271

Re: Aalst: Proloog

Uit De Bende van Nijvel en de CIA van Guy Bouten:

Tijdens de zomer van 2010 heeft journalist Guy Bouten een gesprek met Joost Van Stichel. Joost Van Stichel was in november 1985 dienstplichtige in de luchtmachtkazerne van Gavere:

"Rond 17 uur vertrok ik naar huis. Ik woonde in Aalst. Ik nam een douche, trok schone kleren aan en reed naar mijn vriendin in Braine-le-Comte via Ninove en Leerbeek. In Bierghes stond ik voor het rood vlak voor de weg Edingen-Halle, toen naast mij een donkere Golf opdook die net als ik uit de richting Heikruis kwam. Het was toen ongeveer 19 uur, denk ik, maar het kan ook later geweest zijn. Ik schrok want de inzittenden droegen carnvalsmaskers, van die rubberen spullen die het hele hoofd bedekken. De chauffeur klopte ongeduldig op zijn stuur en toen het licht op groen sprong, stoof hij rechtdoor naar de Route de Quenast."

"Ik reed in dezelfde richting en volgde de Golf tot die na twee zijstraten te hebben gepasseerd na zo'n driehonderd meter plots linksaf sloeg. Ik zag hem met gedoofde lichten op de oprijlaan staan vlak naast een villaatje. Aan die kant van de Route de Quenast staan maar een tiental woningen, want de weg duikt daar plots naar beneden het open veld in. Enkele kilometers verder ligt Rebecq-Rognon en net daarachter het bos van Houssière waar zo veel Bende-attributen zijn gevonden. 's Anderendaags vernam ik het nieuws van de moorddadige aanslag in Aalst. Later heb ik aan de rijkswacht van Aalst in de Denderstraat verteld wat ik gezien had. Ik herinner mij dat de planton alles opschreef. Maar ik heb hierover nooit iets vernomen. Daarom heb ik na de oproep van de Cel van Jumet in 2003 in het VRT-programma Ooggetuige opnieuw dezelfde verklaring afgelegd bij de politie van Aalst. Ook daarop volgde geen respons ..."

Het verhaal speelt zich ongeveer af tussen deze twee punten » Google Maps. Dankzij Google Street View moet je zelfs niet meer buitenkomen om dit stuk te bekijken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

272 (edited by Mel33 30-11-2011 20:51)

Re: Aalst: Proloog

Zelfde verhaal? » Het verhaal van Onderzoekbende

Re: Aalst: Proloog

De getuige van Bouten zegt dat hij de Golf rond 19u gezien heeft. De getuige van Onderzoekbende heeft het over na de overval van Aalst. Vermoedelijk gaat het hier wel degelijk om dezelfde getuige. Maar was het nu vóór of na de overval?

Ik blijf het toch eigenaardig vinden dat die gasten met maskers aan of op hun hoofd zouden rondgereden hebben. Provocatie? Waanden zij zich ongrijpbaar? Of fabel?

274

Re: Aalst: Proloog

Of in het heet van de strijd de tijd niet genomen om de maskers af te zetten? Of wilden ze ook onderweg bedekt blijven (in het geval er getuigenissen zouden komen over een verdachte Golf)?

275

Re: Aalst: Proloog

Het gaat hier inderdaad om dezelfde getuige. Onderzoekbende geeft in het topic ook aan dat hij Guy Bouten heeft gecontacteerd en dat hij de zaak heeft onderzocht. (En dat heeft hij redelijk goed gedaan als je het boek leest.)

De grote vraag nu is of het voor of na de overval was. En dat is wel een belangrijk detail.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

276

Re: Aalst: Proloog

In Aalst droeg men geen carnavalsmaskers. Deze fout staat vermeld in het boek van Gijsels: "De Bende & Co: 20 jaar destabilisering in België". Ze kunnen er na de overval natuurlijk altijd één opgezet hebben. Ofwel was het de andere helft van het uitvoerend comité. De oprijlaan kan een schijnmanoevre geweest zijn of leiden naar het befaamde safe-house. We moeten eens met een groep bij het huis aanbellen.

277

Re: Aalst: Proloog

Eén van de technieken die de officiële stay behind (Gladio) toepaste was de verspreiding van gecodeerde boodschappen via vrije radio's.

Volgens mij heeft de Bende dit ook minstens eenmaal gedaan. Denken we maar aan het plaatje dat op de vrije radio Mi Amigo vanwege de bende van Hofstade voor de Bende van Nijvel werd aangevraagd.

Een getuige is ervan overtuigd dat het werd aangevraagd door een rijkswachter gekazerneerd in Erpe-Mere.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA, Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Proloog

Was Herman Dullaerts niet gekazerneerd in Erpe-Mere?

279

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Volgens mij heeft de Bende dit ook minstens eenmaal gedaan. Denken we maar aan het plaatje dat op de vrije radio Mi Amigo vanwege de bende van Hofstade voor de Bende van Nijvel werd aangevraagd.

Elke boodschap en elk aangevraagd liedje kan een code zijn. Hangt af van wat je afspreekt. De naam Bende van Nijvel vermelden is misschien wel gewoon brutaliteit.

280 (edited by noorderling 09-12-2011 22:17)

Re: Aalst: Proloog

Het was toch een Nederlander die het aanvroeg? Citaat van de dj:

Het was een raar telefoontje. De meeste bellers waren vaste klanten die in plat Aalsters een nummertje bestelden. Hun stem herkende ik, maar deze was nieuw voor mij. Zuiver Nederlands, dat hoorde je bij ons niet.

Of bedoelt hij zuiver Vlaams? Zoals bv. politici spreken?