21

Re: Bois de la Houssière

Neen, Weykamp is een paar maal gaan jagen in Afrika en is welstellend. Hij woont in België (?) maar had vakantie huizen in Frankrijk in de gemeente waar Bouhouche woonde en ook toezicht hield op deze gebouwen denk ik.

22 (edited by club_le-happy-few 08-08-2010 19:24)

Re: Bois de la Houssière

Z'n kompaan F. Dehan is zeker wel naar Afrika gevlucht (Kenia). Hij staat ook op die foto (zie dit topic » Forum). Als ik het goed voor heb, zijn de meeste Afrika-reizen van Weykamp ook naar Kenia?

23

Re: Bois de la Houssière

Hestur wrote:

Zie ik het juist als ik zeg dat er geen echte comfortzone bekend is voor de Bende van de jaren 1982-1983?

Dit is inderdaad een belangrijk gegeven. Voor 1983 moet je zuidelijker denken, aan het bos van Hourpes nabij Lobbes. Daar werden twee wagens achtergelaten door de Bende. Dit zou weer kunnen wijzen in de richting van twee verschillende bendes, of misschien zelfs 3.

  • 1982 : Zoniënwoud Brussel

  • 1983 : Bois de Hourpes in Lobbes

  • 1985 : Bos van La Houssière nabij Braine-le-Comte

In die bossen voelde men zich veilig om bewijsmateriaal achter te laten, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze er woonde. De regio Rode lijkt toch een belangrijke plaats tijdens heel de periode.

Onderzoek » Plaatsen

Hestur wrote:

Weykamp is in dat bos gesignaleerd met zware wapens in zijn handen in 1984 en hij kende alle plekjes waar de Bende zich ophield (la petite bouffe).

Waar heb jij 1984 gevonden? Ik weet wel dat hij in 1981 werd tegengehouden door een agent in het bos en dat er bij een controle van zijn wagen wapens werden gevonden. Het lijkt er wel op dat het WNP in het begin gewoon in de bossen ging oefenen met wapens, maar nadien toch professioneler te werk ging door op de terreinen van het leger te oefenen. Kwam dit door de hulp van Bouhouche, die heel goede contacten had in de schutterswereld?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

24

Re: Bois de la Houssière

Klopt, Weykamp zat er op 5 april 1981 en niet in 1984, sorry. Ik vind het inderdaad interessant dat er één Bende in drie bossen zat. Kan een argument voor "meerdere" Bendes zijn. Maar aan de andere kant: er is wel een gemene deler, de Bende zat altijd in een bos, alleen steeds een ander.

Zijn er militaire tactieken of richtlijnen in verband met comfortzones in bossen? (Als ze er zijn en de Bende paste ze toe - dan heb je munitie voor de extreem-rechtse piste).

25 (edited by club_le-happy-few 10-08-2010 00:14)

Re: Bois de la Houssière

Of toch rekening mee houden dat sommigen uit het "jagersmilieu" komen. En zoals ik eerder al zei: in de buurt van de bossen in Lobbes, wonen nog steeds "wereldvreemde" marginalen. Geen gewone marginalen (of zigeuners, of heroïnejunks) zoals je overal wel eens tegenkomt maar enkele klasses erger. Ze zien er "nauwelijks" nog menselijk uit, compleet verwilderd.

26

Re: Bois de la Houssière

club_le-happy-few wrote:

Geen gewone marginalen (of zigeuners, of heroïnejunks) zoals je overal wel eens tegenkomt maar enkele klasses erger.

Maar ziet u dat soort mensen überhaupt tot iets in staat? De junkies die hier regelmatig bij mij door de binnenstad lopen, zijn vaak op sterven na dood.

27

Re: Bois de la Houssière

Ik ga toch wat dieper ingaan op het bos-aspect. Het Zoniënwoud is eigenlijk maar één keer gebruikt en dat was na de overval in Waver, die helemaal uit de hand liep. De Bende zat waarschijnlijk met een gewonde en hun instinct zocht beschutting op. Ze kennen de regio en weten dat het Zoniënwoud niet ver is en dat ze zich daar kunnen verstoppen. Het was een impulsieve daad maar ze hebben de politie wel kunnen afschudden. Ze laten hun wagen achter, steken hem in brand en vluchten verder (eventueel te voet) richting Rode of Brussel (Elsene).

Het Bois de Hourpes was hen beter bekend, ze laten er tweemaal een wagen achter. Ze kennen hun weg, zelfs 's nachts en ze voelen zich veilig. Maar ze weten dat ze na de moord in Anderlues het bos niet meer kunnen gebruiken. Het wordt te verdacht. Anderlues ligt vlakbij dat bos en zo dichtbij een wagen achterlaten is gevaarlijk. De politie is hen op het spoor. Ze hebben een nieuwe plaats nodig.

En dan komt Houssière in beeld, het is een bekend bos bij sportschutters en extreem-rechtse en is goed gelegen. Ook hier zie je duidelijk dat ze hun weg kennen in het bos en de omgeving.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

28

Re: Bois de la Houssière

Met andere woorden: de comfortzone werd van tijd tot tijd verwisseld als de politie wist waar deze lag. Na de herfst van 1985 laat de Bende ook in Houssière geen sporen meer na. Het was een comfortzone die ze enkele weken/maanden gebruikten, zolang ze veilig genoeg was.

De Bende had dus blijkbaar wel een voorkeur voor bos (overigens ook in Aalst: vluchtroute door het Osbroekpark). Begrijpelijk, maar niet evident. De Bende Haemers of de CCC had bij mijn weten geen bos waar ze zich af en toe verstopten (of wel?). Het lijkt me een link tussen 1983 en 1985, die eerder suggereert op één kerngroep.

Re: Bois de la Houssière

Ben een beetje aan het googelen geweest bij het bos van Houssière, kan iemand (die een beetje bekend is in de regio) mij misschien vertellen of de locatie 50.626203, 4.193902 (coördinaat google maps) een voormalig schietbaan is van het leger?

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

30 (edited by Mistery 17-03-2011 17:13)

Re: Bois de la Houssière

Weet er iemand of er een kazerne of oefenterrein in of nabij het bos van Houssière is (of is geweest in de jaren 70/80)? Wat namelijk als de bende leden of één van de leden als beroeps op de KMS in Brussel heeft gezeten, waar houden ze dan hun oefeningen? Misschien dat iemand dat weet? Misschien is dat een verklaring voor de bekendheid met het bos?

Kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben, maar de aspirant onderofficieren moeten toch ergens hebben geoefend, en het bos is niet ver van Brussel.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"