71

Re: Philippe De Staerke

Heeft iemand enig  idee wie van de familie De Staerke  een verklaring heeft afgelegd in het weekblad humo van deze week?

Re: Philippe De Staerke

Ik heb nog een kopij (minder goede kwaliteit echter) van een artikel in Knack van 3  april 1991 gevonden i.v.m. die brief van De Staerke:

http://i209.photobucket.com/albums/bb161/RufNachtergaele/bende%20van%20nijvel/DeStaerckeklsch.jpg

73

Re: Philippe De Staerke

dim, ik stuur het artikel graag door per mail. Je geeft maar een seintje. Groetjes

74

Re: Philippe De Staerke

Vielen dank, mijn mail: dimknudde [at] yahoo.com

Re: Philippe De Staerke

Lezer wrote:

Ik stuur het artikel graag door per mail. Je geeft maar een seintje. Groetjes

Kan je het in één adem ook sturen naar portugese.waterhond [at] hotmail.com?

76 (edited by Hestur 21-08-2011 00:24)

Re: Philippe De Staerke

Philippe De Staerke blijkt redelijk goed Nederlands te spreken. Zeker niet foutloos, maar wel vloeiend. We spreken wel over de situatie 2011, niet 1985. De Staerke werkt nu ook in het Brusselse, maar om privacyredenen ga ik hier niet verder op in.

Bron: intern

77

Re: Philippe De Staerke

Ben wrote:

Humo vraagt: De gangster droeg een bivakmuts. Hoe kunt u dan zo zeker zijn?
"Ik herkende zijn postuur en zijn manier van lopen? Hij had een heel speciale stap, een stap die zei: "Hier ben ik, allemaal uit de weg." Ik kende Johnny van lang geleden uit het uitgaansleven. Hij was toen al nergens bang van. Als het moest pakte hij in zijn eentje tien Turken aan."

Als Philippe De Staerke meedeed dan:

In geval van drie daders: Heeft Nevens niemand doodgeschoten en heeft de bende Philippe De Staerke afgezet onderweg naar La Houssière. (Philippe De Staerke is immers niet gezien in het bos, twee anderen wel; Philippe De Staerke is nog in leven). In de veronderstelling ook dat er geen extra persoon bij de auto stond in La Houssière en de auto in La Houssière geen afleidingsmanoevre was, wat goed zou kunnen.    

In geval van vier daders: Is Philippe De Staerke de vierde die de Delhaize langs achter verlaten heeft en moest hij onderweg niet worden afgezet.

78 (edited by Merovinger 20-10-2011 20:41)

Re: Philippe De Staerke

De Staerke is niet alleen in de namiddag vóór de overval in de winkel in Aalst opgemerkt maar ook wel op een paar andere cruciale momenten:

  • De twee  joggers die in het Osbroekpark een woest kijkende man observeren identificeren deze man later als Philippe De Staerke;

  • Salesse heeft herhaaldelijk aan de Deltacel gezegd dat hij overtuigd was dat Philippe De Staerke bij de feiten van Aalst betrokken was;

  • Een jeugdvriend van Philippe De Staerke geraakte gewond op de parking van de Delhaize in Aalst. Hij herkende Johnny, le gitan, als één van de overvallers, onder meer aan zijn machogang;

  • Een klant herkend via een foto in Het Laatste Nieuws Johnny De Staerke als de man die hij kort voor de overval in een Mercedes zag zitten op het parkeerterrein aan de achterkant van het warenhuis. Hij zag een man met een snor, donker sluik haar, donkere ogen en bakkebaarden tot aan de oorlellen. Hij beschreef ook de kleding van de verdachte. Het geschetste portret komt precies overeen met dat van De Staerke, ook de kleren die hij droeg, want dit kon zijn vriendin bevestigen, die hem die late namiddag onder meer naar het warenhuis vergezelde;

  • Een klant die net het parkeerterrein wilde oprijden, werd geconfronteerd met de overvallers. Hij zag vier mannen telkens op twee meter van elkaar. Drie ervan schoten in de richting van de ingang, de vierde was eerder klein en had een snor. Hij gaf de aanwijzingen;

  • Nog drie andere getuigen haalden Johnny De Staerke uit een rij verdachten;

  • Op het tweede parkeerterrein achter de Delhaize merkten getuigen een Golf met draaiende motor. De bestuurder was waarschijnlijk Robert Eckhardt, een vriend van Philippe De Staerke. Eckhardt woonde op de Brusselsesteenweg in Halle. Bij een huiszoeking op 26 november 1986 vond de Deltacel in zijn woning een map met krantenknipsels over de recente vondsten in het Bendeonderzoek. Ze vonden er ook een houten knots zoals gebruikt bij de bendeovervallen in Genval, Ukkel en Halle en een groene Webb-gordel. En dan zijn er de brieven die zijn vriend en huisgenoot Georges Leclerc op 1 en 2 september 1985 schreef vanuit de gevangenis: "A nous la grande vie, de plus si tu veux par la ... ne se pose pas de question, ok" en pn verra ça plus tard pour l'instant il n'y a que toi, Pat et Phil pour la super équipe ..." Wie is Pat? Haemers? Ghijsels? Phil is in elk geval Philippe De Staerke (pv 100126 van 22/1/1987);

  • Verklaring vriendin De Staerke;

  • Het verhaal van de Samsonitekoffer.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA van Guy Bouten

79

Re: Philippe De Staerke

Dit kan wel zo zijn, maar vormt nog geen bewijs dat De Staerke één van de kernleden van het commando in Aalst was. Vergeet niet dat de Bende "Te voet naar Scherpenheuvel" aanvroeg voor de Bende van Hofstade. Mogelijk vormden  De Staerke & Co de Bende van Hofstade, die als bliksemafleider moest dienen. Spreek me aub tegen met een betere mening. Maar hierover discussiëren is spijtig genoeg nutteloos als zelfs Eddy Vos geen precieze reconstructie wil maken.

Re: Philippe De Staerke

De vraag is: welke getuigenissen kloppen, en welke niet.