121

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

In welke zaal/zalen is dat 10 oktober? Ik zie doorgaans 24 oktober staan.

122

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Wat een dom idee om over Aalst een film te gaan maken. De tragedie, de vele emoties, het spektakel nog eens boosten … Voor wie? Voor wat? Een diep reëel menselijk drama met een hypothetisch einde ... Weet niet wie er is afgekomen met dit idee maar een psychologische hoogvlieger zal het vast niet zijn. Voor geld danst de duivel.

123

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Goede zaak, die film! Voor de nieuwkomers een eye-opener, voor de ouderen een reminder! De film legt de vinger op de wonde wat er kan gebeuren als het "establishment" de sporen verliest! De film afdoen als een dom idee getuigt van weinig realiteitszin!

124

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Dat zijn vastgeroeste "rechtse" ideeën Leo. Allemaal achterhaald.

125

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

zeno wrote:

Dat zijn vastgeroeste "rechtse" ideeën Leo. Allemaal achterhaald.

Achterhaald? Er is nog helemaal niets achterhaald. En wat heet "vastgeroest"? Het minste wat je kan zeggen, is dat de "film" het debat rond de Bende van Nijvel minstens voor een tijdje (is relatief gezien we al bijna 33 jaren verder zijn) in de actualiteit zal houden.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Ik heb niet de indruk dat het debat ooit is gaan liggen, of dat de bende ooit uit de actualiteit is geweest. En daar is tot dusver geen film voor nodig geweest.

De motivatie van David Van De Steen om aan deze film mee te werken versta ik. Die van Stijn Coninx ook. Het is een sterk verhaal dat zich goed laat verfilmen. Maar ik hoop niet dat mensen straks denken dat deze film de waarheid en niets dan de waarheid zal presenteren.

127

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Maar jongens astublieft, de film gaat niet over wie het gedaan heeft. Het is een familiaal verhaal, enkel over wat ons overkwam zonder verder er iemand anders bij te betrekken. Waarom zouden we een film maken met fantasie in, denk eens na! En wat verfilmd is, is de waarheid en niks andres dan de waarheid. En die psycholochische hoogvlieger was ik! Jullie kunnen hier toch nogal wa schrijven over de mensen.

128

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

zeno wrote:

Wat een dom idee om over Aalst een film te gaan maken. De tragedie, de vele emoties, het spektakel nog eens boosten ...Voor wie? Voor wat?

Om dezelfde reden waarom ze Daens, Schindler's List, etc ... gemaakt hebben. Ik hoop dat de kwaliteit ook in dit rijtje zal thuishoren. Maar niet iedereen neemt een boek ter hand of bekijkt docu's op National Geographic, Canvas, Arte, ... over belangrijke historische feiten die mee onze samenleving hebben vormgegeven. Een film is veel toegankelijker en je bereikt er een veel breder publiek mee. Plus binnen een 30 jaar kunnen de mensen die nog moeten geboren worden hem ook nog bekijken.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Beste HIPA, helaas is dat in de huidige tijdsgeest blijkbaar normaal. Onnozelaars die denken overal hun mening over te moeten geven, of hun gal spuien, ook al heeft niemand van hun de film überhaupt al gezien...

130

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Eigenlijk zouden ze deze film verplicht op school moeten zien. Een mooi aanknopingspunt om leerlingen te leren waakzaam te zijn in de rechtsstaat. Past binnen de eindtermen.