Re: Eigenbrakel: 27 September

Als ik dit filmpje zie, dan denk ik dat de overvallers letterlijk een bepaalde opdacht uitvoeren. De opdrachtgever leefde in een fantasiewereld. Hij heeft gezegd, overval die en die supermarkt, schiet daarbij gericht, neem zo veel mogelijk geld mee, maar wordt vooral niet gepakt. Meer wisten de overvallers niet.

Als ze echt zo rustig hebben gehandeld als in het filmpje, dat waren ze zeker goed opgeleid. Misschien wel maandenlang. Zeer goed voorbereid. Dat is mijn mening.

22

Re: Eigenbrakel: 27 September

noorderling wrote:

Als ik dit filmpje zie, dan denk ik dat de overvallers letterlijk een bepaalde opdracht uitvoeren. Als ze echt zo rustig hebben gehandeld als in het filmpje, dat waren ze zeker goed opgeleid. Misschien wel maandenlang. Zeer goed voorbereid.

Ik denk dat ze echt gewoon waren van opdrachten te doen, getraind voor hun job te doen en volgens getuigen bewegen ze zich behoedzaam over de parking als bij een oefening. Ik vraag mij ook af waar die auto stond? Volgens het filmpje niet direct aan de ingang. Stond die te draaien of stil?

23

Re: Eigenbrakel: 27 September

Renne wrote:

Ik vraag mij ook af waar die auto stond?

Als je de reconstructie bekijkt, dan blijkt de wagen vrij ver te staan van de ingang van het warenhuis. Ze moesten nog een eindje wandelen om het warenhuis te bereiken, om zichzelf tijdens die tocht te beveiligen, grijpen ze een kind als levend schild.

Nu kan je jezelf wel de vraag stellen waarom ze hun wagen zo ver van de ingang hebben geparkeerd. Is het niet logischer om je wagen voor de deur te parkeren, binnen te stormen, zo snel mogelijk geld bijeen te rapen en terug naar buiten te gaan?

Het tweede punt is dat wanneer ze terug naar hun wagen moesten wandelen/lopen, er de kans was dat er al politie was aangekomen. Dus nog een vraag: waarom nemen ze bij het buitengaan geen gijzelaar?

noorderling wrote:

De opdrachtgever leefde in een fantasiewereld.

Even verder denken: als de opdrachtgever hierop zou kicken, lijkt het me niet uitgesloten dat hij aanwezig was tijdens de feiten, als toeschouwer. Om te zien hoe mensen worden afgeschoten, om de adrenaline te voelen die de gangsters voelen. Hij kijkt toe vanuit een wagen, misschien filmt hij het wel en hij eist van de gangsters hoe langer hoe meer doden en zinloos geweld.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

24

Re: Eigenbrakel: 27 September

Opgelet met al die filmkes en journalisten praat, men vind drie versies en ik heb nog een vierde!

  • Probeer eens uit de vinden wie het eerst is doodgeschoten en waar?

  • Probeer eens de familienaam van die kleine te vinden?

  • Probeer eens te vinden waar die woonde.

  • Probeer eens uit te vinden of die met zeine velo rondreed of met ne basketbal aan het spelen was?

Er is maar een goede getuige en die hebben we kunnen vragen stellen (een doktor die leeggoed binnenbracht). Toen we er nog niets van kenden en nu wil Michel niet meer mee om er nog eens de goeie vragen opnieuw te kunnen stellen. Maar 't geeft niet, weet meer dan genoeg om bij een volgend bezoek beter op te letten.

25

Re: Eigenbrakel: 27 September

K& wrote:

Probeer eens uit de vinden wie het eerst is doodgeschoten en waar?

Het ziet er naar uit dat het wel eens Djurovski, vader zou kunnen zijn geweest. Waar woonden deze mensen? Nieuwe vraag: hoe is de juiste schrijfwijze van de familienaam van de kleine die werd gegijzeld in Braine l'alleud. En tweede vraag: waar waren de ouders van dit kind?

En nog een laatste vraag: waarom doet men een wedersamenstelling van Aalst en niet van Braine of Overijse? En waarom wil de belangrijkste getuige in Aalst niet meer geïnterviewd worden?

Re: Eigenbrakel: 27 September

K& wrote:

En nog een laatste vraag: waarom doet men een weder-samenstelling van Aalst en niet van Braine of Overijse

De overval in Aalst wordt gewoon als belangrijker beschouwd denk ik omdat:

  • Het de laatste overval was van de Bende van Nijvel.

  • Het erop lijkt dat er meer tastbare dingen zijn terug gevonden die kunnen helpen om die overval in detail uit te spitten: de golf in het bos, de wapens in het kanaal, ... Na Eigenbrakel en Overijse zijn toch zo geen "spectaculaire" vondsten gedaan, of wel?

27

Re: Eigenbrakel: 27 September

Na de overval in Eigenbrakel rijden de gangsters richting Overijse. De afstand tussen beide plaatsen is tussen de 15 en 20 kilometer en de winkels liggen in twee verschillende taalgebieden en dus ook in een verschillende politiezone. Dit bemoeilijkt de coördinatie en het opstarten van een goed onderzoek.

In 2002 stapt een getuige naar de Cel Waals Brabant met de boodschap dat hij op 27 september een groene Golf heeft gevolgd. De getuige merkte achteraan een geagiteerde man op die tekens deed dat hij op afstand moest blijven. Na een tijdje reed deze man nog steeds achter de groen Golf en zag hij weer het gezicht van de man vlak voordat hij een carnavalsmasker aan deed. Dit is de robotfoto die op basis van deze getuige werd gemaakt » Robotfoto nr. 23

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

28

Re: Eigenbrakel: 27 September

Je kan de dubbeloverval Eigenbrakel-Overijse op verschillende manieren interpreteren.

  1. Ofwel stel je dat de gangsters na de overval vonden dat ze te weinig poen hadden, en meteen besloten een andere winkel te overvallen. Niet onlogisch, vermits er in Eigenbrakel effectief niet veel geld werd binnengehaald.

  2. Ofwel stel je dat het vanaf het begin de bedoeling was om een dubbeloverval te plegen.

Feit is dat de rijkswachtkorpsen aan beide zijden van de taalgrens geen contacten met elkaar mochten onderhouden. Boodschappen moesten van de rijkswacht te Nijvel naar Brussel, daar vertaald worden en dan op de telex naar Leuven. Uiteraard gebeurde dit te laat. Het is zeer waarschijnlijk dat de Bende dit wist en het ook uitbuitte. Afhankelijk van de interpretatie, leidt dat tot volgende mogelijkheden:

  1. De Bende gebruikte de zwakte van de rijkswacht om veel buit binnen te halen. De buit is dan het centrale gegeven.

  2. De Bende gebruikte de zwakte van de rijkswacht om een spelletje te spelen: zie eens wat wij kunnen zonder dat jullie ons kunnen pakken! We overvallen twee winkels dichtbij elkaar, en niemand kan ons wat. De psychologische impact staat hier centraal (de samenleving choqueren).

Eigenlijk ben ik me pas de laatste weken gaan realiseren hoe vingerdik het er eigenlijk op ligt. Het is bijna een show. 'Kijk eens wat wij allemaal doen en jullie kunnen ons toch niet pakken'.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Als het na deze dubbele raid nog niet duidelijk is dat de Bende van Nijvel een punt wilde maken. Dit is echt pure bluf. Beide overvallen zijn voorbereid. Het lijkt ontzettend op een afpersing. Deze dubbele raid was een zeer dominante vertoning.

30

Re: Eigenbrakel: 27 September

noorderling wrote:

Het lijkt ontzettend op een afpersing.

Daar lijkt het inderdaad op, maar tegenover wie? Was het afpersing tegenover een groep/persoon/organisatie? Wat mij opvalt is dat men perfect op de hoogte was van de taken binnen de rijkswacht en politie. Ze wisten dat ze na Eigenbrakel de ruimte hadden om in Overijse ook te slaan.

Zoals Hestur zegt de bende profiteerde van de zwakheid binnenin de rijkswacht, de actie was Eigenbrakel en Overijse, ik denk dat we kunnen uitsluiten van een bende die in Eigenbrakel te weinig pakte en daarna richting Overijse ging. Ik denk dat er duidelijk over nagedacht is.

De bende komt terug in '85, wat opvalt is dat ze op één plaats direct een hoop mensen doden. Ze schieten op alles wat bewoog.