Re: Nijvel: 17 September

K& wrote:

2. Neen, als drie buren niets hebben gehoord werden er geluidsdempers gebruikt of is het gebeuren in scene gezet. Een ding is zeker: er lagen veel hulzen en jachtpatronen rondgeslingerd. Nogal straf dat wij de eerste waren om daar na 25  jaar eens een kleine vraag te stellen. De derde buur -getuigenis komt van een lid van de site tueries die ten noorden familie had wonen. Allez, nu nog ten oosten en ten westen.

Wat weten we of denken we te weten?

  • De volgende kalibers zijn blijkbaar gebruikt in Nijvel: .22LR, .45, cal. 12, 7.65 en .375 (zie verslagen parlementaire commissie en PV's). Hoe heeft men deze lijst opgesteld? Aan de hand van de gevonden hulzen en de kogelinslagen?

  • Er wordt gezegd dat er heel veel hulzen op de grond lagen aan de Colruyt in Nijvel, wat ook zou wijzen op een groot aantal daders.

  • Deprêtre zou zelfs in de hulzen aan het schoppen was bij zijn aankomst.

  • De analyse van Boemerang wijst op een aantal eigenaardigheden/tegenstrijdigheden (rijrichting combi, ...)

  • Daarnaast hebben de buren blijkbaar niets gehoord.

K&, enkele weken geleden vroeg je jezelf af of de overval in Nijvel toch niet in scene zou gezet zijn.

Een "zotte" hypothese dat nu even in mij opkomt: in hoeverre weet men zeker dat de verschillende kalibers afgeschoten werden aan de Colruyt. Kan het zijn dat er met een beperkt aantal daders en een beperkt aantal wapens voorzien van geluidsdempers effectief is geschoten in Nijvel (nl. deze die de inslagen hebben veroorzaakt) maar dat, de daders of iemand anders die wist dat de daders daar gingen toeslagen, bijkomende lege hulzen op de site heeft gegooid met de bedoeling om verwarring te zaaien of om de feiten in Nijvel te linken aan andere feiten?

Ik weet het dit klinkt heel vergezocht maar ik verwijs toch ook naar het feit dat bv. in Beersel slechts 6 van de 8 hulzen zijn gevonden. Bovendien is het vooral door de wapenvondst in Ronquières dat verschillende bendefeiten aan elkaar gelinkt konden worden. Dit benadert dan ook de hypothese dat de feiten door verschillende bendes/daders zouden zijn gepleegd die telkens de wapens van een "wapenbeheerder" hebben gekregen.

Voorbeeld: bende A krijgt wapen 1 en de opdracht om de overval in Maubeuge te plegen, bende B krijgt wapen 2 en de opdracht om andere overval te plegen. De opdrachtgever of wapenbeheerder weet dit en gooit op beide sites hulzen of kogels van beide wapens op de grond. Paf! Beide feiten worden aan elkaar gelinkt door de gebruikte kalibers. Af en toe geeft de wapenbeheerder dezelfde wapens voor twee feiten waardoor deze ook aan elkaar gelinkt worden. Op het einde van de rit is alles aan elkaar gelinkt maar werd alles door verschillende daders uitgevoerd. Resultaat: iedereen houdt zijn mond want wil niet opdraaien voor moorden gepleegd door anderen!

222 (edited by Hestur 07-07-2011 21:01)

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Ik veronderstel dat je het over dit hebt? » Forum

Beste,

  1. Kan iemand een betere kopie van dit artikel opduikelen of een vertaling van de tekst voorzien? Lettertjes zijn klein & onleesbaar voor een oude zak als ik.

  2. Waar op het Waals forum is dit alles te vinden?

  3. Voelt er iemand wat voor om de essentie eens in 20 regels samen te vatten? Ben niet helemaal mee. Misschien kunnen we Ben dan wel zover krijgen een heus nieuw topic te openen.

K&, wat ik van uw opmerkingen begrijp, vind ik altijd relevant; ik denk niet dat er veel leden zijn die waardevollere bijdragen leveren. Maar regelmatig begrijp ik zaken niet, u drukt zich soms te mysterieus uit. wink En eerlijk gezegd: ik kan me niet voorstellen dat er veel andere forumleden wel volledig mee zijn, als u systematisch belangrijke woorden weglaat. Er zijn ook hollanders op dit forum hé, daar moeten we medelijden mee hebben. smile Zou u a.u.b. iets vollediger kunnen zijn?

223 (edited by Merovinger 07-07-2011 23:55)

Re: Nijvel: 17 September

K&, ken jij de datum van dit artikel? Ik vind het nergens terug.

Met artikels in de pers moet je toch wel serieus oppassen. Uit professionele ervaring weet ik dat journalisten soms serieuze fouten en zelfs kemels publiceren. Tevens heb ik in mijn professionele carrière ook al ondervonden dat journalisten de meest directe bron niet checken en dus zomaar iets schrijven wat een andere beweert tegenover een journalist. De realiteit is soms totaal anders dan weergegeven in een krantenartikel. Vandaar dat je in sommige artikels 4 daders zal lezen en in andere bv 3 (ik denk dan aan overval op Dekaise).

Re: Nijvel: 17 September

Hestur wrote:

2. Waar op het Waals forum is dit alles te vinden?

Lees eens de bijdragen van Wolf » tueriesdubrabant.winnerbb.com

225

Re: Nijvel: 17 September

Tijdens een verhoor van 24 november 1983 heeft Michel Cocu verklaart dat de moordenaars in Nijvel de beschikking hadden over Walkie-Talkies. Deze waren enkele dagen voordien gestolen in Brussel door twee personen. De namen van deze personen werden niet gegeven door Cocu, maar één van deze personen was ook degene die zich bezig hield met de nummerplaten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

226 (edited by ExOllander 24-08-2011 19:53)

Re: Nijvel: 17 September

Dag allemaal, een nieuw gezicht. Ik heb me de laatste maand verdiept in de Bende van Nijvel a.d.h.v. hetgeen er op deze site allemaal vermeld staat, echter van het forum-hoofdstuk ben ik nog niet verder gekomen dan de commentaren die betrekking hebben op "Nijvel". Goed en geloofwaardig spul. Dat brengt jullie niet zoveel, maar wel het feit dat ik (en vele anderen, maar wat is men toch bang) kennis hebben van het netwerk dat zoveel leed berokkend in België en Nederland maar ook verder weg.

Aan de praktijk m.b.t. deze gruwelijke moordpartij in Nijvel. Naar mijn mening werd het paar Fourez-Dewit naar het pompstation van de Colruyt in Nijvel gedirigeerd, een goede optie is dat ze door nep-rijkswachters in een rw-wagen werden gesommeerd om daar naar toe te rijden, mogelijk heeft zo'n nepfiguur in de Mercedes plaatsgenomen, het volgen van de Mercedes vanaf Parijs geschiedde met een peilzender die aan de Mercedes van Fourez was bevestigd en de "overval" door de nep-agenten vond plaats op Belgisch grondgebied. (Fourez zou nooit uit eigen beweging daar naar toe zijn gereden, hij zou tanken langs de snelweg). Op het pompstation aangekomen kan het moordspel beginnen: Fourez krijgt de opdracht om bij te tanken, hij doet alsof maar slaat op de vlucht en wordt neergeknald, z'n partner rent naar hem toe en komt terecht in de armen van gewetenloze killers, de 2 lijken worden aan de achterzijde van Colruyt provisorisch toegedekt.

Dit gedaan zijnde gaan de smeerlappen de politie activeren door met een snijbrander een achterdeur tot het magazijn te bewerken, het alarm gaat af en de agenten zijn onderweg, in het ene verslag staat dat de agenten binnen 5 minuten op de plek des onheils arriveerden, ik heb ook gelezen dat het 15 minuten in beslag nam. In ieder geval de agenten worden met een kogelregen opgewacht, agent Marcel Morue gaat eraan, volgens mij niet zomaar, hij was vanaf het begin geïnteresseerd in de Bende van Nijvel, hij had een eigen dossier daarover gemaakt. De diefstal uit Colruyt is kolder, ze was op een simplistische manier van symbolische waarde: zie eens hoe wij de waren van Fourez buitmaken. Als de killers enig waarmerk voor de overval wilden buitmaken dan hadden ze de sieraden van Dewit moeten afnemen. Fourez werd als oogmerk bestempeld omdat hij zich - wel geïncorporeerd in het Brusselse schandaalmilieu - niet inschikkelijk toonde.

Toevoeging per 24-8-2011:

Was er noodzaak dat Fourez het tankstation van de Colruyt in Nijvel bezocht om te tanken? Dat was gemakkelijk uit te zoeken door het brandstofpeil in de Mercedes op te nemen en daar de eventueel getankte hoeveelheid met zijn bankpas bij op te tellen, hetgeen in dit forum al eerder aan de orde werd gesteld. De speurders zijn dit zeker nagegaan, maar het resultaat van dit onderzoek werd niet openbaar gemaakt. Waarom niet? Denk gerust maar wat slechts naar politie en justitie toe. Op de site verklaren de onderzoekers: "Bij nader inzien zijn wij toch eerder van mening dat het paar Fourez- Dewit zich wel degelijk per toeval in de buurt van de Colruyt ophielden en dat ze zonder reden werden neergekogeld." Daaraan moet nog worden toegevoegd dat Christel, de dochter van mevr. Dewit, de veronderstelling weerlegt dat haar ouders de gewoonte hadden hun wagen te laten voltanken aan het benzinestation van de Colruyt te Nijvel.

De rijkswacht kan er wat van! Zowat een jaar later slaagde de rijkswacht van Nijvel erin om 2 getuigen van het gebeuren te identificeren, een klant van de bar en Paul L., de 'beschermheer' van een van de diensters. De klant wist van niets (en kwam van nergens) maar Paul de pooier produceert een spannend verhaal, volgens zijn zeggen volgde hij de Golf van de politie van Eigenbrakel op de voet met zijn wagen toen die door het spervuur reed vlakbij de bar, Paul reed in een witte auto waarop een oranje band overheen geschilderd stond en voorzien was van een rijkswachtantenne, net als bij een politiewagen. Op de Golf van de politie werd losgeknald maar niet op Paul zijn wagen, hij fietste er ongehinderd doorheen. Wat moet je hiervan denken? Ik ben van mening dat de politiewagen inderdaad werd gevolgd door een zeer gelijkende rw-wagen en dat de bendeleden de instructie hadden gekregen om die auto met rust te laten. Maar dat Paul de bestuurder was van deze look-alike-politiewagen , betwijfel ik ten sterkste.

Enkele uren voor de overval op het paar Fourez-Dewit ontsnappen er 38 gevangenen uit de gevangenis van Doornik. Toeval? Ik denk het niet.

Ik val als nieuweling binnen en kom betweterig over, dat weet ik, maar het is wel een vaststaand feit dat ik al 37 jaar last heb van een criminele organisatie en door hen gedurende de laatste 17 jaar openlijk wordt geterroriseerd, hetgeen inhoudt dat politie en justitie hiervan op de hoogte zijn en zo slap in hun schoenen staan dat ze de terreur jegens mij ondersteunen. Raar, maar waar. Deze terroristische organisatie = de poldermaffia of afgekort pomaf, is ook actief in België.

Heel de Bende van Nijvel is een maaksel van de pomaf, bovenstaand vermeld 'gerotzooi' in Nijvel is kenmerkend voor de werkwijze van de pomaf'.

Re: Nijvel: 17 September

Hestur wrote:

Voelt er iemand wat voor om de essentie eens in 20 regels samen te vatten?  Ben niet helemaal mee.

Is deze vraag van Hestur al beantwoord?

Hestur wrote:

K&, wat ik van uw opmerkingen begrijp, vind ik altijd relevant; ik denk niet dat er veel leden zijn die waardevollere bijdragen leveren. Maar regelmatig begrijp ik zaken niet, u drukt zich soms te mysterieus uit. En eerlijk gezegd: ik kan me niet voorstellen dat er veel andere forumleden wel volledig mee zijn, als u systematisch belangrijke woorden weglaat. Er zijn ook hollanders op dit forum hé, daar moeten we medelijden mee hebben. Zou u a.u.b. iets vollediger kunnen zijn?

Ik dacht al dat het aan mij lag. wink Ik ben zo'n Hollander. De snelle draaien en conclusies en halve zinnen van K&, waarbij ik kennelijk allerlei voorkennis dien te hebben, kan ik niet altijd volgen. Mogelijk drukt K& zich in de Vlaamse spreektaal uit. Vandaar dus. cool

Re: Nijvel: 17 September

Vraagje: Ik begrijp dat de ringweg R0 rond Brussel ergens in de jaren '70 is aangelegd. Toch zoek ik bevestiging dat de R0 die in Eigenbrakel parallel loopt met de Chausèe de Nivelles (waar de Diable Amoreux aan is gelegen) er in september 1983 ook al lag.

Weet iemand dat? Immers, even verderop is het gedeelte tussen Waterloo en Hoeilaart nooit afgemaakt. Datzelfde geld ook voor de opritten daar aan de Route du Lion, waren die er ook al? Misschien een domme vraag maar het is even voor de zekerheid.

Voor wat betreft het kruispunt Mont Saint Pont in Eigenbrakel, dit is nu een rotonde, was dat in 1983 (en 1985) ook al of was het toen nog gewoon een kruispunt?

229

Re: Nijvel: 17 September

Ja » www.wegen-routes.be

Re: Nijvel: 17 September

Ik heb toch sterk het idee dat de daders in een zowat rechte lijn op weg waren naar het Zoniënwoud. Ik vraag me af of zij bij de Route du Lion of nog eentje verder, de oprit van de snelweg hadden willen nemen, maar dan begrijp ik niet waarom ze niet al bij Goumont de snelweg opdoken.

Ik zie de hoeve van Hougemont (doodlopend pad) als een groot risico en ik kan me dus niet voorstellen dat zij daar bewust terechtkwamen. Het is ook simpelweg de 1e straat links als je vanaf de Diable komt. Het is ook mogelijk dat ze daar gewacht hebben op eentje die bij de Diable te voet is gevlucht. (Buren zagen mensen in hun boomgaard en de politie zou in de omgeving klopjacht hebben gehouden, niet lang na de schietpartij aan de Diable.)