21

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Ben wrote:

- De lichtreclame op het dak (ook wel Spoetnik genoemd)

De lichtreclame is niet meegenomen door de daders: het bevond zich aan de voet van de achterbank van de Mercedes.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

22

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Ik denk wel dat men kan zien of de munitie .22 afgevuurd is door een geweer, revolver of pistool. In een revolver zal de lege huls geen sporen vertonen dat veroorzaakt is door het wapen.Er blijven ook geen hulzen achter. Bij een pistool en geweer moet de patoon uit een lader komen en dit veroorzaakt kleine sporen op de huls en projectiel. Bij een geweer is de slagpin meestal rechthoekig en bij een pistool rond.

23

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Boemerang wrote:

"Het gehele dossier Angelou bleek te zijn verdwenen (gestolen of verloren), waarschijnlijk tijdens een verhuizing. Door middel van kopies heeft men het dossier zoveel mogelijk gereconstrueerd."

Blijkbaar is er wat onduidelijkheid over het feit wanneer het dossier nu juist verdwenen is:

"In zijn getuigenis voor de eerste parlementaire onderzoekscommissie bevestigde ook gewezen hoofdcommissaris van gerechtelijke politie Hoyois dat het dossier Angelou, dat oorspronkelijk in het gerechtelijk arrondissement Mons werd behandeld, om nadien te worden gevoegd bij het onderzoek te Nijvel, en later dus ook werd overgeheveld naar het arrondissement Charleroi, was verdwenen tijdens de overzending"van Nijvel naar Charleroi". Volgens de getuige had niemand er belang bij het dossier te laten verdwijnen, temeer omdat de materiële bewijsstukken (hulzen en kogels) nog steeds in het bezit waren van de gerechtelijke overheid. In hun verhoor stelden substituut-procureur des Konings Jonckheere en onderzoeksrechter Lacroix echter dat het dossier "tussen Mons en Nijvel" was zoekgeraakt, en dat, zodra zij de verdwijning hadden vastgesteld, zij zich daarover hadden beklaagd."

"Er heeft vervolgens een onderzoek plaatsgevonden, doch men slaagde er niet in een aanvaardbare uitleg voor het verlies te vinden. Niettemin stelden zij dat het weinig waarschijnlijk is dat men dit dossier opzettelijk heeft doen verdwijnen. Gezien de wanorde die vaak in griffies heerst was het zo goed als zeker gewoon zoekgeraakt. Anderzijds stelde commissielid Coveliers nog de vraag aan onderzoeksrechter Lacroix of het klopte dat bepaalde originele stukken uit het dossier waren verdwenen. Coveliers had dit vernomen uit de brief die hem was toegestuurd door Bultot vanuit Paraguay. Uit de pers blijkt wel dat de grief inhoudt dat originele stukken waren verdwenen dat in de plaats hiervan copieën werden ingevoegd in het dossier. Dit werd formeel tegengesproken door onderzoeksrechter Lacroix, die de stukken toonde waar het om ging."

Bron: Verslag tweede Bendecommissie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ontbrekende bewijsstukken

De spoiler of vleugel achter op de Saab 900 turbo was er naar mijn weten ook afgehaald, die mist dus ook.

25

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Zoals je hier kan lezen, was het originele dossier-Angelou verdwenen. Het werd op basis van kopieën opnieuw samengesteld, maar zijn agenda is voorgoed verdwenen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

26

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Het groot aantal verdwenen bewijsstukken heeft in de meeste gevallen niet te maken met bewuste manipulatie maar vooral met slordigheid, dat "bewijst" deze anekdote:

In november 1986 waren de maskers zoek die bij de Beckers in beslag waren genomen. "Ik was op een vergadering met de procureurs-generaal en met mensen van Charleroi en Nijvel," vertelde een Delta-lid, "en op een bepaald moment wordt er over maskers gesproken. 'Ik heb er gevonden', zegt een van de aanwezigen. 'Waar zijn die dan?' vragen wij. 'Ah, ik heb er nog een hier.' Hij dook achter een kast in dat kantoor en viste er een op. En niemand in Wallonië ligt er wakker van dat die maskers niet vanbinnen en vanbuiten onder de loep zijn gelegd."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

27

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Eddy Vos over de ontbrekende bewijsstukken:

"Er zijn nog altijd tientallen voorwerpen vermist die in de loop van ons onderzoek ter sprake zijn gekomen. Die voorwerpen moeten ergens zijn. Zo stal de Bende in Temse bij de zeilmakerij Wittock-Van Landeghem zeven kogelvrije vesten. Een ervan is teruggevonden in Ronquières. Waar zijn de zes andere? Bij een diefstal bij de wapenhandelaar Dekaise in Waver zijn vijftien wapens gestolen. Een ervan hebben we later in het kanaal in Ronquières teruggevonden, tussen stukken van andere wapens die de Bende gebruikte. Waar zijn de veertien andere wapens?"

"De cel Verdwijningen en het Disaster Victim Identification-team (DVI) dreggen de laatste maanden bijna systematisch de rivieren en kanalen van ons land. Vroeg of laat wordt iets naar boven gehaald wat ons kan interesseren. Vroeg of laat wordt een van die wapens gebruikt bij – ik zeg maar wat – een familiedrama. Ieder wapen dat in België gebruikt wordt bij een misdaad, controleren wij op links met de Bendewapens. Ooit moet dat iets opleveren. Of op een dag vindt iemand bij het opruimen van de zolder van een overleden opa een wapen of kogelvrij vest. Dan zijn we weer vertrokken. Dan moeten we er klaar voor zijn. Voor mezelf kan ik duidelijk zijn: ik weiger me neer te leggen bij het idee dat die misdaden nooit opgehelderd zullen worden."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Het zijn citaten van inmiddels enkele jaren geleden. Hoewel ik hoop dat Eddy Vos gelijk heeft en zulke bewijsstukken ooit opduiken, kan men er toch vraagtekens bij zetten. Zo meen ik me te herinneren dat enkele jaren geleden een hele serie wapens die waren ingeleverd door mensen zonder vergunning ongetest op de schroothoop is beland. Als daar de bendewapens tussen zaten, zijn ze voorgoed verloren.

Daarnaast kunnen wapens op de bodem van de zee belanden, verkocht worden aan criminelen in het buitenland, gedemonteerd worden, ... Genoeg manier om ze uit handen van de Belgische justitie te houden. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat een Bende van Nijvel-lid een kogelvrij vest als aandenken op de zolder bewaart. En dan nog: stapt iemand meteen naar de politie als hij in de nalatenschap van opa iets raars vindt, met het risico een overleden familielid posthuum in diskrediet te brengen?

29

Re: Ontbrekende bewijsstukken

CleverTrevor wrote:

Zo meen ik me te herinneren dat enkele jaren geleden een hele serie wapens die waren ingeleverd door mensen zonder vergunning ongetest op de schroothoop is beland.

Nog erger: vernietigd. Zo moeten er helaas ook veel waardevolle wapens verloren zijn, die eerder in een museum ter ere van de Belgische (en internationale) wapentrots thuis hoorden. sad

30

Re: Ontbrekende bewijsstukken

We kunnen ook de vraag stellen, of men in het bezit is van bewijsstukken, zonder dat men weet of deze gelinkt kunnen worden aan de Bende van Nijvel of nooit als dusdanig zo (bewust) zijn geïnventariseerd... (hint)