Topic: Elsene: 10 mei 1982

Maandag 10 Mei 1982: In Elsene stelen twee onbekende een Austin-Allegro. De wagen wordt 's anderdaags teruggevonden in Lembeek.

Op 10 mei 1982 om 22u20 parkeert de heer N.L., wonende Italiënlaan 32 te Elsene zijn Austin in de garage van dat gebouw. Twee personen bedreigen hem met hun wapens, nemen de sleutels van de wagen en ontvreemden de wagen. De volgende morgen werd die wagen teruggevonden ter hoogte van de tentoonstellingsruimte van een VW-concessiehouder te Halle. De politie merkt de aanwezigheid van die wagen op nadat in de nacht van 10 op 11 mei een nieuwe VW-wagen, een Santana, uit de tentoonstellingsruimte van die concessiehouder werd gestolen.

Feiten » Elsene

Bron: Verslag Bendecommissie I

Gaat dit over Claude Delperdange? In welke zin werd N.L. beïnvloed? Om tegen C.D. te getuigen of door Deprêtre om zijn getuigenis in te trekken? Het gaat hier om één van de eerste feiten die toegekend worden aan of een link hebben met de Bende van Nijvel en toen was er al sprake van beïnvloeding. Straf!

» Google Maps

2 (edited by Boemerang 20-06-2011 14:22)

Re: Elsene: 10 mei 1982

De bijbehorende tekening van één van de daders » Forum

3

Re: Elsene: 10 mei 1982

Merovinger wrote:

Gaat dit over Claude Delperdange?

Delperdange was 43 in het jaar dat hij vermoord werd en dat was in 1991. Volgens mij gaat het hier dus niet om Delperdange.

Merovinger wrote:

Om tegen C.D. te getuigen of door Deprêtre om zijn getuigenis in te trekken?

Volgens mij heeft hij het over de GP van Brussel, vermits de ondervraging door de onderzoeksrechter in Nijvel gebeurd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Elsene: 10 mei 1982

Merovinger wrote:

Maandag 10 Mei 1982: In Elsene stelen twee onbekende een Austin-Allegro. De wagen wordt 's anderdaags teruggevonden in Lembeek.

Merovinger, in welke verhouding staat de door jou genoemde diefstal, met de Bende van Nijvel? Ik mis even het verband.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

5 (edited by Merovinger 05-07-2011 10:21)

Re: Elsene: 10 mei 1982

De dieven van de Santana zijn met de Austin naar Lembeek gereden waardoor de diefstal van de Austin gelinkt zou kunnen worden met de Bende van Nijvel. Tot nu toe zijn hier echter geen echte materiële bewijzen van gevonden. Het kan ook puur toeval zijn.

Re: Elsene: 10 mei 1982

Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het feit dat het een klein groepje was. Ze lieten zich niet afzetten in de omgeving door een kameraad. Ze namen het zekere voor het onzekere, en die belangrijke auto, waarmee ze overvallen wilde plegen, gingen ze stelen met een gestolen wagen.

7

Re: Elsene: 10 mei 1982

Elsene speelt een interessante rol in de geschiedenis van de Bende. Dat wordt besproken in dit topic op het forum. Volgens mij is deze wagen dan ook gestolen door mensen die in de buurt woonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Elsene: 10 mei 1982

"De gestolen wagen verkeerde in slechte en verouderde staat en de benzinetank was praktisch leeg."

Misschien de reden waarom ze direct daarna de Volkswagen Santana hebben gestolen?

De daders die Frans spraken worden beschreven als twee mannen van ongeveer veertig jaar oud. De eerste dader was 1,80 m groot, mager, zwarte haren, snor en droeg een muts (zie robotfoto). De tweede dader was mager met gekruld haar en snor, grijsachtig getint.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9 (edited by Merovinger 07-03-2012 02:41)

Re: Elsene: 10 mei 1982

Ben wrote:

"De gestolen wagen verkeerde in slechte en verouderde staat en de benzinetank was praktisch leeg." Misschien de reden waarom ze direct daarna de Volkswagen Santana hebben gestolen?

OK laten we even een denkoefening maken met als uitgangspunt dat je een auto wil stelen om er een aantal dagen of weken later een overval mee te plegen: wat zou je dan exact doen na het stelen van de wagen? Ik zou ermee naar een schuilplaats rijden. Bon, dan kan ik mij voorstellen dat het volgende kan gebeurd zijn: die gasten stelen om 22u20 de Austin in Elsene en willen er dus mee naar hun schuilplaats rijden.

Nog vol van de adrenaline van de diefstal merken ze niet meteen op dat de benzinetank bijna leeg is (vergeet niet in dienen tijd hadden de auto's minder waarschuwingslichten dan nu). Plots merken ze onderweg dat de tank quasi leeg is en beseffen ze dat ze hun bestemming niet zullen halen. De auto is ook niet in beste staat. Ze vloeken want ze hebben een wrak gestolen waar ze niets mee kunnen aanvangen. Ze besluiten dat dit geen ideale wagen is om na een overval snel mee te kunnen vluchten. Op dat ogenblik rijden ze net op de Bergensesteenweg ergens tussen Halle en Lembeek.

Ze besluiten dat ze de Austin aan de kant zullen moeten laten en een andere auto moeten hebben. Deze keer willen ze er natuurlijk zeker van zijn dat ze een deftige auto hebben en geen half wrak. Het moet dus een nieuwe zijn. De eerstvolgende garage dat ze tegenkomen is de garage van Brichau. Ze stoppen er, laten de Austin achter, breken in in de garage en stelen er de Santana. Ze rijden met de Santana verder naar hun schuilplaats.

De schuilplaats situeert zich dus vermoedelijk ergens in de omgeving ten zuiden van Lembeek (en dan komen we weer in de streek van het Bos van Houssière dat bij mijn weten pas een rol heeft gespeeld voor de bende in 1985) of zelfs Bergen. Het alternatief kan ook zijn dat hun schuilplaats in Lembeek zelf was of er heel dicht bij en dat ze met de Austin toch tot daar zijn geraakt en dat ze in de schuilplaats besloten hebben om een andere wagen te stelen. Feit is dat de schuilplaats dus ergens in deze streek moet liggen. En als we dan in ons achterhoofd de hypothese van Zucker houden (kok wonende in Lembeek).

Wat we dus ook zeker kunnen besluiten is dat de diefstal van de Santana niet gepland was maar noodzakelijk was geworden door de problemen met de Austin en dus besloten op het moment zelf. Als deze stelling klopt is het niet ondenkbaar dat ze ergens half mei 1982 met de Santana een overval hebben gepleegd die tot op heden niet is gelinkt aan de Bende van Nijvel. De eerstvolgende officiële overval van de Bende van Nijvel is nl. deze van Maubeuge die dateert van 14 augustus 1982. Waarom zouden ze anders in mei zoveel risico's genomen hebben in Lembeek om per se een nieuwe auto te hebben als de overval in Maubeuge pas voor augustus was gepland?

Re: Elsene: 10 mei 1982

Dat kan goed kloppen. Maar helaas is het absoluut niet zeker of ze in die omgeving waren omdat ze de garage viseerden of omdat ze er toevallig waren. Even goed hadden ze dat wrak gestolen omdat ze een wisten dat ze de Santana uit de garage wouden en een wagen zouden achterlaten. Een oud wrak steel je sneller en valt minder op. Heeft dus ook zijn voordelen. Dus of hun schuilplaats er noodzakelijk in de buurt ligt is giswerk.

Servo per Amikeco