1 (edited by Kristof DC 14-11-2012 18:04)

Topic: Jef Jurion

Fiscale Fraude: Stervoerballer Jef Jurion voorgeleid

Gewezen stervoetballer Jef Jurion (46) is woensdag te Brussel voorgeleid door onderzoeksrechter Guy Bellemans. Of er ook een aanhoudingsmandaat zal worden afgeleverd, hangt af van de houding van Jurion en van de resultaten van de huiszoekingen, die eveneens woensdag werden verricht. Wat de precieze betichtingen zijn, was woensdagavond nog niet geweten. Wellicht gaat het hier om fiscale fraude en valsheid ingeschrifte, gepleegd door Jurion als restauranthouder maar vooral als makelaar in voetballers.

Simultaan werden woensdag huiszoekingen verricht op het appartement van Jurion te Sint-Pieters-Leeuw, in zijn restaurant in de schaduw van het kasteel van Beersel, en bij verscheidene familieleden. Het onderzoek werd mede geleid door de Bijzondere Belatingsinspectie, de James Bonds van het minsterie van Financiën. Blijkbaar was men op zoek naar een geheime of zwarte boekhouding. Op het parket te Brussel was men woensdagavond nog zeer zwijgzaam over deze zaak.

Bron: Het Laatste Nieuws | Mon Devoghelaere | 2 februari 1984

2 (edited by Kristof DC 14-11-2012 18:18)

Re: Jef Jurion

Fraude bij voetbaltransfers - Aangehouden Jef Jurion zit "op sekreet"

Jef Jurion, de gewezen stervoetballer van Anderlecht en de nationale ploeg, werd donderdagochtend door onderzoeksrechter Guy Bellemans onder aanhoudingsmandaat geplaatst. Blijkbaar was de onderzoeksrechter niet tevreden over de medewerking, die hij vanwege de gewezen Gouden Schoen kreeg. Jurion, vorige week 47 jaar geworden, wordt beticht van valsheden in geschriften met de bedoeling de fiscus te misleiden. Hij zou fiscale fraude gepleegd hebben in alles, waar hij zich mee bezig houdt: zijn restaurant l'Auberge du Chevalier te Beersel, vooral echter zijn contracten als manager van voetbaltransfers, zijn handel in immobiliën in België en Spanje. In deze zaak werden verder geen andere personen onder aanhoudingsmandaat geplaatst.

Maandag of ten laatste dinsdag zal Jef Jurion voor het eerst voor de raadkamer verschijnen. Hoe lang hij in voorhechtenis zal zitten, zal waarschijnlijk vooral afhangen van zijn koppigheid en zijn houding tegenover de speurders. volgens de laatste berichten zou Jurion zelfs "op sekreet" geplaatst zijn, zoals dat heet, "beroofd van vrij verkeer". Dat betekent dat hij drie dagen lang alleen in een cel zit en met niemand in contact mag komen, noch met medegevangenen tijdens de wandelingen, noch met bezoekers. Er zouden bij deze kwalijke zaak namelijk nog meer vrienden-voetballers betrokken zijn.

Bron: Het Laatste Nieuws | Mon Devoghelaere | 3 februari 1984

3 (edited by Kristof DC 14-11-2012 20:11)

Re: Jef Jurion

Vervolgens escaleert het echt tot een schandaal in het Belgisch voetbal. Op 6 februari verschijnt er vervolgens de titel:

Antwerp-voorzitter en bankier Eddy Wauters ook aangehouden.

Eddy Wauters (50) was voorzitter van de beheerraad van Royal Antwerp F.C. en afgevaardigd beheerder van de Kredietbank. Uit de boekhouding zou blijken dat heel wat bedragen naar Zwiterserland verdwenen. Wauters zat van 4 tot 17 februari in de cel. Jurion komt vrij op 22 februari.

Ook de zwarte kas van R.S.C. Anderlecht werd blootgelegd. Ook daar werden bekentenissen afgelegd over geknoei met transfers en zwart geld. Ook de boekhouding van Standard Luik werd in beslag genomen. Later wordt duidelijk dat Standard, Waterschei heeft omgekocht en zo de kampioenstitel "gekocht" heeft. Trainer toen was Raymond Goethals die 3 jaar geschorst wordt. AC Milaan ontslaat Eric Gerets, die ook betrokken was bij het schandaal (als speler van Standard). Ook AA Gent en later FC Seraing gaan door de knieën.

Relevant zal het allemaal wel niet zijn maar onze Jef was toch ook nie echt nen brave precies. smile Zelf reageert hij in de krant van 23 februari als volgt:

"Men heeft mij de bedragen gevraagd die ik voor transfers van spelers kreeg. Die heb ik gegeven. Verder is men gestruikeld over mijn 'zwarte kas' in het buitenland. Ik heb zwart geld ontvangen, dat wel, maar men zou iedere Belg in de nor kunnen draaien voor zwart geld. Dat men een notaboekje zou gevonden hebben met alle details van de transacties is uit de lucht gegrepen."

Re: Jef Jurion

Kende Jurion zoon Vanden Eynde via vader Vanden Eynde of omgekeerd?

5

Re: Jef Jurion

En de vraag die ik al eerder heb gesteld: is Luc Jurion de zoon van Jef Jurion?

Re: Jef Jurion

In de nasleep van de moord op Vanden Eynde kwam aan het licht dat Jurion een aantal dubbele boekhoudingen deed in Auberge Chevalier. Maar er is meer: het graven in die activiteiten van Jurion was de rechtstreekse aanleiding van de ontdekking van zeer grote fraude in ... de diamantwereld.

7

Re: Jef Jurion

Trojan, kun jij eventueel het verband leggen tussen Luc Jurion en Jef (Armand Joseph) Jurion? Zou Luc de zoon zijn van Jef? Luc Jurion was een van de partners-in-crime van Thierry Senterre.

8

Re: Jef Jurion

De baas van Vanden Eynde in de Auberge du Chevalier was gewezen Anderlecht-voetballer Jef Jurion. Jurion dook op in het gerechtelijk onzerzoek naar Kirschen & Co als een goede relatie van Beelen. (*) Jurion werd later betrokken in voetbalomkoopschandalen.

Bron: P-magazine | René De Witte | De Bende van Nijvel, De slachtoffers: alle puzzelstukken naast elkaar | 2005

(*) Tijdens het onderzoek naar de moord op José Vanden Eynde vond men een dubbele boekhouding van restauranthouder Jef Jurion en dat leidde naar Hilaire Beelen en uiteindelijk tot de Kirschen-affaire.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jef Jurion

Zie einde van artikel voor stukje over de Bende van Nijvel:

Jef Jurion (79) was de kapitein van de allereerste Belgische EK-campagne, die al in de kwalificaties strandde in Joegoslavië. We schrijven 1964. Hem neerzetten als alleen maar een voetballer, zou de Pajot echter oneer aandoen. Boven die twee Gouden Schoenen (1957 en 1962) zat ook een ontwikkelde koopmansgeest. De kruisbestuiving tussen beide maakte van de Anderlecht-middenvelder een gegoede burger van het mondaine Knokke, maar trok soms ook de aandacht van het gerecht. Met name toen een moord toegeschreven aan de Bende van Nijvel werd gepleegd in zijn restaurant.

Jef komt uit Ruisbroek, in de rand rond Brussel, maar woont al jaren in Knokke. In één van de appartementen die hij zelf liet optrekken. “Ik heb mijn eerste blok in Knokke gezet in 1962, ik was toen 25 jaar”, aldus Jef. “En nog terwijl ik aan het bouwen was, heb ik ook dat ernaast gekocht. Zonder geld. Dat heb ik gevraagd aan mijn schoonvader. In ruil mocht hij meedoen. Ik heb nooit willen werken met een bank. Want als ik poef heb, dan kan ik niet slapen.”

Jef beschikt over een neus voor immobiliën. Maar hij was ook gezegend met een bovengemiddelde voetbaltechniek, die hem in de jaren zestig liet uitgroeien tot één van de sterkhouders van Anderlecht. Hij scoorde de legendarische 1-0 tegen Real Madrid, die hem de bijnaam Mister Europe opleverde. “Uw gazet heeft Legear eens Mister Europe genoemd. Ik heb meteen naar zijn schoonpa gebeld om te zeggen dat er maar één Mister Europe is.”

Ook bij de nationale ploeg scoorde Jurion gemakkelijk. Onder andere in Joegoslavië, tijdens de kwalificaties voor het EK 1964. Finaal wonnen de Joegoslaven nog met 3-2 en moest België thuisblijven. Een drama? “Een drama? Ik wist het zelfs niet meer. We lagen daar toen echt niet wakker van. Nu schrijven ze de gazetten daar vol van, maar toen stelde die nationale ploeg niet zo veel voor. Een match of vijf per jaar, meer niet. Anders had ik ook meer dan 100 caps gehad, want ik was elf jaar lang ononderbroken international. Nu zit ik maar aan 64 caps. Ik rappeleer me ook niet zoveel meer van die matchen met de nationale ploeg. Van die match in Joegoslavië weet ik nog wel dat ik na het laatste fluitsignaal de matchbal had gepakt en dat die Joegoslaven op mij zijn gevlogen. Nicolay, de keeper, is daar tussengekomen en beginnen boksen. Dat was een Waals haantje, hé. Maar ik heb die bal niet gelost. Ik wou altijd de matchbal meenemen. Waarom? Gewoon, om die te hebben. De meeste gaf ik gewoon weg. Als ik zag dat we in de laatste minuut waren en ik had de bal, dan gaf ik hem niet meer af.”

En niet alleen in de laatste minuut. Jurion stond te boek als een ballenfretter. “Ik werd ervan verdacht sommigen te saboteren door hen niet aan te spelen. Maar dat klopt niet. Ik gaf de bal wel niet aan eender wie. Alleen aan iemand die er wat kon mee doen. Daarom hield ik de bal soms bij en dan werd ik een ballenfretter genoemd. Maar ja, als je eerst iemand moet uitschakelen, dat neemt tijd. Niet als je de bal lateraal geeft, zoals ze nu doen. Maar dat schiet niet op. Je moet diep geven. Ach, ik had de gazetten tegen. Als we slecht speelden, was het altijd mijn fout. Hoe dat kwam? Misschien omdat ik zei waar het op stond. Nu nog. Ik speel elke dag biljart. Als er ene is die mij niet aanstaat, dan zeg ik dat direct. En ik heb er nog altijd bon in als ik hem een pak slaag kan geven.”

Viezerikske met een brilletje

In die jaren zestig was de nationale ploeg iets anders gestructureerd dan nu. Ten tijde van het EK '64 was Tuur Ceuleers de trainer. Maar die had niet veel te zeggen. Constant Vanden Stock was de selectionneur. Hij selecteerde de spelers en bepaalde de speelstijl. Vanden Stock, die later voorzitter zou worden van Anderlecht, werd verweten de nationale ploeg te veranderlechtsen. “Tegen Holland op de Bosuil had hij er eens tien van Anderlecht opgesteld”, aldus Jurion. “En in de tweede helft wisselde hij de keeper voor Jean Trappeniers. Dan waren we met elf van Anderlecht. We wonnen met 1-0. Een goal van mij, op penalty. Ik weet nog, ik leg de bal op de stip en de kleine Muller, van Ajax (Ben Muller, nvdr.), komt bij mij: Viezerik, je trapt 'm er toch naast. Ik droeg zo'n brilletje met een elastiek. Dat zag er inderdaad niet uit. Maar ik stampte hem erin. Ik heb hem gezegd: Ziede viezerikske, hoe ge dat doet?”

Het waren andere tijden. Voetballers waren toen nog geen profs. Ook niet bij Anderlecht. “Ik was vertegenwoordiger in kolen en mazout”, aldus Jurion. “De voorzitter van Anderlecht, Albert Roossens, deed in kolen en mazout. En ik was een goeie. Mijn zuster deed dat ook, in Huizingen. Ik heb eens in één maand dubbel zo veel verkocht als zij in een heel jaar. Het was wel in december en het was een harde winter. Ik zat altijd bij de schoonouders van Eddy Merckx, aan het slachthuis in Anderlecht. Daar had ik mijn clientèle. We trainden één keer per dag, rond een uur of drie, maximaal anderhalf uur. En achteraf mochten we blijven eten op de club. Zo waren ze zeker dat we goed aten. Maandag vrij. Dinsdag op het gemak om te recupereren van de match van zondag, woensdag serieus, donderdag ook, eventueel met een matchke, vrijdag alweer relax voor zondag. Als ik nu zie dat ze twee keer per dag trainen... Dat is daarmee dat ze zo veel gekwetst zijn. En dat ze zo moe zijn. Tussen de training en het eten ging ik nog gauw een klant bezoeken. Pas op, ik moest dat niet doen, ik werkte niet op commissie, maar ik deed dat graag.”

Het voetbal vormde toen een welgekomen extra inkomen voor Jurion. “We hadden toen een fix van 4.000 frank per maand (100 euro), 1.400 (35 euro) voor een punt, 2.800 (70 euro) om te winnen”, aldus Jurion. “Met de kampioenenpremie erbij - ze deden dan alles maal twee - heb ik bij Anderlecht nooit meer verdiend dan 150.000 frank (3.750 euro) op een jaar. Daarvoor doen ze nu hun schoenen niet toe. Ter vergelijking:

bij Labor (de kolenhandel, nvdr.) had ik ongeveer 8.000 frank per maand. We verdienden bij Anderlecht dus de helft van een werkman. Maar bij Anderlecht waren we slecht betaald. De andere ploegen verdienden meer. Lierse is eens kampioen geweest. Die kregen 25.000 frank om tegen ons te winnen. Dat was tien keer onze pree. Toen zijn die vreemden gekomen, Jan Mulder en zo, die verdienden meer. Maar ik heb mijn geld niet verdiend met het voetbal. Wel met immobiliën. Dat heb ik ook tegen diene Bellemans gezegd. Maar hij wou mij niet geloven.”

Moord door Bende van Nijvel?

Diene Bellemans is Guy Bellemans, de onderzoeksrechter aangesteld in de zaak van de Bende van Nijvel (een nog altijd onopgeloste reeks gewelddadige overvallen, in het begin van de jaren tachtig, waarbij in totaal 28 doden vielen). In 1982 werd een man vermoord in L'Auberge du Chevalier in Beersel, een restaurant dat toebehoorde aan Jef Jurion. Volgens de overlevering zou Bellemans in het kader van dat onderzoek op indicaties zijn gestoten die hem later toelieten de omkoopaffaire van Waterschei (de Standard-spelers stonden hun winstpremie af aan de spelers van Waterschei om zeker te zijn van winst en de titel, nvdr.) boven te spitten.

Jurion ontkent. “ Vanwaar komt dat geld?, vroeg hij altijd maar. Ik deed toen transfers. Ik had een speler naar Standard getransfereerd. Hij dacht dat ik Raymond Goethals (de toenmalige trainer van Standard, nvdr.) daarvoor betaald had. Maar ik wist nergens van. Hij wou me niet geloven. Hij zocht bewijsmateriaal. Contracten met spelers. Maar die waren er niet. Ik verdiende mijn geld met immobiliën.”

Jurion werd in voorhechtenis genomen en dagenlang ondervraagd. Zijn verleden zal wel een rol hebben gespeeld. Als trainer van La Louvière werd Jurion verdacht van betrokkenheid bij de omkoping van enkele spelers van Berchem Sport in 1976. Uiteindelijk kwam hij tot een vergelijk met de voetbalbond. Ook Bellemans' ondervragingen leverden geen resultaat op. Maar er was er dus ook die moord in het restaurant van Jurion.

"L'Auberge du Chevalier, aan het kasteel van Beersel. Ik passeerde daar vier keer per dag, want ik had vlakbij gebouwd. En ik was verliefd geworden op het interieur: zwarte kerktegels, eiken balken. Ik ging daar vaak een koffieke drinken. De toenmalige eigenaar, een Waal, had financiële problemen. Ik kwam in contact met prins Alexandre de Merode, die van het Internationaal Olympisch Comité, maar tevens voorzitter van de Koninklijke Vereniging voor de Historische Woonsteden en Tuinen van België, die eigenaar was het kasteel van Beersel."

"Uiteindelijk heb ik het restaurant overgenomen en zette er een gerant in. Die heeft die moord ontdekt. Het slachtoffer was de pa van de garçon. Die mens had problemen en zocht een plek om te wonen. Boven het restaurant was er een appartement. Ik heb hem aangeboden om daar te wonen. Een win-winsituatie. Hij had een dak boven zijn hoofd en ik had iemand om een oogje in het zeil te houden, want er woedde een inbrakenplaag. En op een nacht werd hij vermoord. De flikken hebben me toen gezegd dat die zoon een strafblad had, heling van wapens. Ik wist van niks."

Het was een afrekening, werd gezegd. Het tweede slachtoffer van de Bende van Nijvel. “Dat zeiden ze, ja. Maar ik heb niks gehoord van die Bende van Nijvel. Ze legden de link omdat het in dezelfde periode was en in dezelfde streek. En omdat ze die mens afgemaakt hebben zoals ze in de Delhaize hadden gedaan. We hebben nog chance gehad. Want ik bleef daar dikwijls tot een uur of twee met vrienden kaarten. Voor hetzelfde geld hadden we ervan. In elk geval, ik heb dat restaurant nadien van de hand gedaan. Mijn vrouw moest er niet meer van weten.”

Bron: Het Nieuwsblad | 21 juni 2016

10

Re: Jef Jurion

Hoe de Bende ook het voetbal deed daveren

Met de moord op conciërge José Vanden Eynde in 'Auberge du Chevalier' in Beersel deed de Bende van Nijvel ook het Belgisch voetbal op z'n grondvesten daveren. Speurders vonden in het restaurant immers ook de zwarte boekhouding van Jef Jurion, en dat markeerde het begin van het grote omkoopschandaal tussen Standard en Waterschei.

Jef Jurion was behalve beheerder van de 'Auberge' in die jaren ook voetbalmakelaar. Onder anderen Alex Czerniatynski was een speler uit zijn portefeuille, en toen de speurders de woning van Jurion doorzochten, vonden ze bewijzen dat er bij Cernia's transfer van Antwerp naar Anderlecht behoorlijk wat zwart geld gemoeid was. Brussels onderzoeksrechter Guy Bellemans, belast met het onderzoek naar de moord op Vanden Eynde, beet zich vervolgens vast in de zwartgeldcirctuits in het voetbal en dankzij de zwarte boekhouding van Jurion vond hij bewijs na bewijs en zelfs de hele frauduleuze boekhouding van Standard. Aan de titel van de Luikse club in 1982 bleek een luchtje te hangen: op aandringen van trainer Raymond Goethals overtuigde kapitein Eric Gerets zijn kameraad Roland Janssen bij Waterschei om in de beslissende match niet al te zeer z'n best te doen - bij een gelijkspel was Standard kampioen. In ruil mochten de spelers van Waterschei de winstpremies van Standard onder elkaar verdelen.

Na het onderzoek volgden in 1984 al snel bekentenissen, waarna spelers als Gerets en Janssen een jaar geschorst werden. Michel Preud'homme, Jos Daerden, Walter Meeuws, Simon Tahamata en andere betrokkenen kwamen er met een speelverbod van negen maanden vanaf.

Bron: Het Laatste Nieuws | 27 oktober 2017

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube