Topic: Telefoonsnoeren

"Ik hoop dat mevrouw Zucker op die vragen een antwoord zal vinden, ja. Zij bekijkt de zaak als niet-politieman. Ze heeft vooral aandacht voor de automatismen van de daders, de tics die een mens niet onder controle heeft. Zo is bij haast elke Bendemisdaad het telefoonsnoer uitgerukt." Aldus spreekt Eddy Vos, de onderzoeksleider. Zit ik met twee vragen:

1. welke Bendefeiten? Ik heb volgend lijstje kunnen samenstellen:

Iemand nog andere?

2. Zijn er andere, niet-Bendefeiten waar dit gegeven terugkomt? Kan weleens rechtstreeks een hint over de daders geven, als het een vaste modus operandi is.

Re: Telefoonsnoeren

Dit doet mij aan het volgende denken:

Vraag: Waarom trekken gangsters tijdens een overval of inbraak de telefoonsnoer uit of schieten ze de telefoon kapot?
Antwoord: Om te vermijden dat er iemand de politie kan verwittigen of dat een automatisch alarm afgaat bij het openen van een kluis of het betreden van een lokaal.

Waarom deed de Bende dit dan? Dit klopt niet met het beeld van de Bende die de politie of rijkswacht opwacht om dan in alle kalmte schietend op de politie terug naar huis te rijden. Wij zijn er nl. altijd vanuit gegaan dat ze graag de rijkswacht en politie uitdaagden en het liefst van al de confrontatie opzochten. Dit beeld hebben wij vooral door de feiten in Maubeuge, Nijvel en Aalst. De timing van de feiten in Nijvel doet vermoeden dat ze de rijkswachters hebben opgewacht maar misschien was dit dan toch niet zo en werden ze inderdaad betrapt. En misschien was het dan toch geen bendelid die in Maubeuge de politie heeft verwittigd.

3

Re: Telefoonsnoeren

Het is natuurlijk geen Bende-feit maar Paul Latinus is opgehangen of heeft zich opgehangen met een telefoonsnoer. Ik herinner mij vaag dat ze bij Bouhouche hetzelfde type draad hebben gevonden maar ik vind het niet onmiddellijk terug.

Blijkbaar werd de link Vanden Eynde - Latinus al eens gelegd op het forum » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Telefoonsnoeren

Ook bij Dekaise in Waver werd het telefoonsnoer door de gangsters uitgetrokken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Telefoonsnoeren

In april 1988 vermoordde Eric Lammers in Antwerpen twee diamantairs die hij gekneveld had met een telefoonsnoer.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Telefoonsnoeren

Dit is een interessante.

Re: Telefoonsnoeren

Er zijn nog minstens twee feiten waar de daders de telefoonverbinding rechtstreeks vernielden, nl. bij de feiten in Maubeuge en bij de overval van de Delhaize in Beersel. En in Halle verwondden ze Knockaert die de telefoon wou grijpen.

In Maubeuge trokken de daders de telefoondraad kapot. De website van de CWB meldt hierover:

"Ook al zijn er geen bewoners ter plaatse, toch wordt de telefoondraad door de daders afgerukt."

Bron: Website CWB

In Beersel sloeg één van de daders de telefoon kapot met zijn bijl:

Terwijl één gangster de omstaanders onder schot hield, gingen de andere twee naar een kantoortje, waar ze de telefoonapparatuur stuksloegen met dezelfde bijl waarmee ze de jobstudent hadden bedreigd.

Bron: Het Nieuwsblad | 10 oktober 1983

Terwijl elf kassa's, een brandkast en een geldkoffer werden leeggeroofd, vernietigde één van de bandieten alle telefoontoestellen met een bijl.

Bron: Het Laatste Nieuws | 10 oktober 1983

En bij de overval op de Colruyt in Halle sloeg één van de daders op het hand van Jules Knockaert omdat de dader dacht dat Knockaert de telefoon ging grijpen.

Adjunct-verkoopsdirecteur Jules Knockaert, wonende te Lembeek, werd met een wapenstok neergeknuppeld toen hij per telefoon alarm wou slaan.

Bron: Het Laatste Nieuws | 5 maart 1983

“Wij zaten met ons drieën in dat bureau: Walter, ikzelf en een jonge gast. Die ene gangster, de mens van wie ze zeggen dat hij de reus was, riep: ‘L’argent! L’argent! Par terre!’ Ik wankelde, probeerde me vast te houden aan een bureautafel. Hij moet hebben gedacht dat ik naar de telefoon wou grijpen en sloeg op mijn hand. Alle botjes in mijn rechterhand waren gebroken. Hij sloeg met een afgezaagde biljartkeu, aan het uiteinde verstevigd met metaal. Ik kreeg nog een slag op mijn hoofd en ging neer.”

Bron: De Morgen | 15 december 2017

8

Re: Telefoonsnoeren

Was dit de Bende van Nijvel?

Twee overvallen in Brussel (1)

Tot tweemaal toe kwam het zaterdagavond tot een overval in het Brusselse. In het eerste geval werd een student die zaterdagavond omstreeks 17u20 tijdelijk de boekhandel aan de Steenweg op Roodebeek te Sint-Lambrechts-Woluwe (2) openhield door twee gangsters, gewapend met revolvers, overvallen.

Een van de daders eiste de inhoud van de kassa op in het Frans. Ondertussen ging zijn metgezel achter de toonbank waar hij 15.000 frank uit de registreerkas wegnam. Het tweetal sloeg op de vlucht, na de telefoondraden te hebben uitgerukt. (...)

Bron: Gazet van Antwerpen | 6 December 1982

(1) De tweede overval in dit artikel is niet relevant.
(2) Iets meer dan een maand later was er in Sint-Lambrechts-Woluwe een overval op een Delhaize-warenhuis » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Telefoonsnoeren

ook Christine van Hees en Katrien de Cuyper waren gewurgd met een (telefoon?-)snoer.

10

Re: Telefoonsnoeren

Twee miljoen buit bij overval postkantoor te Manage (*)

Drie gangsters zijn er dinsdagmorgen in geslaagd twee miljoen fr. te roven bij een overval op het postkantoor van Manage. De drie gemaskerde en gewapende overvallers drongen het kantoor binnen op het ogenblik dat de zes personeelsleden bezig waren met het sorteren van de post. De personeelsleden werden verplicht op de grond te gaan liggen, terwijl een van de overvallers de hand legde op de sleutel van de brandkast.

Vooraleer te vluchten sloten de overvallers de personeelsleden op in de toiletten en trokken de telefoonsnoeren uit de muur.

Bron: Gazet van Antwerpen | 15 Januari 1986

(*) Manage is een gemeente nabij La Louvière.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube