Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

zenga, je heb helemaal gelijk, filmjournalist Ward Verrijcken zuigt het allemaal uit zijn, moeten we niet serieus nemen. En het klopt dat er in 32 jaar niemand is bedreigd want zo gek zijn de z.g.n. bendeleden toch niet.

112

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

vleermuisje1971 wrote:

zenga, je hebt helemaal gelijk, filmjournalist Ward Verrijcken zuigt het allemaal uit zijn, moeten we niet serieus nemen.

Ik zeg niet dat Ward Verrijcken het uit zijn duim zuigt. Ik maak alleen het argument dat het m.i. nergens op slaat om te veronderstellen dat het "De Bende"is die Coninx bedreigt. Is het een flauwe grappenmaker, is het een zwakzinnige? Geen idee.

Tenzij je er van uit gaat dat "De Bende" gewoon voor de sport Coninx bedreigingen stuurt moet er toch een doel achter die bedreigingen zitten? En ik kan geen zinnig argument bedenken wat iemand te winnen zou kunnen hebben na 32 jaar om nu een filmmaker te gaan bedreigen, daar waar er al talrijke boeken en docu's over de Bende zijn verschenen.

vleermuisje1971 wrote:

En het klopt dat er in 32 jaar niemand is bedreigd want zo gek zijn de z.g.n. bendeleden toch niet

De technologie staat zoveel verder dan 10-20-30 jaar geleden, dat het een pak moeilijker is geworden om iemand anoniem te bedreigen - en anoniem te blijven. Het vergt al een grondige technische/technologische kennis om niet gepakt te worden.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Laten hopen zenga dat de film ieder geval zeker jongeren onder ons op de hoogste brengt van de lode jaren.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

David volgt de opnames van de film van Stijn Conincx nauw op en werkt momenteel, samen met Annemie Bulthé, aan een tweede boek.

Intussen lanceerden Van de Steen en schrijfster Annemie Bulté nieuws: er komt een opvolger van hun eerste boek uit 2010 ‘Niet schieten, dat is mijn papa’. In dat boek komt het verhaal naar voren dat nu ook verfilmd wordt, en de nieuwe kennis die verworven is door de jaren. De daders zijn namelijk nog altijd niet gevat. “We zullen ook iets dieper ingaan op de trauma's die ze achterlieten bij de bevolking en hulpverleners in Aalst”, zegt Van de Steen. Het boek zal uitkomen voor de film, en dat zal in het najaar van 2018 zijn.

Meer » Nieuws

115

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Trailer Bende van Nijvel-film vervroegd verspreid

Na de nieuwe ontwikkelingen in het onderzoek naar de Bende van Nijvel hebben de producenten van de film ‘Niet schieten’ de trailer vervroegd verspreid. Aan het scenario zou niets veranderen.

Op verzoek van David Van de Steen, die als jongen van negen zag hoe zijn ouders en zusje vermoord werden in een Delhaize-winkel, wordt de teaser van de film over de Bende van Nijvel vervroegd uitgebracht. Dat laat de producent in een persbericht weten. De trailer werd vorige week donderdag al voorgesteld bij de première van Het tweede gelaat en vanaf woensdag loopt hij in de zalen.

Lees het volledige artikel en bekijk de trailer » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

116

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Deze week in Humo:

De Bende van Nijvel-film: Humo sprak met regisseur Stijn Coninx en overlever David Van de Steen

Vanaf de eerste ontmoeting tussen filmregisseur Stijn Coninx en David Van de Steen was het liefde. ‘Ik wist onmiddellijk dat ik een film wilde maken over zijn verhaal als slachtoffer van de Bende van Nijvel, en dat niemand me zou tegenhouden.’ Zeven jaar werkte Coninx aan de film ‘Niet schieten’, die volgend jaar in de zalen komt. Terwijl ze zich samen verdiepten in het onderzoek naar de daders, werd hun vriendschap almaar hechter. ‘Stijn is mijn maatje.’

De opnames van de film ‘Niet schieten’ waren volop aan de gang toen de Bende van Nijvel, na jaren radiostilte, enkele weken geleden plots weer het hoofdpunt werd in het nieuws. De Reus van de Bende was mogelijk ontmaskerd, maakte het gerecht in Charleroi bekend. Het ging om een ex-rijkswachter uit Aalst, Christiaan Bonkoffsky, die net voor zijn dood aan zijn broer bekende dat hij had deelgenomen aan de moorddadige raids van de Bende in de jaren tachtig. Het was David Van de Steen zelf die in februari al met de tip naar het gerecht in Charleroi was gestapt. Het nieuws maakte een collectieve verontwaardiging los bij het publiek – ‘Het was dan toch de rijkswacht’ – en minister van Justitie Geens beloofde tien nieuwe speurders voor de zieltogende onderzoekscel in Charleroi. Volgende week maandag organiseert het gerecht een bijeenkomst voor de slachtoffers en nabestaanden, voor een stand van zaken.

‘Zonder het nieuws over Bonkoffsky was er nooit een nieuwe vergadering voor de slachtoffers gekomen,’ zegt Stijn Coninx, die binnenloopt in café De Markten in het centrum van Brussel. Hij heeft zijn jas nog maar nauwelijks uit of David duwt hem zijn telefoon onder de neus om hem een paar mails te tonen: tips die hij de afgelopen dagen heeft gekregen, en die hij systematisch doorstuurt naar de onderzoekers. ‘Ik heb nu zelfs het gsm-nummer van procureur-generaal De Valkeneer,’ zegt David. ‘Als ik een tijdje niks hoor over een tip, bel ik hem om te vragen wat de resultaten zijn.’ Stijn monkelt en luistert, terwijl David honderduit vertelt. Ze kennen elkaar goed, die twee, sinds ze samen werken aan de film ‘Niet schieten’, gebaseerd op het boek ‘Niet schieten, dat is mijn papa!’ dat ik in 2010 schreef met David Van de Steen. Daarin vertelt hij hoe hij op zijn 9de de bloedige overval van de Bende in de Delhaize van Aalst overleefde, maar zag hoe zijn ouders en zus vermoord werden. Hoe die ene avond de rest van zijn leven en dat van zijn familie blijft beheersen.

Loop naar uw dichtstbijzijnde krantenwinkel voor het volledige artikel of surf naar www.humo.be.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

117

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

David was getuige van de Bende van Nijvel: “De gruwel die ik gezien heb, kan je niet in een film steken. Dan gaan de mensen ziek naar buiten”

Volgend jaar komt ‘Niet schieten’ in de zalen, een film van regisseur Stijn Coninx over de Bende van Nijvel. Hij werkte zeven jaar aan de prent, waarbij hij nauw samenwerkte met ooggetuige David Van de Steen. Hij overleefde op zijn negende de bloedige overval op de Delhaize in Aalst. Zijn ouders en zus overleefden het niet. “De gruwel die ik gezien heb, kan je niet in een film steken”, vertelt hij in HUMO. “Dan gaan de mensen ziek buiten.”

De twee zijn intussen goede vrienden geworden. Zo goed dat David zijn gevoelens durft tonen aan Stijn. “omdat ik weet dat het mag. Als kind mocht ik bij mijn grootouders nooit mijn verdriet tonen, want er was al verdriet genoeg. Mijn grootmoeder kon dat niet aan, en dus hield ik alles binnen. De ergste periode kwam een goed jaar na de overval. Ik was uit de kliniek, ik kon alweer stappen met krukken, de zware maanden waren achter de rug… En dan komt het besef dat alles weg is, ondanks het feit dat je nog zo je best hebt gedaan. Ik wil nooit meer terug naar die momenten.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

De affiche van de film van Stijn Coninx is simpel maar wel een binnenkomer.

https://images2.persgroep.net/rcs/X8dgIuzkMsa_iDl65hMMFoFY9kI/diocontent/124798288/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

119

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

De trailer van de film kan je hier bekijken (vanaf 10 oktober in de zalen) » www.facebook.com/NIETSCHIETEN/videos/

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

120

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Hopelijk komt er iemand die op de affiche staat zijn portretrechten opeisen, dat zou straf zijn. smile