1

Topic: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

In de jaren '80 zaaide de Bende van Nijvel terreur en vernieling in België door allerlei bloedige overvallen op supermarkten. Op 9 november 1985 sloegen ze toe in Aalst. Op de parking van de Delhaize vermoordden ze moeder, vader en dochter Van de Steen. Ook de zoon van het gezin, de toen 9-jarige David, kreeg 9 kogels in zijn lichaam nadat hij een glimp kon opvangen van het gezicht van een van de overvallers. Hij werd voor dood achtergelaten. David overleefde echter. Er volgde een jarenlange revalidatie. Na 25 jaar doorbreekt hij nu de stilte. De overheid liet hem aan zijn lot over en hoewel hij de enige getuige is die 'de reus' van de bende van dichtbij heeft gezien, toonde het gerecht nooit interesse.

isbn 978 94 6001 0934
paperback, 240 blz
Prijs : €19.90
oktober 2010

http://img.literatuurplein.nl/blobs/ORIGB/727957/1/9789460010934_VRK.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

David Van de Steen was 9 toen zijn ouders en zijn zusje werden doodgeschoten door de Bende van Nijvel
Exclusieve Voorpublicatie: 'Niet schieten, dat is mijn papa!'

http://www.humo.be/images/Bende-van-Nijvel_PHOTONEWS_10070890-003-123965.jpg

Tussen 1982 en 1985 hield de Bende van Nijvel ons land in de ban: haar bloedige warenhuisovervallen eisten achtentwintig doden en minstens een dozijn gewonden. Na vijfentwintig jaar blijven slachtoffers en nabestaanden wachten op opheldering. Ook David Van de Steen, die negen was toen hij zijn ouders en zijn zus zag vermoorden op de parking van de Delhaize in Aalst. Zelf raakte hij zwaargewond, maar hij haalde het. Vandaag is hij vierendertig, getrouwd en vader van een zoon. In het boek 'Niet schieten, dat is mijn papa!' (Uitgeverij Vrijdag) vertelt hij zijn verhaal, samen met Humo-journaliste Annemie Bulté. In deel één van deze exclusieve voorpublicatie: de overval en de nasleep.

Forum » Aalst

3

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Stukje uit Humo, David beschrijft de reus: Hij heeft en riotgun en een tweeloopvast, wapens waarmee je een buffel kan neerleggen, maar hij schiet ermee met één hand, alsof hij een speelgoedgeweertje vast heeft. 

Hier durf ik nu wel sterk aan te twijfelen, ben zelf een vrij actieve schutter, met een wapen kaliber 12 schieten met één hand is onmogelijk, terugslag is veel te groot. Dus misschien best bij het lezen van het boek enkel de grote lijnen onthouden, maar niet te sterk opgaan in de details.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Jos, ik ben zelf 1m67, 70 kg, getraind met allerlei wapens en schiet een kaliber 12 met één hand zonder enig probleem. Kan dit ook bewijzen als jij mij een gepaste schietstand geeft. Gewoon maar om te zeggen dat een kaliber 12 afvuren met 1 hand niet zo speciaal is. Toch Jos, moet ik bekennen dat jij volgens mij een persoon bent die weet waarover hij het heeft, dus moet je deze tekst niet zien als kritiek.

5

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Kan zeker. Heb het ook al gedaan, no problem! Met een full choke gaat dit al beter gaan dan een half choke en als men dan nog een afgezaagde loopt neemt nog beter! Groter gat minder weerstand! De lading vd cartouche speelt ook een rol, maar is zeker te doen.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Ik kreeg toch een serieuze krop in de keel bij het lezen van de voorpublicatie. Dat ventje heeft (en nu nog blijkbaar) ongelofelijk afgezien van de verwondingen en dan heb ik het nog niet over het verlies van zijn ouders en zus wat des te pijnlijker is.

Uit de tekst merk ik wel op dat zijn vader toch regelmatig mee kwam winkelen. De geruchten dat hij er nog nooit geweest was en er speciaal naar gelokt werd, kloppen dus niet (zie theorie Kuros). Het kan natuurlijk wel nog altijd zijn dat ze werden opgewacht door de gangsters. De gangsters wouden David toch ook wel heel duidelijk afmaken. Kogels door anorak en muts, bijna niet te begrijpen dat david dit heeft overleefd.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Een kaliber 12 - venijnig wapen - was in de jaren 80 gemakkelijk aan te raken. Dacht ergens gelezen te hebben dat al hun riot-guns bewerkt waren (loop afgezaagd, pistoolgreep i.p.v. kolf). Ben niet zeker van dat laatste, het kan ook cafépraat geweest zijn.

8

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Blood and Honour had banden met schietclub in Aalst. Is het toevallig dezelfde schietclub?

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Blood and honour had geen banden met schietstand, maar hun leider (T.B.) was er wel lid.

10

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Er zijn twee belangrijke wijzigingen die de uitgeverij mij heeft laten weten.

  • Het boek kost in de winkel 19,90€.

  • En het telt in totaal 240 pagina's, waarvan 16 met foto's.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube