Re: Victor Van Obbergh

Dit topic was me al een tijd niet opgevallen. Maar als het echt zo is dat er een Dekaise-wapen is gevonden bij iemand, kennenlijk Van Obbergh, dan lijkt mij de kans zeer groot dat (een deel van) de daders uit die richting komt. Hijzelf of zijn omgeving. Heb nog wel een vraag. Wat is de oorspronkelijke bron van deze vondst? Je zou verwachten dat er toen een enorm onderzoek is gestart naar deze man.

12

Re: Victor Van Obbergh

Ben wrote:

Toen Guy Bouten bezig was aan zijn eerste boek over de Bende was hij op zoek naar Van Obbergh. Hij ging onder andere langs in zijn stamcafé:

"Al weken probeer ik Vicky Van Obbergh te ontmoeten maar tevergeefs. Hij gelijkt als twee druppels water op het nummer 16 van de bekende gele Bende-affiche. In zijn stamcafé, in de buurt van de Bascule in Ukkel, weet men alleen dat hij verhuisd is en al een tijdje niet meer is langs geweest. Ik krabbel een telefoonnummer op een bierkaartje en probeer zo contact te krijgen. De waardin belooft me de boodschap over te maken."

Weet er iemand hoe lang Van Obbergh al in Ukkel (en de Bascule) rond liep? Want misschien kende hij wel de koning van de Bascule.

Tja, in dat geval onderstreept dit dat de speurders (door de aanhouding van Tinck) wel degelijk in de richting van Vicky Van Obbergh en omgeving zoeken. We mogen ook niet vergeten dat Van Obbergh een soort brugfiguur is tussen verschillende bendes, waaronder die van Farcy en die van De Staerke.

Re: Victor Van Obbergh

noorderling wrote:

Dit topic was me al een tijd niet opgevallen. Maar als het echt zo is dat er een Dekaise-wapen is gevonden bij iemand, kennenlijk Van Obbergh, dan lijkt mij de kans zeer groot dat (een deel van) de daders uit die richting komt. Hijzelf of zijn omgeving. Heb nog wel een vraag. Wat is de oorspronkelijke bron van deze vondst? Je zou verwachten dat er toen een enorm onderzoek is gestart naar deze man.

noorderling en Aubanel herlees nog eens goed wat in het rapport van Gerard Bihay van 18.03.1985 staat over Victor Vanobberg (geboren in 1946):

Gekend voor drugstrafiek, diefstallen en oplichtingen. Hij maakte deel uit van de bende van Farcy, net als Michel Gigot die sterk verdacht werd van deelname aan de hold-up op de wapenwinkel van Dekaise. Hij werd in het bezit gevonden van een Enfield revolver, gekocht door de wapenhandelaar Dekaise, uit een lot van 450 gelijkaardige wapens. Dit wapen kan gestolen geweest zijn tijdens de agressie van 30.09.82. Twee Enfield revolvers maken deel uit van de buit. Hage Maroun heeft aan een BOB'er van Brussel verklaard dat dit wapen afkomstig kon zijn van Dekaise, net als een jachtgeweer (à crosse) met afgezaagde loop (negatief voor het jachtgeweer).

Er is dus nooit bevestigd of bewezen dat het Enfield wapen van Van Obbergh wel degelijk afkomstig is van de diefstal op 30 september 1982 bij Dekaise. Als dat het geval zou geweest zijn zou die overval immers al opgelost zijn of zou er tenminste een rechtstreeks spoor zijn. Ik meen mij te herinneren dat het verhaal over dat wapen van Vanobbergh begonnen is met een foto van Van Obbergh voor zijn schouw. Op de foto zou op de schouw dat wapen gezien zijn. Ik zal mijn documentatie hierover nog eens doornemen.

Re: Victor Van Obbergh

Dat wil dus eigenlijk zeggen dat ze niet eens de serienummers hebben van de Lee Enfield revolvers die gestolen zijn. Want dat is de enige manier om een wapen te identificeren (of je moet een huls hebben die je op de slagpin kunt matchen, of een kogel op de loop. Maar dan heb je dus een afgevuurde huls of kogel nodig en moet de originele slagpin en loop er nog opzitten.

Ja als ge er 450 in uw magazijn hebt liggen ... maar er was toen toch al een vergunningsplicht of minstens een registratie plicht, dus moest hij in elk geval de serienummers hebben van die die hij verkocht heeft toch? Of registreerde Dekaise niet wat hij verkocht. Blijkbaar moeten ze toch weten wat hij gekocht heeft want ze kunnen wel traceren tot die badge van 450.

15

Re: Victor Van Obbergh

Herr Flick wrote:

Dat wil dus eigenlijk zeggen dat ze niet eens de serienummers hebben van de Lee Enfield revolvers die gestolen zijn.

Dat klopt, de website van de onderzoekers meldt het volgende:

Twee revolvers van het merk Enfield Kal.380 gedemilitariseerd, zonder nummer.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Victor Van Obbergh

Daar zijn er duizenden van gemaakt, als ik mij niet vergis het standaard wapen voor Britse officieren in WO II. En die worden nog altijd verhandeld op wapenbeurzen. De kans dat je op een Lee Enfield revolver of geweer botst bij een wapenfreak/verzamelaar is dan ook bijzonder groot. Zowel gedemilitariseerde als werkende exemplaren. Als het bovendien om gedimilitariseerde gaat, moet er ook niks geregistreerd worden.

17

Re: Victor Van Obbergh

Net voor Kerstmis 2013 had Guy Bouten in een rusthuis in Etterbeek een gesprek met Vicky Van Obbergh om hem uitleg te vragen over de afkomst van die Enfield-revolver. Bouten was hem op het spoor gekomen via zijn introducties in de Manoesjenclan rond De Staerke.

De gewezen gangster sprak zonder veel poespas en met een lichte blos op de wangen. Als jonge man had hij in de jaren tachtig drugs per vijftig en honderd gram gedeald in opdracht van drugsbaron en informant Albert Farcy

Vicky had blijkbaar de schijn tegen, want hij hield bij hoog en bij laag staande dat hij de Enfield al voor de overval in zijn bezit had ... Van Obbergh was een ket van het Brusselse Anneessensplein die van jongs af verplicht werd zijn eigen boontjes te doppen. Kleine diefstallen brachten hem bij de groep waartoe hij wilde behoren. Er waren de vechtpartijen met de Maroliens, zijn eerste joint en dan de heroïne en de roes die die met zich meebracht. Hij dealde onder de hoede van Marcel Castris en nam deel aan enkele gewapende overvallen met Francis Van Binst. Achteraf stelde hij vast dat Castris en Van Binst politie-informanten waren.

In totaal bracht hij meer dan acht jaar van zijn leven in de cel door. Als gevolg van zijn overmatige drugs- en alcoholverbruik kreeg hij tbc en hepatitis. Toch was hij trots op zijn dubbele ontsnapping uit de gevangenis van Dendermonde en die van Doornik, wat zijn prestige in het milieu aanzienlijk ten goede was gekomen. Hij leerde in de cel leden van de clan-De Staerke kennen, met wie hij later optrok en op het Vossenplein soms gestolen spullen verkocht.

Hij bezwoer Bouten dat hij niets met de wapendiefstal in Waver of met de Bende te maken had. In 2003 ondervroeg de Bendecel hem opnieuw en eiste een DNA-staal, wat hij weigerde. Recent kwamen twee speurders hem opnieuw aan de tand voelen. Van Obbergh was erg vertrouwd met het bos van Houssière want had er een tijdlang vlakbij gewoond. Ook zijn plotse vertrek naar Zwitserland, amper twee dagen na de Benderaid in Aalst, riep vragen op. Toen Bouten hem ernaar vroeg, liet zijn geheugen hem naar eigen zeggen opnieuw in de steek. Of deed hij maar alsof?

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Victor Van Obbergh

Uit een rapport van de BOB Brussel (Bron: De Bende van Nijvel en de CIA):

'Volgens een informant van Goffinon was de enfield, aangetroffen bij Van Obbergh afkomstig van de de overval op Dekaise. Na onderzoek werd vastgesteld dat dit wapen deel uitmaakte van een lot van 500 waarvan er twee werden buitgemaakt bij Dekaise.'

In het boek 'De Bende van Nijvel: verraad, manipulatie en geheime diensten', wijst Bouten Bruno Vandeuren aan als de informant die Goffinon naar Van Obbergh leidde.

Re: Victor Van Obbergh

Voor wat het waard is: zowel Vicky van Obbergh als Nicolas Lebon namen allebei de wijk naar Zwitserland kort nadat de bende had toegeslaan.

Re: Victor Van Obbergh

Website van de onderzoekers meldt het volgende:

Twee revolvers van het merk Enfield Kal.380 gedemilitariseerd, zonder nummer.