Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Het is een goede zaak dat er ook in Nederland aandacht aan de Bende wordt gegeven, zeker nu de Nederlandse link gelegd wordt. Ik kom zelf ook uit Nederland en ben blij dat het boek hier ook verkocht wordt! Ben erg benieuwd.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Wat vinden jullie verder van het boek van David Van de Steen? Het is wel een aangrijpend verhaal, het komt me ook wel eerlijk over. Ik moet ook zeggen dat ik heel veel bewondering heb voor de manier waarop hij zijn leven toch min of meer weer op de rails heeft gekregen, want hij heeft erg weinig cadeau gekregen en moest overal hard voor vechten. En dat terwijl je ouders en je zus zijn uitgemoord door een bende criminelen die maar niet gevonden worden. Al met al iets waar je niet erg hoopvol van wordt. Verder vind ik het opvallend dat hij zelf er van overtuigd is dat Patrick Haemers de reus van Aalst was. Eigenlijk zie ik ook niet echt een reden om daaraan te twijfelen, maar justitie schijnt nooit veel geloof te hebben gehecht aan deze beschuldiging, en in het boek staat dat volgens Eddy Vos de kans dat het werkelijk Haemers was maar heel klein, bijkans onmogelijk.

Wat me nog meer opviel in het boek is dat er uitgebreid melding wordt gemaakt van het feit dat de slachtoffers, o.a. de familie Van de Steen nog met een extra nekschot zijn doodgeschoten, voor zover ze dat al niet waren. Het is me in de verslagen verder nooit zo opgevallen, maar het versterkt toch weer de vraag die altijd in me opkomt als ik aan de raid in Aalst denk: Hoe kun je in Godsnaam zover komen dat je onschuldige mensen, vrouwen, kinderen in een winkel met een riotgun overhoop schiet, en daarna nog maar even met een nekschot afmaakt. Kinderen, ook kinderen!

Wat voor mensen moeten dat toch in vredesnaam zijn geweest, dat moet toch wel het allerslechtste zijn wat de criminele wereld ooit heeft voortgebracht. En waarom? Voor geld? Voor een ideaal? Voor een luxe-leven in Zuid Amerika? Voor de kick? Voor mijn gevoel zijn er maar heel weinig mensen die dat kunnen. Zo vind ik een bom plaatsen waar bij de explosie toevallig kinderen omkomen nog weer iets heel anders dan een kind doodschieten voor de ogen van zijn/haar ouders of andersom. Dan moet je echt al je gevoel hebben uitgeschakeld. Een beetje had die procureur wel gelijk toen hij zijn dochter aanhaalde 'het zijn roofdieren'. Alleen doen roofdieren zulke dingen uit levensbehoud, en de bende deed het voor ... Ja, wie het weet mag het zeggen. Dat maakt de aanslagen van de bende zo anders dan veel ander terrorisme: het was geen fanatisme, geen extremisme, maar eigenlijk totale waanzin, niet in overeenstemming met welk doel ook.

Ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van het boek van David Van de Steen, en van zijn hypothese over Patrick Haemers.

43

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Dit is de toespraak van de burgemeester van Aalst bij de persvoorstelling van het boek :

Beste familie Van De Steen, beste David
Geachte heer Minister
Geachte heer Procureur
Geachte heer adviseur van de min van Biza
Geachte heer korpschef, en commissarissen
Geachte genodigden
Leden van de pers
Dames en heren

Op zaterdag 9 november 1985 stond in Aalst de tijd even stil. Voor velen zou het leven in onze stad vanaf dan nooit meer hetzelfde zijn! In Aalst, uitgerekend op de vooravond van Sint Maarten, een periode waarin familie en kindervreugde centraal staan, maakt een aanval van de Bende Van Nijvel in de Delhaize te Aalst abrupt een einde aan 8 mensenlevens.

Beste aanwezigen,

Vandaag ligt een verhaal voor van één van die slachtoffers, David Van de steen die op jonge leeftijd heel zijn gezin verloor en hiermee ook zijn leefwereld die hij tot dan toe kende als 9 jarige jongen. Het boek verhaalt het trauma vanuit de ogen van een kind. Maar het boek gaat tegelijk over een zwarte pagina in de geschiedenis van Aalst, een zwarte pagina van amper 25 jaar geleden. Het is dan ook het verhaal van een trauma van een hele stad.

Onze eerste bekommernis gaat uiteraard uit naar de slachtoffers en hun familie die vanaf dat moment een leegte ervaren in hun gezin of die langzaam herstellen van het fysische en morele leed. Maar tot op vandaag zijn er ontelbare Aalstenaars die de bewuste avond meedragen in hun hart, geheugen. Steevast hoor ik nu nog moeders en grootmoeders de raad geven “niet kort voor sluitingstijd te gaan winkelen”. Dit is maar een klein voorbeeld van hoe dit trauma in het leven van alledag voortleeft in onze gemeenschap. Want naast de slachtoffers die bij naam gekend zijn is er die groep anonieme slachtoffers.

De mensen van politie die het “slagveld” van die avond hebben aanschouwd en die tot op vandaag moeilijk onder woorden kunnen brengen van wat ze toen aantroffen. De hulpverleners van de 100 die ook nu nog met afgrijzen terugdenken aan de gekwetsten en gewonden van die avond. De beleidsmensen van toen die onmachtig stonden tegenover zoveel blind geweld. De mensen van onze sociale dienst die probeerden een luisterend oor te zijn voor al wie het nodig had. De dokters die vochten voor levens. De verpleegkundigen die met een grote dosis geduld week na week aan het ziekbed stonden. En dan vergeet ik er waarschijnlijk nog.

Kortom, velen in deze stad hebben rechtstreeks of onrechtstreeks geleden onder deze gebeurtenis. Het was een moment waar de meesten van ons – tenminste zij die oud genoeg waren - nog precies weten waar ze zich op het  moment van het verschrikkelijke nieuws bevonden.

Ik herinner mij nog dat iedereen zich spoedde naar huis om nieuws te vernemen over de aanslag in onze stad. De burgemeester als bestuurlijk hoofd van politie verscheen aangeslagen op het TV-scherm over de gehele wereld. Enkele uren later zag ik hem thuiskomen, als een gebroken burgervader; de gebeurtenissen hadden een zware indruk op hem nagelaten en hij is ze nooit echt meer te boven gekomen. En toch durf ik te hopen dat deze ramp niet voor niks is geweest. Aalst werd – gelukkig - de laatste halte van deze meedogenloze bende.

En wij vermoedden dat het snelle en doortastend politie-optreden van ons korps daar voor iets tussen zat. De ramp in Aalst heeft de eerste aanzet gegeven tot nadenken over de politiehervorming. Met een andere structuur en meer middelen en investeringen voor de veiligheidsdiensten. De slachtofferhulp die toen in Aalst van start ging was pionierswerk; stilaan  kwam er een nieuwe visie over slachtofferbejegening, waar niet enkel directe slachtoffers werden begeleid, maar ook familie, vrienden en zelfs hulpverleners. Het is spijtig dat eerst drieste feiten moeten gebeuren om dingen in beweging te zetten.

Als beleidsmaker stellen we ons dan ook soms de vraag. Hoe kunnen we dit vermijden? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze burgers veilig zijn voor terreur en blind geweld. Helaas moeten we veel te vaak besluiten dat zij die het goed menen – zij die met wettelijke middelen moeten instaan voor de veiligheid van de burger- steeds een stapje achter staan tegen hen met slechte bedoelingen. En er resten ons nog vele vragen. Waarom? Wie? Tot op vandaag blijven die onbeantwoord.

Meneer de minister, beste Stefaan,

Ik durf daarvoor een oproep doen tot u om te blijven zoeken naar antwoorden en de nodige inspanningen te leveren om de slachtoffers bij te staan in hun strijd naar de waarheid. Misschien bieden de moderne technieken van vandaag een oplossing. Ik hoef u niet te zeggen dat een antwoord op het wie en waarom voor de slachtoffers van wezenlijk belang is om de bladzijde om te draaien. Hiermee kom ik terug bij het boek. En ik ben zeer blij dat dit boek wordt geschreven, om twee redenen:

  1. Ik hoop dat het boek van vandaag helend mag zijn voor u David, en uw familie maar ook voor de andere slachtoffers, hun familie en vrienden.

  2. "Wie schrijft, die blijft", zegt het spreekwoord.

Het is goed dat uw getuigenis behoort tot het collectief geheugen van een gemeenschap of een stad. Zodat de getuigenis altijd herinnerd wordt en opdat ze de stimulans mag zijn om nooit op te geven om naar de waarheid te zoeken. Ik dank u.

Mijnheer de minister,

We zijn uiteraard zeer blij dat u vandaag te gast bent. Al is het voor de herdenking van een droevige gebeurtenis. Maar het feit dat u onmiddellijk bereid was om naar Aalst te komen voor de voorstelling van het boek van David Van De Steen geeft toch blijk van het feit dat de gebeurtenissen van toen u nauw aan het hart liggen en dat u er nog altijd mee bezig bent.

44

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Raf, heb je toevallig de tekst van Minister De Clerck ook niet, waarin hij zei dat hij en justitie zoveel voor de slachtoffers gedaan had? Ik kan het mij allemaal niet meer zo goed herinneren. Waarna hij ervandoor ging als een dief in de nacht. Met zwaantjes voor en achter.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Raf wrote:

En wij vermoedden dat het snelle en doortastend politie-optreden van ons korps daar voor iets tussen zat. De ramp in Aalst heeft de eerste aanzet gegeven tot nadenken over de politiehervorming
Met een andere structuur en meer middelen en investeringen voor de veiligheidsdiensten.

Cynisch, erg cynisch.

46

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Raf wrote:

Ik hoef u niet te zeggen dat een antwoord op het wie en waarom voor de slachtoffers van wezenlijk belang is om de bladzijde om te draaien.

Je kan pas een bladzijde omdraaien als je hem gelezen hebt! De burgemeesters toespraak is gezagsgetrouw. Elke dorpspastoor kan er zo 100 uit de lade halen. Met zo'n burgemeester en minister kom je waar je nu bent: nergens!

Best kan de burgemeester eens in zijn parochies dun underpasteur ne preek laten afsteken zodat alle getuigen, die nu nog altijd niet verhoord zijn, eens bellen naar een sociale assistent op het stadhuis. Kwestie van geen schrik te hebben van de flikken. Ze mogen hun vuoil jeanet masker opzetten bij 't verhoor want 't is toch carnaval en daar hebben ze wel tijd veur.

Misschien kunnen ze hen honderd frank geven of ne paar bonnekens om nadien of voordien wat moed in te drinken. Vrees ervoor dat geen kat zal bellen. In de locale pers is er mijn wetens ook nooit veel over onderzocht. De mensen hebben nog schrik?

47

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Ik heb gezocht naar de toespraak (of speech) van Stefaan de Clerq. Maar niet gevonden. Normaal gezien zet hij al zijn toespraken op zijn site.

48

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Hier nog een foto die ook in het boek voorkomt:

http://www.humo.be/images/bende2.jpg
David met zus en moeder, op een zomeravond van '85

49 (edited by koos24 04-12-2010 17:31)

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Het is een goed boek alleen een beetje storend is de totale afwezigheid van zelfkritiek. Het komt in David niet op dat hij als 9-jarige misschien een op Patrick Haemers lijkend persoon heeft gezien maar het hem niet hoeft te zijn.

Net als zijn grootvader die in de stress en de hectiek misschien diverse zaken door elkaar haalt en de tijdslijn kwijt is. Hij blijft herhalen dat er tijdens de overval een Rijkswachter voor de deur stond en als justitie dit niet bevestigd kan dat niet aan zijn geheugen liggen maar MOET er meteen sprake zijn van een complot.

HeaDHuNTeR wrote:

Vos was anders wel zo dom om zijn zoekactie(s) in het kanaal van Ronquières ruimtijds op voorhand aan te kondigen.

Misschien een oude politie list? Zeggen dat je ergens gaat zoeken in de hoop dat de daders in paniek zelf gaan zoeken? Misschien hield Vos het kanaal van Ronquières wel scherp in de gaten?

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Er zijn bij dit onderwerp gelukkig heel veel positieve reacties geplaatst over het boek en met name ook over David, en ook ik wil graag mijn bewondering uitspreken voor iemand wiens leven zo is verwoest, en ik hoop ook dat het verder goed zal gaan met hem. Het is opvallend dat hij nog zo gedetailleerd weet hoe het allemaal is gegaan, te meer omdat hij vlak daarna zowat het leven liet. Meestal weet je dan niet zo veel meer, zo kunnen heel veel mensen zich totaal niets meer herinneren van een auto-ongeval dat ze hebben gehad, maar bij David is dat stukje van de overval in zijn geheugen gekerfd. Hij en zijn familie hebben verschrikkelijk moeilijke jaren gehad, met helaas maar erg weinig hulp, en de meeste hulp kwam zelfs nog bij Delhaize vandaan.

Het boek houdt je ook meteen weer de spiegel voor van de rauwe werkelijkheid; wij babbelen vaak over de bende alsof het eigenlijk wel stoer was, zo'n beetje in het rond schieten en met een GTI door de nacht racen. Maar er was niets stoers aan, het waren alleen maar een stel godvergeten kutmoordenaars, die tientallen, zo niet honderden levens hebben verwoest, en die al lang aan de galg hadden moeten  hangen! Denk bijvoorbeeld maar aan het treffende verhaal wat David vertelt over zijn meter, die 'van verdriet is gestorven'. Moet je eens op je in laten werken hoe erg dat is, dan zie je op die fotootjes die vrouw met haar door en door-trieste blik.

Het boek haalt alle mystiek uit de bende, en dat is ook maar goed, want ik heb me altijd erg gestoord aan dat 'mystiek ongrijpbare' van de bende. Dat krijg je ook gewoon na zoveel jaar, dan is er zoveel over gepraat en geschreven, en het wordt maar niet duidelijk, dan krijgt zo'n bende haast een soort 'Robin Hood-status'.

Niks van dus, gewoon een stel smerige (huur) moordenaars, die op de één of andere manier bescherming hebben gehad van hogerhand.    Dat moet ook de reden zijn geweest waarom ze nooit zijn gepakt, want anders hadden ze zeker een keer tegen de lamp gelopen. Ongrijpbaar geloof ik niet in, nu nog steeds niet.

Wat je wel merkt bij David, en dat geldt voor ons misschien net zo goed, is dat hij niet eens zo heel graag wil weten wie precies de daders waren. Wie nu die trekker overhaalde, allez, dat was dan maar zo, maar wat hij wel graag wil weten is:  waarom? Waarom, werden zelfs kinderen - denk aan Rebecca, Elsie - zomaar neergekogeld? Dat is toch eigenlijk onbegrijpelijk? Alleen maar voor geld? Of macht? En daar moeten dan zoveel onschuldige mensen maar de dupe van worden?

Het is geen boek waar je erg vrolijk van wordt, en ik hoop van harte dat David en zijn familie de zaak weer een beetje op de rails kunnen zetten. En dat geld ook voor alle andere slachtoffers. Blijf recht staan, mensen! En zorg dat de onderste steen boven komt, want dit is veel te erg om zomaar te laten gaan. En voor het justitutionele apparaat heb ik maar één boodschap: Pak die killers!