11

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Boemerang wrote:

Ik kan me toch ook niet goed voorstellen dat de daders deze wagen hier ter plekke van die onderdelen ontdaan hebben

Volgens mij is dit toch de enigste mogelijkheid, want op straat zullen ze met deze wagen niet gereden hebben en de getuige maakt geen melding van een vrachtwagen.

Ik heb ook het vermoeden dat deze Golf, net als de Golf in Lennik, enkel dient als dwaalspoor.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

12 (edited by Merovinger 24-10-2011 21:12)

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Ik dacht ergens gelezen te hebben (maar ik weet niet meer waar) van een Golf waarin Bultot in de portieren Kevlar had laten plaatsen. Zouden ze dit met deze wagen ook geprobeerd hebben en zijn daarom de portieren eruit?

Met deze auto rijden op straat zou veel te veel opgevallen hebben dus zie ik maar twee mogelijkheden: ofwel hebben ze de portieren ter plaatse gedemonteerd ofwel is de auto op deze plek gebracht met een vrachtwagen of opligger. De laatste mogelijkheid doet mij echter denken aan de resten van een grote brandhaard die een getuige heeft gezien in het bos van Houssières op 11.11.1985. Werd daar de tweede Golf van Aalst in brand gestoken en het wrak nadien met een vrachtwagen of opligger opgehaald?

13 (edited by Michiel 25-10-2011 08:50)

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Merovinger  wrote:

Werd daar de tweede Golf van Aalst in brand gestoken en het wrak nadien met een vrachtwagen of opligger opgehaald?

Zullen de daders dan werkelijk 2x naar die locatie gaan? Dat ze uitgekookt zijn is duidelijk, maar eerst een auto laten afbranden en later doodleuk komen ophalen cq afvoeren? Heel gedurfd.

14

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Eigen ervaring in Frankrijk in bepaalde buurten: Een wagen wordt gestolen door jongeren die er een tourtje mee maken, daarna wordt deze gedumpt door deze kereltjes in een stille straat met slechts een paar bejaarden en huizen met mensen op vakantie. Als ze geluk hebben staat hij niet voor hun garage en is hij niet in brand gestoken. Als ze minder geluk hebben staat hij voor de garage, dus politie gebeld en daar staan ze: samen duwen ze de niet meer gesloten wagen wat verder. Geen PV,  geen nummerplaat genoteerd, weg politie. In Frankrijk wordt geen pv meer gemaakt als er geen geweld is gebeurd.

Een paar dagen later zijn de wielen eraf en dan de deuren, ... Als ze geen geluk  hebben, staat de auto zelf in brand en ontploft de tank en steekt bij een lichte helling in de straat zelfs andere wagens in brand. Pas als er een paar uitgebrande wrakken staan komt er een ophaalwagen, voor een gestolen wagen komen ze niet meer. Het is dus zowat wat daar gebeurd is, het voertuig stond er al een tijdje maar geen kat trekt zich daar van aan.

Ik heb hetzelfde eens meegemaakt met een gestolen autobus: na drie maanden hadden de patrouillerende flikken het door. Maak je geen illusie voor wat Brussel en Wallonië betreft is de sociale controle in een wijk kleiner dan in Vlaanderen.

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Boemerang wrote:

En als Eddy Vos zegt dat deze wagen hier uitgebrand is gevonden (zoals hij dat doet in een interview) dan frons ik nog maar eens een keertje met mijn wenkbrauwen.

Ik meende dat hij dat zei in een interview maar ik vind die uitspraak niet meer terug. Misschien heb ik Gravenbrakel en Grimbergen door elkaar gehaald?

Boemerang wrote:

Een omschrijving van de daderwagen luidt dat hij zilver/grijs was.

Ach, er is haast geen kaas meer van te maken, Eddy Vos heeft het bij Aalst ook over een lichtergroene Golf (dus niet de iets donkerder groene Erps-Kwerps-wagen). Hij baseert zijn theorie op het ontbreken van kogelinslagen in de Erps-Kwerps-wagen. Omdat agent Nevens op de wagen schoot zouden er kogelinslagen moeten zijn en omdat die ontbraken concludeert Eddy dat er dan een andere (onbekende) iets lichter groene Golf de echte daderwagen zou zijn. Volgende interview zegt hij misschien weer wat anders (als hij nog interviews mag geven).

Merovinger wrote:

doet mij echter denken aan de resten van een grote brandhaard die een getuige heeft gezien in het bos van Houssières op 11.11.1985. Werd daar de tweede Golf van Aalst in brand gestoken en het wrak nadien met een vrachtwagen of opligger opgehaald?

Die 2e brandplek ten spijt, is er helaas geen bevestiging over het dumpen van de 2e wagen van Aalst. Ergens moet deze gebleven zijn maar misschien is hij wel nooit gevonden. Ik kom niet eens 'ns fatsoenlijk wijs uit de tijdslijn van Houss. Er is tegenspraak... de ene keer is de Erps-Kwerps-wagen in de nacht van 9 op 10 gedumpt, de andere keer lees ik weer van 10 op 11. Ik denk dat de wagen uiteindelijk in de nacht van 9 op 10 is gedumpt, rond hetzelfde tijdstip als de Strombeek-wagen. Dat de bende een al afgefikte auto weer zou ophalen met een vrachtwagentje om die elders weer te dumpen acht ik niet zo heel erg waarschijnlijk. Wat kevlar in de deuren betreft, je hoeft slechts de binnenbekleding van de deur eraf te halen om kevlar aan te brengen of te verwijderen, volgens mij geen grote klus waar je speciaal deuren voor zou moeten stelen.

K& wrote:

maak je geen illusie voor wat Brussel en Wallonië betreft is de sociale controle in een wijk kleiner dan in Vlaanderen.

Toch deed de sociale controle in Strombeek zijn werk, een buurman keek uit zijn raam en zag het gebeuren. Verder is het mij niet duidelijk of deze man direct de politie heeft gebeld of dat de politie de buurman bij een buurtonderzoek tegenkwam, m.a.w. vond men de wagen 's nachts al terug of bij daglicht?

Vergeet ook niet dat de politie die nacht langs alle uitvalswegen van Aalst naar achtergelaten bendevoertuigen speurde. Toen men uiteindelijk de Strombeek wagen vond zullen er toch wel een aantal manschappen met dit dwaalspoor bezig zijn geweest, zelfs nadat men wist dat hij niet direct bij Aalst betrokken was. De wagen zal ook wel op vingerafdrukken onderzocht zijn (en dus die nacht/dag technici hebben beziggehouden)... Later zal men mankracht hebben moeten besteden aan het herleiden van die gevonden munitie en kleding. Als dwaalspoor was hij dus geslaagd. De Erps-Kwerps-wagen is dus schijnbaar nog veel beter geslaagd als dwaalspoor, deze staat immers nog steeds op de website van van CWB als zijnde de daderwagen van geheel 1985.

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Merovinger wrote:

Ik dacht ergens gelezen te hebben (maar ik weet niet meer waar) van een Golf waarin Bultot in de portieren Kevlar had laten plaatsen. Zouden ze dit met deze wagen ook geprobeerd hebben en zijn daarom de portieren eruit?

Staat in De Bende & Co op blz. 74/75.

Kumbaya, it never hurts to help !

17 (edited by Merovinger 13-02-2012 17:02)

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Bij dit artikel in de papieren versie van De Standaard van vandaag staat de belgafoto van de Golf uit Strombeek met als onderschrift "Deze Volkswagen Golf werd gebruikt bij de overval op de Delhaize-supermarkt van Aalst." Foutje van de journalist of weet de redactie van De Standaard meer dan wij?

18 (edited by Boemerang 13-02-2012 17:33)

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Merovinger, het is om precies te zijn een fout van Belga (waar De Standaard deze foto heeft gekocht). Het bijschrift dat Belga bij de foto zette is:

BRAINE-LE-COMTE, BELGIUM : This undated file picture shows the Volkswagen Golf Gti found back by the Belgian police in the Bois de la Houssiere near Braine-Le-Comte (Hainaut). The car was used by Walloon Brabant killers gang (Bende Van Nijvel, Tueuers du Brabant) for - at least - the hold-up of the Delhaize supermarket in Aalst.

De mensen die bij de diverse pers werken hebben zich zelden dit soort "bende-kennis" eigen gemaakt. Ik zie dit soort fouten aan de lopende band. Ook de supermarkten worden overal door elkaar gehaald, het Waalse RTL-journaal liet dit weekend filmbeelden zien van de Delhaize in Eigenbrakel voorzien van het onderschrift "Genval 1983". Het is haast altijd bij alle filmbeelden fout en er lopen regelmatig ook shots van verschillende supermarkten door elkaar.

De wagen van Strombeek was pas rond 21:00 gestolen en kan niet gebruikt zijn bij de aanslag zelf. Persmensen die twijfelen over de locatie die op een foto (of film) staat mogen mij altijd mailen. wink

19

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Bronnen checken, de meest fundamentele taak van een journalist. Jammer genoeg is daar meestal geen tijd meer voor waardoor er fouten worden gemaakt. Ik ga hier nu niet mijn mening vertellen over het commercieel nieuws van tegenwoordig. Ik sluit af door te zeggen dat het verhaal van deze Golf bekend is en op dit forum staat, waar het vrij toegankelijk is voor iedereen (dus ook journalisten).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Inderdaad journalisten checken geen enkele bron meer. Ze schrijven gewoon alles over van een ander of luisteren maar naar één kant van het verhaal. Ik spreek uit professionele ervaring.