Topic: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Dag beste Mensen,

Hier is dan alweer een hollander die zich met Uw zaken bemoeit, wat ook misschien wel wordt veroorzaakt door het feit dat in de Nederlandse media elke keer vrij veel aandacht aan de Bende van Nijvel wordt besteed. Toch heb ik me niet op de forum ingeschreven om eventjes te komen vertellen hoe het allemaal zit. Hoe zou ik dat immers kunnen als buitenlander, en daarbij staan alle theorieën waar ik aan gedacht heb al lang op dit forum.

Wel wil ik mijn gemeende waardering uitspreken voor de website, die zeer, zeer uitgebreid is en veel meer heeft te bieden dan het magere lijstje robotfoto's wat we verder op het net vinden. Hulde aan de samensteller, en ik vind het ook gewoon dapper om dit op te zetten, en die waardering heb ik zeker ook voor de forum-leden. Ik hoop van harte dat U met elkaar deze ellendige kwestie kunt oplossen. Eén ding is duidelijk: Als het raadsel van de Bende van Nijvel ooit wordt opgelost, gebeurt het op deze site!

Toen de bende voor het laatst toesloeg was ik een knaapje van 14, en ik kan het me nog wel vaag herinneren, ook in Nederland maakte het destijds veel indruk. De afgelopen weken heb ik me eens door alle info van de site gewerkt, en de boeken gelezen van Guy Bouten en Bob Beijer. Er zijn oneindig veel tegenstrijdigheden en twijfels in het hele verhaal van de Bende van Nijvel. Toch is er één ding, wat me zo verwonderd, namelijk dit:

Waarom wordt nog steeds geprobeerd om deze zaak in de doofpot te stoppen?

Ik bedoel: Het is 25 jaar geleden! Stel je nu eens voor dat vandaag het raadsel rond de bende wordt opgelost. Stel je voor dat daar uitkwam dat Koning Albert in z'n blote meedeed aan de baletten, dat Vanden Boeynants persoonlijk de killer van de bende is geweest en dat de Rijkswacht de hele zaak heeft bekostigd. Het is zomaar een extreem voorbeeld. Wat zou er dan gebeuren? Zou dan het hele land in rep en roer staan? Zouden alle arbeiders gaan staken, alle wegen afgesloten worden, het koningshuis worden opgeheven?

Als dit 25 jaar geleden bekend geworden zou zijn, dan zou er zeker een storm zijn opgestoken, maar nu, in 2010? Welnee, men zou zeggen: Ach, Albert was nu eenmaal een ouwe deugniet, en ja, VDB heb ik nooit vertrouwd, en die Rijkswacht is gelukkig opgedoekt. En nu ben ik uitgegaan van een extreme uitkomst van het bende-raadsel, zo zal het in werkelijkheid niet eens zijn. Over de Nederlandse prins Bernhard komen nu ook elke keer allerlei wandaden aan het licht. Maar heeft dat invloed over de manier waarop men over hem denkt? Welnee, men glimlacht er een beetje om, en zegt: Jaja, die Bernhard, dat was een oude schavuit.

En dat de gewone burger niet graag over de bende praat kan ik me wel goed voorstellen, maar waarom blijft er toch bij al die hooggeplaatsten zo'n angst om er iets over te zeggen? Ze zullen nu toch niet meer vermoord worden als ze iets zeggen? Die killers en opdrachtgevers zijn misschien al lang dood. Ik merk hier op het forum ook weinig vertrouwen in de onderzoeken van de CWB. Waarom doen ze het dan? Het aantal onderzoekers is zelfs verdubbeld. Als dat hele onderzoek eigenlijk fake is, is het toch eigenlijk gewoon de mensen zand in de ogen strooien. Op zo'n moment vraag ik me echt af waarom zoveel onderzoekers zo veel jaren het volk maar aan het lijntje gehouden hebben. Wat was er in hemelsnaam toch zo geheim aan die bende van Nijvel dat men 25 jaar later nog steeds probeert de gewone man in slaap te wiegen?

Laat ik mijn voorbeeld nog extremer maken: Stel je voor dat uit het onderzoek kwam dat Koningin Fabiola destijds de killer was. Idioot voorbeeld natuurlijk, maar stel dat dat zou gebeuren. Zou dat voor Koningin Fabiola nog van belang zijn? Tuurlijk niet, de mensen zouden dan toch zoiets zeggen van: Och, ze is al oud, en ze heeft ook veel goeds gedaan. Als Fabiola de killer was geweest had ik me voor kunnen stellen dat er zo lang is ge-doofpot, maar voor een stel ellendige killers en en bedriegers uit die tijd hoef je nu toch niet meer te proberen alles weg te stoppen?

Het moge duidelijk zijn dat het koningshuis niet bij deze kwalijke zaak betrokken is geweest, ik heb het alleen even als extreem voorbeeld gebruikt. Buiten alle vragen en raadsels rond de Bende van Nijvel is dit toch wat me het meest dwars zit: Waarom moet dat na zoveel jaren nog steeds maar in die doofpot verdwijnen? Wat was er dan van zo'n verschrikkelijk belang dat het volk al 25 jaar in slaap wordt gesust?

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Omdat er misschien overheden uit andere landen bij betrokken waren?

3 (edited by Hestur 18-07-2010 19:52)

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Zoals elders al geargumenteerd, misschien eerst een andere vraag: is er wel een doofpot? Complottheorieën zijn van alle tijden. De Bende-speurders hebben nooit te kennen gegeven dat er sprake was van een doofpot. Meer nog, Eddy Vos ontkent zelfs met grote klem, en zegt keihard dat als er een doofpot of obstructie van het onderzoek is, zoiets onmogelijk zou zijn zonder zijn actieve medewerking, maar dat hij formeel kon zeggen dat hij dat niet deed. Wie in een Bende-complot gelooft, moet ook maar b zeggen en Vos aan de muur spijkeren.

Ik zou het ietwat verdachte van complot-theorieën willen aantonen, door te verwijzen naar het beruchtste complot aller tijden: het satirische Bielefeldcomplot! Bielefeld is een stad in Duitsland. Ze bestaat. Echt waar. Tenminste, dat is wat de mossad, de Duitse regering en de CIA ons willen doen geloven. Want wie op het terrein gaat kijken, zal zien dat er enkel een grote omheining staat. Niemand die ooit binnen de omheining is geweest. Wat er gebeurt is een raadsel. Biologische experimenten? Complotten van de Duitse geheime dienst? We weten het niet. Om het bestaan van deze zwarte vlek te maskeren, worden echter overal praatjes rondgestrooid over dat stadje Bielefeld dat daar zou liggen maar eigenlijk niet bestaat.

Ik heb gehoord van Paul Katyn dat het stadje niet bestaat. En hij stelde mij vragen, die ik nu ook aan anderen stel: 1. Ken JIJ iemand in Bielefeld? Nee!; 2. Ben JIJ al eens in Bielefeld geweest? Nee!; 3. Ken JIJ iemand die er ooit al eens geweest is? Nee!  Ik stel de vraag nu al vijftien jaar aan iedereen die ik zie, en niemand kan het verhaal ontkrachten. Niemand die kan bevestigen dat dat stadje toch echt bestaat. Paul Katyn moet wel gelijk hebben! De zus van mijn moeder, ja, die was er wel eens geweest. Zij zegt dat Bielefeld echt bestaat. Maar ze zit vast mee in het complot en wordt waarschijnlijk in het geheim betaald door de Mossad, ook al is ze van Turkse afkomst. Moet wel! Bielefeld bestaat niet!

Komt dit allemaal nogal debiel over? Inderdaad. Zelfs zoiets evident als het bestaan van een stad (de hele vorige paragraaf is ironisch bedoeld - uiteraard bestaat Bielefeld wel!) kan je in twijfel trekken met complotverhalen. Maar het is eigenlijk min of meer de redenering van veel doofpot-theorieën en de parallellen met de Bende-complot-theorie zijn niet klein. Elk argument voor is een bewijs. Elk argument tegen (mijn Turkse tante) is een 'dwaalspoor' of een 'truuk' van de 'geheime diensten' om 'machtige personen' te beschermen. Maar zo is het toch onmogelijk om de cirkelredenering van een samenzwering te ontkrachten? Ik zal niet licht vergeten dat één of ander groot licht recent op dit forum suggereerde dat wie zo'n Bende-doofpot ontkende, er misschien wel deel van uitmaakte. Pure Bielefeld!

» wikipedia.org

4 (edited by Mincky 18-07-2010 12:14)

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Bielefeld is een stadsdistrict (kreisfreie Stadt) in het noordoosten van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen. Het ligt in het Regierungsbezirk Detmold. Bielefeld telt 323.615 inwoners. Daarmee is het de grootste stad van de regio Ostwestfalen-Lippe. Bielefeld geldt als het wetenschappelijke en culturele centrum van die regio.

Grappig, de burgemeester heeft wel een beetje een Mossad/Joodse naam: Eberhard David. wink

Meer » wikipedia.org

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

De vraag of er werkelijk een doofpot is, kan ik natuurlijk moeilijk beantwoorden. Toch zul je met mee eens moeten zijn dat heel veel hooggeplaatsten hebben gezwegen als oesters (en nu nog) zodra de Bende van Nijvel wordt genoemd. Dan hebben ze ineens allemaal last van hun geheugen. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat als alle justitiële diensten, alle belangrijke getuigen en betrokkenen, alle onderzoekers, deskundigen, media-mensen, infiltranten, speurders, etc. samen zouden werken zonder rancune, angst, afgunst, eigenbelang, mythomanie en vrees voor de gevolgen, de zaak Bende van Nijvel binnen korte tijd zou zijn opgelost.

De Bende van Nijvel is haast iets mythisch geworden, iets wazigs wat nooit naar buiten komt, en dat onoplosbaar lijkt. Dat bestaat gewoon niet! Er zijn gewoon mensen van vlees en bloed geweest die 25 jaar geleden een heleboel onschuldige mensen hebben vermoord. Geen aliens, of Terminators, maar gewone grijpbare mensen. En gerelateerd aan de getuigen van Aalst wat betreft de taal die ze spraken, waren het ook nog gewoon landgenoten. In ieder geval voor een groot deel. Maar die landgenoten hebben in een modern West-Europees land zomaar 28 mensen kunnen doodschieten, zonder dat ze iets in de weg is gelegd. Dat kun je toch niet doen zonder dat er allerlei mensen wat vanaf weten, ook gewone landgenoten van vlees en bloed. En zonder dat er sporen achter blijven, al zijn het er misschien maar weinig.

Als je het nu allemaal eens nuchter bekijkt, zonder je af te vragen wie of wat er nu allemaal achter zit/zat. Dan is er een handvol killers geweest, een handvol helpers, een enkele wapen-leverancier, en wat opdrachtgevers. Die mensen hebben zeker voor een groot deel gewoon in België gewoond, hadden allemaal familie, bekenden, collega's, buren, een dokter, een tandarts, noem maar op. Toch konden ze zonder problemen zomaar een heleboel mensen vermoorden, zonder dat ze eigenlijk iets in de weg is gelegd. Zoiets kan in de middeleeuwen misschien, maar niet in de 20e eeuw.

Daarom blijf ik vinden: als de hoofden van alle betrokkenen de zelfde kant uit zouden staan, zou de kwestie Bende van Nijvel zonder meer opgelost kunnen worden. Die killers kwamen niet van een andere planeet, maar waarschijnlijk gewoon uit de buurt van Brussel. Ze hebben vast ook gewoon een huis gehad, en een vrouw wellicht, en kinderen misschien. Het kan niet anders dan dat er momenteel nog behoorlijk veel mensen zijn die veel meer weten over deze zaak. Maar ik vraag me vaak af of men de zaak wel werkelijk wil oplossen. Ik kan me toch niet echt aan een doofpot-theorie onttrekken. Ik hoop dat het niet waar is, maar mijn gevoel zegt iets anders.

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Mincky wrote:

Omdat er misschien overheden uit andere landen bij betrokken waren?

Ja, dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Maar dan nog:  het is toch van de zotte dat met medewerking van een buitenlandse overheid zomaar onschuldige burgers bij een supermarkt-bezoek worden doodgeschoten? Mooie boel zou dat zijn. In dat geval mag de waarheid zeker wel naar boven komen. Dan maar een schandaal.

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Martin Holland, de CIA/KGB/Mossad bv. praten nooit, toen niet nu niet. Bovenstaand is puur als voorbeeld en geen beschuldiging. Kijk bv. maar eens naar wie en wat ze allemaal mee hebben genomen naar eigen land na/tijdens WOll, en daar zwijgt men nu nog officieel over.

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Ah ja, daar heb je wel gelijk in Mincky, misschien was ik iets te kort door de bocht. Toch blijf ik het moeilijk vinden om voor zo'n buitenlandse geheime dienst te bedenken wat voor voordeel die zou hebben aan de dood van onschuldige supermarkt-bezoekers. De z.g. strategie van de Spanning? Wie weet, dat zal haast niet meer na te gaan zijn.

Hoewel niets is uit te sluiten, heb ik wat scepcis tegen deze Strategie van de Spanning. Tenminste, in verband met de bende. Als ze paniek hadden willen zaaien, hadden ze net zo goed een zware bom bij een druk station kunnen laten ontploffen. Of vanuit een hoog gebouw met sluipschutters op bijv. een drukke markt kunnen schieten. Of met een vliegtuigje vergif kunnen verspreiden over een woonwijk. Waarom dan zo ingewikkeld met zo'n bende?

En dan hadden ze beter met machinegeweren alles en iedereen kapot kunnen schieten. Dat is ook niet gebeurd. Er lijkt toch een bepaalde selectie te zijn geweest. Maar goed, in het hele verhaal van de bende kom je niet anders dan tegenstellingen tegen. De Bende van de Tegenstrijdigheden hadden ze het ook wel kunnen noemen. Als er iemand is geweest die dat allemaal van te voren heeft uitgedacht, was dat een knappe kop. Of is dat nu allemaal gewoon toeval geweest en niet van te voren gepland? Och ja, dat blijft één van de grote vragen wat betreft de bende.

9

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Uiteraard is het een doofpot operatie. Een doofpot waarvan het deksel door de politieke partijen wordt dichtgehouden. Waarom? Omdat er één van hen bij betrokken is. Weet niet welke hoor. Er is politieke keuze genoeg tussen de aangestelde magistraten en onderzoeksrechters. Feit is dat wie kwam aandraven met bemoedigende sporen opzij werd gerangeerd/gepromoveerd of gepensioneerd.

Er lopen in dit landje nog levende politiekers rond met de antwoorden op de vragen. Toen Nihoul dreigde zijn mond te openen werd hij bijna in de adelstand verheven om te zwijgen. De pedofilie binnen de kerk. De politiek keerde zich tegen de onderzoekers i.p.v. tegen de daders. De Fortis-affaire. Voorkennis of niet, de politieke rangen werden gesloten.

Ooit komt de waarheid aan het licht, maar niet tijdens onze generatie vrees ik. Mijn mening hoor.

10 (edited by Mincky 19-07-2010 19:43)

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Martin Holland: Het mysterie Bende van Nijvel was al opgelost bij de oprichting, denk ik. Meiner meinung nach, zijn er gewoon meer "bendes": brein, uitvoerders(huurlingen), lokale hulpjes, ... Zoals ik al eerder opperde, invliegen op een luchthaven in Duitsland bv., vervolgens halen de hulpjes de huurlingen ze met de auto op, geven ze onderdak + info, voeren hun taken uit, worden eventueel naar een safehouse gebracht, om vervolgens met de auto te worden terug gebracht naar een luchthaven in Duitsland. De Killers, zijn dan officieel noot op België ingevlogen maar op Duitsland en gaan terug naar herkomst. Vervolgens leggen de hulpjes dwaalsporen en de mythe is geboren. En men heeft het steeds over "de killer" maar mijns inziens waren het allemaal killers. Maar dit is slechts mijn mening ...