1 (edited by Boemerang 08-10-2011 15:43)

Topic: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Volkswagen Golf GTI MK1 (oud model), "De wagen van Van Camp"

Gegevens:

  • Kleur: Rood met zwarte strepen op de zijkant.

  • Origineel kenteken: FKG-991.

  • Kenmerken: Cibie-verstralers, sticker "I love Australia" op de achterruit of kofferklep.

  • Eigenaar: Cathérine Van Camp.

  • Gestolen : In de nacht van 1 op 2 oktober 1983 rond 1:00, na de moord op Jacques Van Camp in Ohain.

  • Gebruikt: Beersel vrijdag 7 oktober 1983, Anderlues 1 december 1983.

  • Gedumpt: Uitgebrand teruggevonden in het Bos van Hourpes. Op 1 december 1983 rond 19:05uur.

https://lh5.googleusercontent.com/-hs1q0lxz3Lg/TnuPqZC8r0I/AAAAAAAABy4/C63pwoyxGDs/VWGolfGTI01.jpg
Voorbeeld van een identieke wagen.

https://lh5.googleusercontent.com/-I6Nw8ibLgOs/TnuPpsi3hTI/AAAAAAAABy0/NeEnuznT4c4/ILoveAustralia2B.jpg
Sticker zoals getoond door CWB.

Wat zeggen de bronnen over deze wagen:

Voor het verhaal rond de moord op Jacques van Camp en de diefstal van dit voertuig zie » Ohain

"Aangezien de wagen minder dan een uur na de de hold-up, midden in een bos werd teruggevonden, dachten de onderzoekers dat de gangsters gebruik gemaakt hebben van een aflossingswagen >De nummerplaten die op de Golf waren bevestigd, waren gekopieerd naar die van een Golf van een bewoner van de rue du Mail in Elsene, nog een klant van de VAG-concessionaris in Waterloo. Een merkwaardig toeval, het is deze garage van D'Ieteren die aan Mevr. Geneviève Van Lidth de VW Golf Rabbit had verkocht die later, op 14 februari 1983, in Plancenoit gestolen zou worden. Het is ook in deze VAG-garage in Waterloo dat de Audi 100 van Mr. Jacques Culot gestolen werd, de wagen die op de parking van de Delhaize in Genval door de moordenaars onder vuur werd genomen."

Meer » Anderlues

CWB: Gestolen te Ohain en gebruikt bij de hold-up in Beersel en de dubbele moord in Anderlues. Het voertuig wordt 15 minuten later (*na de moorden in Anderlues) uitgebrand teruggevonden in het “Bois de Hourpes” op 300 meter van de plaats waar de andere Golf eerder werd teruggevonden. De bij van Camp gestolen golf reed eind 83 rond bij lobbes regio Bois de Hourpes met R-foto 22, alsook een persoon van grote gestalte met in die periode een verwonding aan het been.

Deze Golf (herkend aan de "I love Australia" sticker) stond op donderdag 06.10.1983 in de namiddag in de parking "Renault", Rue de Fer te Namen en op vrijdag 7 en zaterdag 8 oktober 1983 in respectievelijk de "Rue de l’Etoile" en de "Avenue Materne" te Jambes . Tot slot, gedurende de feiten van 07.10.1983 aan de Delhaize te Beersel, zouden de daders de achterbank van de Golf op het parkeerterrein van het voornoemde grootwarenhuis hebben achtergelaten. Deze achterbank wordt echter slechts op 10.10.1983 op aanduiding van een getuige door de politie aangetroffen. In de nabijheid van de vindplaats liep een uitgang voor voetgangers.

Meer » Plaatsen

"De bank werd officiëel herkend door de weduwe Van Camp. De Golf was grof overgeschilderd in het zwart."

Bron: Colruyt Nivelles document.

"De Golf GTI die op 2 oktober 1983 bij het restaurant "Auberge des trois canards" werd gestolen zou op 7 oktober 1983 gebruikt zijn bij de overval op de Delhaize van Beersel en misschien ook op 1 december in Anderlues. Dat voertuig werd uitgebrand teruggevonden in het bos van Hourpes te Lobbes-Thuin, op 300 mtr van de plek waar de op 14 februari 1983 te Plancenoit gestolen Golf werd ontmanteld."

Bron: 1e BC bijlage 1 pagina 121.

2 (edited by Boemerang 22-09-2011 23:28)

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

De wagen werd uitgebrand teruggevonden op een modderig bospad genaamd Chemin Collet in het Bos van Hourpes, op een 30-50 meter van de verharde weg. De Chemin Collet zou het eerste pad rechts zijn als je op de Rue de Hourpes rijd, komend vanuit de richting Bonniers/N59. De naam Chemin Amoreux als vindplaats van de wagen zou fout zijn. Forumlid Pierre van Tueriesdubrabant bracht ooit een bezoek aan deze locatie en herkende de plek op film en van de onderstaande (e.a.) foto's van het wrak.

De route van het voertuig zou dan zijn geweest: Anderlues - Rue de la Station > rechstaf Chaussèe de Thuin > dan zo'n 2 kilometer vol gas tot Bonniers > Linksaf de Rue de Hourpes in > binnen 1 km rechts en je bent op het bospad Chemin Collet.

https://lh3.googleusercontent.com/-s12XgTxnr2g/TnXqq-Dqk8I/AAAAAAAABx0/dD14h_VKfis/Golf%2525201985%25252013.png

https://lh6.googleusercontent.com/-BN_OTugw5Aw/TnXqu-TdaBI/AAAAAAAAByE/mYyrPF-pQ5E/Golf%2525201985%25252017.png

https://lh4.googleusercontent.com/-aKmVyxG0HD0/TnXqvOj2cTI/AAAAAAAAByI/XORqt52XR_8/Golf%2525201985%25252018.png

De wagen zit diep in de modder, de handrem is aangetrokken, de voorstoelen (kuipstoelen) staan op gelijke stand. Op zijn minst één dader had flink modder aan zijn schoenen. Een elders eerder geplaatste foto van deze wagen:

https://lh3.googleusercontent.com/-DqN0GyMiF6s/TTIjU8opcbI/AAAAAAAAAnI/q1qf_vUzktY/Golf%2525201985%2525201.png

Dit moeten foto's zijn van 2 december 1983, het is immers daglicht en de wagen werd in het donker teruggevonden op 1 december 1983 rond 19u05.

3

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Boemerang,

  1. Die kuipstoelen dat is toch niet standaard ook op een GTI?

  2. Rue du mail, daar is er ook een garage VW. De bestelwagens dus ook die van de rijkswacht schijnen van daar te komen. W. had vroeger een carrosserie maar schijnt ook een moment in Mail gewerkt te hebben maar ja dat zal wel toeval zijn.

  3. Rue de 'laqueduct is ook niet ver (Renault 25) er is daar nog een historie met een nummerplaat of voertuig gestolen van een directeur van Renault. De personenwagens , dus ook die van de rijkswacht (porsches en GTi) schijnen later van Waterloo te komen.

  4. Ik heb nog een link gevonden voor de nummerplaat, een zekere V. (WNP) (uit Masset, zal dit hier plaatsen).

4 (edited by Boemerang 23-09-2011 15:03)

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

K& wrote:

1. Die kuipstoelen dat is toch niet standaard ook op een GTI?

Datzelfde vraag ik me ook af over wat mij een racestuur lijkt. Dat deze items in de wagen zitten wil natuurlijk niet zeggen dat de Bende van Nijvel die erin geplaatst heeft. J. van Camp reed in een Porsche en toen hij deze wagen bestelde voor zijn dochter kan het goed zijn dat hij deze stoelen er door de dealer in heeft laten zetten.

Misschien kan ons mede-lid Mel33 ons vertellen of dit standaard GTI-spul is?

K& wrote:

Ik heb nog een link gevonden voor de nummerplaat VC, een zekere V. (WNP) (uit Masset zal dit hier plaatsen).

Tegen deze V. zijn we al eens eerder aangebotst bij het Anderlues-topic.

K55 - MAI- CWB - 10.04.1990 - PV 23588/90 -19.

In dit PV zijn diverse inlichtingen opgenomen waaruit blijkt dat Eric Lammers en V. (*uit Anderlecht) betrokken zouden zijn bij de overval op de Colruyt van Nijvel en bij de overval op Szymusik. Op dit onderzoeksspoor zal niet worden voortgegaan, zoals blijkt uit de verklaringen opgenomen in K56 - CWB - 11.05.1992 - PV 25198/92 34: V. heeft herhaaldelijk geweigerd te worden gehoord in verband met inlichtingen betreffende Eric Lammers en in verband met een Golf GTI die bij een overval zou zijn gebruikt.

Bron: 2e BC , bijlage 2 (pagina vergeten op te schrijven)

K&, Is dat K55 of K56 die in Masset staat? Ben benieuwd of er iets aan aanvullende info in staat. Ik ben nogmaals verbaasd dat het lijkt alsof er niet is doorgezocht op dit spoor omdat V. geen zin had om erover verhoord te worden... V., uit Anderlecht... Enig idee of dat een bekende naam is of een naam die we nog niet kennen?

5 (edited by Raf 23-09-2011 17:12)

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Kijk eens:
0x0

Je ziet het niet volledig, maar dit is een origineel GTI stuur. Typisch Volkswagen van eind jaren 70 begin 80. Het betreft het model met 4 knoppen voor de claxon, en men heeft ook 4 armen. Dus is het waarschijnlijk dat dit in de bewuste wagen zat.

Volgens mij zijn die sportieve stoelen standaard voor de GTI, al ben ik niet zeker. Al verraden de stalen kaders aan de zijkant wel een sterke ophoging (kuip). Deze wagens hadden zoals geweten wel andere kenmerken zoals de bumpers, een andere specifieke "cache soupapes" of kleppendeksel, dashboard met wat extra flashy meters en de gebruikte stoffen in het interieur zullen ook wat luxuezer zijn.

Indien ik verkeerd of niet volledig ben, gelieve me te corrigeren.

6

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Zo te zien hebben ze nog wel de wielen vervangen voor stalen standaard exemplaren voordat ze hem gingen dumpen (of zaten die er al onder?). Dat stuur van de foto van Raf is idd het GTI stuur en zo te zien zat die er ook in. Interieur lijkt me ook het standaard GTI interieur zoals hier te zien:

http://www.greatescapecars.co.uk/images/library/images/VWGolfGTI05.jpg

Als iemand me kan vertellen wat het bouwjaar was van de gestolen Golf dan kan ik wel zeggen of het hem kan zijn of niet carosserie technisch zijn er namelijk wat verschillen in bouwjaar. Die Golfjes 1 waren trouwens heel makkelijk te stelen, met een grote schroevedraaien even boven de portiergreep het slot opendrukken, instappen en dan met dezelfde schroevedraaier het contactslot forceren en je kon wegrijden.

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

mel33, de golf GTI werd standaard geleverd met stalen sportvelgen, de bekende BBS of Pirellivelg was een optie. De stoelen die je op de laatste foto ziet van de rode GTI zijn standaard (de Golf 1 cabrio met GTI blok, de gti, had deze stoelen ook). Weet alleen niet zeker of de GTI standaard was uitgerust met het zgn MFA hendeltje (zat op de zelfde hendel als de richtingaanwijzer). Op mijn cabrio zat deze wel, maar kan ook een optie zijn geweest.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

8

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Boem, volgens lid "boreux" op tueries zou een 4x4 de weg versperd hebben van eventuele achtervolgers naar het bos van Hourpes. In die periode zou een 4x4 gestolen zijn uit een garage bij de Stallestraat in brussel. Geen bevestiging gevonden van deze gegevens.

9

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Het kan toeval zijn maar begin oktober 1983 vroeg Maurice Lammers aan zijn neef Mark Vander Meiren, een ander lid van WNP, om een nummerplaat voor een zwarte Golf GTI te stelen.

Interessant: want de rode Golf van dochter Van Camp zag toen al zwart.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Hierbij een Google Earth-animatie gemaakt door iemand van tueries over de plaatsen waar de gestolen Golf van Van Camp werd gezien » YouTube