1

Topic: Herman Wachtelaer

Uit het eindverslag van de tweede Bendecommissie :

"Ook werd grondig onderzoek verricht in verband met een zekere Herman Wachtelaer. De reden was dat die man in de jaren tachtig een soort extreem-rechtse splintergroep had gesticht, met de veelbelovende naam Yggdrasil-Levensboom. Wachtelaer heeft een tijd lang als taxichauffeur gewerkt. Hij zou contacten hebben gehad met twee slachtoffers van de aanslagen van de Bende van Nijvel: enerzijds met taxi-chauffeur Angelou, doodgeschoten in januari 1983, en anderzijds de genaamde Vanden Eynde, conciërge van de 'Chevaliers' in Beersel, doodgeschoten in september 1982."

"Men gaat gedetailleerde inlichtingen inwinnen over Wachtelaer. Zijn beweging had de vorm van een v.z.w. Die onderzoeken bleken volkomen negatief. Mijns inziens waren zij echter toch waardevol: de speurders zijn zich, via Wachtelaer, immers gaan interesseren voor bepaalde extreem-rechtse bewegingen die in Nederland bestonden en actief waren. Dat dossier was trouwens ook het voorwerp van een aanzienlijk aantal processen-verbaal in het luik WNP-onderzoek."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Herman Wachtelaer

Weet je toevallig waar hij woonde?

Re: Herman Wachtelaer

Groeperingen in Nederlands die in Nederland actief waren gelinkt aan de Bende van Nijvel?

4

Re: Herman Wachtelaer

Maarten1985 wrote:

Weet je toevallig waar hij woonde?

Nee, dit is alles wat er over hem in het verslag stond. Voor de mensen die zich afvragen wat Yggdrasil is:

Yggdrasil is de naam van de 'Wereldboom' in de Noordse kosmogonie. De naam laat zich letterlijk vertalen als 'paard van Yggr', oftewel 'paard van Odin', en verwijst naar de felle levenskracht die hem draagt en overal heen voert.

Yggdrasil is de levensboom en kennisboom, het symbool van de eindeloos vertakte vorm van dat wat is. Tegelijk draagt en verbindt hij de werelden als wereldas (axis mundi). Deze toont tegelijk de weg naar het hogere, de weg die de sjamaan volgt om in het gebied van goden en geesten te komen. Hij reikt van de onderwereld dwars door de mensenwereld naar de wereld van goden en helden.

» Wikipedia

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Herman Wachtelaer

Bij onze Waalse tegenvoeters stootte ik op de volgende tekst, gepost door lid Hervé, waarin enkele klinkende namen met elkaar in verband worden gebracht. De bron is onduidelijk, de 'Zwart en Roze Blogspot' blijkt ontoegankelijk, alhoewel ik me herinner er ooit het één en ander te hebben gelezen:

"Angelou werkte voor dezelfde taximaatschappij (STI, société des taxis indépendants) als José Vanden Eynde destijds had gewerkt, net als de extreem-rechtse Herman Wachtelaer. Wachtelaer was stichtend lid van Yggdrasil/Levensboom/Arbre de Vie. Hij was lange tijd taxichauffeur en zou vertoefd hebben in de Griekse restaurants (o.a. "Athènes") rond het Zuidstation, waar hij in contact zou hebben gestaan met Angelou en José Vanden Eynde, twee slachtoffers van de Bende van Nijvel. Het onderzoek naar Wachtelaer bracht niets op maar zorgde ervoor dat sommige speurders zich waren gaan interesseren voor extreemrechtse bewegingen in Nederland."

Bron » tueriesdubrabant.winnerbb.com

Klinkt de firma Belcar iemand bekend in de oren?

6

Re: Herman Wachtelaer

Biggus Dickus wrote:

Klinkt de firma Belcar iemand bekend in de oren?

Meer informatie over de firma Belcar vind je op deze pagina » Motief

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Herman Wachtelaer

Weet iemand trouwens of die Herman Wachtelaer nog leeft? Het zal toch niet dezelfde zijn als deze hier » www.kerknet.be

8

Re: Herman Wachtelaer

Dat zou een mooie carrière zijn: van taxichauffeur tot directeur van de dienst verzekeringen. Ik betwijfel of het hier om dezelfde persoon gaat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Herman Wachtelaer

http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2012/07/11/bendeeee.jpg.h380.jpg

Zijn broer zegt het volgende over hem: "Kijk, mijn broer amuseerde zich met organisaties op te richten. Maar hij is nogal een fantast. En ja, hij zat inderdaad in het taximilieu, maar dat is gewoon een apart milieu. Dat wil niets zeggen."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Herman Wachtelaer

Herman Wachtelaer is nu 78, las ik. Het is dus niet de man van de Dienst Verzekeringen. Voor een zogenoemde druïde vertoont hij ook verdacht weinig overeenkomsten met Panoramix. smile

Ik weet niet in hoeverre we de getuigenissen van een broer serieus moeten nemen. Zijn opmerking dat mensen zelf wel mogen beslissen of ze extreem-rechts zijn klinkt als iets van "ja, hij was extreem-rechts maar laten we daar niet over praten". En dat het taximilieu "gewoon een apart milieu" is wekt ook weinig vertrouwen. Het drugsmilieu is ook "gewoon een apart milieu" maar dat wil niet zeggen dat er niks crimineels aan is.