haaks op hoe het gebracht wordt in de media.

Ik vraag me af of de moorden in Vlaanderen (buiten Temse) in de periode '82/'83, zijnde Beersel en Halle, iets te maken kunnen hebben met zelfbescherming van de daders, in de zin dat er een Vlaming bij de daders was die in de buurt van Halle-Beersel wel eens ging kaarten of bepaalde Clubs ging bezoeken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Geografisch profiel

Ook het gebruik van de vele verschillende wapens in Nijvel en Anderlues maakt dat de sporen naar Wallonie gaan, zie ook de datum van Anderlues en de aanstelling van de nieuwe magistraat. De wapens gebruikt in Vlaanderen worden juist gebruikt in Nijvel en Anderlues, waardoor het onderzoek uiteindelijk in Nijvel terecht komt en men in Mons gaat zoeken. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze moeite doen om de sporen niet naar Vlaanderen te laten lopen, en dat terwijl hun comfortzone in Vlaanderen ligt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Geografisch profiel

Er is ook nog de Boondaalsesteenweg die voor de feiten met de Santana een belangrijke rol kan hebben. Het is ook duidelijk dat ze goed de as Elsene-Genval kennen.

De afstand van de Boondaalsesteenweg naar de Italielaan waar de Austin gestolen is, is 1.5km. Vandaar rijden ze naar Lembeek ten Noorden van hun comfortzone. Op 3 maart doen ze ongeveer dezelfde beweging, in Elsene wordt de Audi 100 gevonden en diezelfde dag vindt de overval in Halle plaats. De overval ervoor in Ukkel was er een man minder dan anders. Na Waver zijn er in de comfortzone twee voorvallen die misschien belangrijk kunnen zijn, de lade die gestolen is in Beersel (dader met 0.22) is in Sint-Genesius-Rode terug gevonden. Weet iemand exact waar dit was, en wanneer?

Ook is er de 10km op de teller van de taxi van Angelou (ook dader 0.22) die in de buurt stopgezet is. Er zijn de krijt sporen op de kleren van Angelou.

Er is ook nog de blonde dader waar ik in verschillende topics over gepost heb, die van rond de 40 en ongeveer 170/180 m is. Die mogelijks dezelfde is die info vroeg over de snijbrander in Eigenbrakel, als hij de linkshandige is die in Waver was en ook betrokken is bij de linkshandige moord op Angelou met de 0.22, dan kan het heel goed zijn dat hij een schuiladres had in die buurt. Ook nog, blijkbaar moet er een blonde persoon info gevraagd hebben in de garage waar de Santana gestolen is, en is er in Temse een blonde herkend.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Geografisch profiel

Voor Waver is de Boondaalsesteenweg alsook De Pomp belangrijk, nadien leiden de sporen naar het zuiden.

Wat ik bedoelde met de post hierboven is dat er duidelijke oost-west (en omgekeerd) bewegingen zijn, Brussel Frankrijk om het ruim te noemen.

En dan kan bijvoorbeeld hoeve Pallant of de streek er rond een bruggenhoofd/commandocenter zijn waar samengekomen wordt door nazi's en wapen- en drugshandelaren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Geografisch profiel

Bestaat er een kaart waar alle feiten gecombineerd op staan (zelfs gewoon met een bolletje)? Daarmee bedoel ik zowel Bende van Nijvel als BVH als WNP als ... allemaal dus. Dit om het NIMBY (Not In My Back Yard) principe te bekijken. Iedereen weet dat het rond en in het Brusselse gewest te doen is maar een aantal randgemeenten blijven toch buiten schot.

Meise-Wolvertem-Laken blijft een blinde vlek alhoewel daar ook een aantal zeer betrokken mensen wonen (waaronder de koninklijke familie) en een hele boel adel of hoogwaardigheidsbekleders. Als ik me niet vergis hebben een aantal van de verdachten ook in die buurt gewoond. Iemand iets meer verduidelijking? Ik heb een vermoeden dat Meise toneel was van iets met de X-dossiers.

38

Re: Geografisch profiel

De Basis wrote:

estaat er een kaart waar alle feiten gecombineerd op staan (zelfs gewoon met een bolletje)?

Een Geografisch Profiel is zeer zeker nuttig bij de Bende Van Nijvel. Daar meningen verdeeld zijn over feiten van 1982-1983 en feiten van 1985 is het niet onverstandig om verschillende profielen op te maken. Het vergelijken met andere profielen welke op het eerste zicht geen rechtstreekse verbanden hebben, kan soms ook waardevolle informatie opleveren. De vraag hierboven van "De Basis" is zeker interessant. Niet enkel vanwege het "not in my backyard" principe maar ook voor verschillende andere redenen zoals bijvoorbeeld mogelijke comfortzones welke interessanter worden als deze zich overlappen of zelfs bijna samenvallen.

Non semper ea sunt quae videntur

39

Re: Geografisch profiel

Als ik ooit eens veel tijd heb maak ik met de juiste softwaretools verschillende geografische profielen na er me in verdiept te hebben. Ik denk dat zaken zoals comfortzones een belangrijke rol speelden en dat bepaalde comfortzones behoorlijk in de buurt van bepaalde gekende personen komt of dat er comfortzones verdacht veel in de buurt komen van criminele activiteiten waar wel officieel namen bekend zijn geworden.

Wie Houssière als comfortzone ziet, zou wel eens op een van de vele dwaalsporen terecht gekomen kunnen zijn.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Geografisch profiel

Een geografisch overzicht van de Bendefeiten opgesteld in november 2017 door de krant L'Avenir.

http://grand-angle.lavenir.net/tueurs-du-brabant/wp-content/uploads/sites/33/2017/11/140517TE-carte-tueurs-du-brabant.jpg