1

Topic: Nijvel: 17 September

Drie dodelijke slachtoffers voor een beetje sterke drank, wat koffie en pralines

Drie dodelijke slachtoffers voor een beetje sterke drank, wat koffie en pralines. Dat is de balans van een bloedbad dat volgens berekeningen van de firma Colruyt de belachelijke som van 22.070 frank opleverde. De buit bestond uit vijf dozen pralines, vijf bussen arachide olie van vijf liter, vijf bussen maïsolie van vijf liter, tien zakken koffie van twee en een halve kilo en veertig pakjes Maragogype van vijfhonderd gram. Op 17 september 1983, om 1u26, weerklinkt in de bewakingscentrale van de firma Colruyt in Halle de alarmschel van het magazijn in Nijvel.

Minder dan vijf minuten later zijn twee rijkswachters uit Nijvel ter plaatse en worden er op schoten onthaald. Rijkswachter Marcel Morue, die een eigen dossier heeft aangelegd in verband met Brabantse moordenaars, wordt gedood. Zijn collega wordt gewond maar brengt het er levend van af door zich dood te houden. Op de plaats van de misdaad ontdekt men ook de lijken van de heer Jacques Fourez, 49 jaar, en van mevrouw Elise Dewit, 49 jaar, allebei met meerdere kogels door het hoofd omgebracht.

Feiten » Nijvel

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Nijvel: 17 September

Dat is toch een vreemde zaak dat die pooier met net "flikkenauto" rijd, weeral een spoor dat niet verder onderzocht is in het milieu.

3

Re: Nijvel: 17 September

Er klopt iets niet met 'Le Diable Amoureux'. Je hebt die pooier die met een auto rondrijdt die vermomd is als rijkswachtwagen, toevallig rijdt hij net daar, net op dat moment en net met zo'n wagen daar rond. Philippe De Staerke heeft ooit verklaard dat het echtpaar Fourez-Dewitte naar de Colruyt werd geleid door valse rijkswachters in een gecamoufleerde rijkswachtauto! Vallen hier alle puzzelstukken samen?

Je hebt een familielid van de uitbaatster die wordt vermoord met een nekschot tijdens een overval van de Bende Haemers, net die overval die Haemers altijd is blijven ontkennen. Was het dan wel de Bende Haemers? En waarom werd die man met een nekschot afgemaakt? Zijn collega hebben ze laten leven.

Heeft het gerecht eigenlijk een onderzoek uitgevoerd naar die bar? Of beschouwde men het als toeval dat de Bende van Nijvel daar de rijkswachtpatrouille onder vuur nam? Was Le Diable Amoureux een 'safe house' van de Bende?

Kijk ook naar de foto's van de bar en omgeving » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Nijvel: 17 September

Ze kenden daar toch ook de buurt goed, als je dat landwegje bekijkt. Ideaal om te vluchten. Bij mijn weten hebben ze het onderzoek naar die bar niet grondig gedaan. En ik vraag mij af waarom ze het niet beter gedaan hebben want het is toch opmerkelijk, als ik mij goed herinner kon die pooier niet echt een uitleg geven waarom hij met zo een wagen reed. In ieder geval een louche zaakje.

Dat van De Staerke wist ik nog niet, het is toch iets waar waarheid zou kunnen inzitten, ook al komt het van De Staerke.

5 (edited by club_le-happy-few 26-12-2007 18:02)

Re: Nijvel: 17 September

Stel: Er zou zowel een bende geweest zijn voor de diefstal en het in werking stellen van het alarm. Het moorden (+ opwachten van rijkswacht) zou door een andere groepje gebeurt kunnen zijn.

Groep 1: gewone dieven, in ergste geval plegers van hold-ups.
Groep 2: profs die werking van rijkswacht en politie goed kenden.

Een bekende van robotfoto 17 (José) zou verklaren dat hij enkel daar was voor een diefstal. Werden ze erin geluisd en op voorhand niet ingelicht over wat er verder ging gebeuren? Meer info over deze "José" vindt je in de rubriek robotfoto's (Robotfoto 17). Hij zou ook geen onbekende geweest zijn van Bultot. Er zijn zelfs geruchten dat beiden samen in Club Jonathan vertoefden. De vriendin van José zat toen in het Brussels milieu van de cabarets en peepshows.

De "gewone dieven" worden dus herkend en krijgen de schuld op zich geschoven, terwijl de moordenaars vrijuit gaan. Deze getuigenissen zouden overgemaakt zijn aan de cel Jumet, maar kregen steeds tegenwerking of  werden gemanipuleerd.

6 (edited by Renne 27-12-2007 19:28)

Re: Nijvel: 17 September

club_le-happy-few wrote:

Groep 1: gewone dieven, in ergste geval plegers van hold ups.
Groep 2: profs die werking van rijkswacht en politie goed kenden.

Voor mij is er zeker een verband tussen bepaalde mensen die weet hadden van de overvallen en rijkswachters en de gewone gangsters. Maar 2 aparte groepen die aan het werk waren in Nijvel lijken uitgesloten. Maar hadden ze het hier op het koppel gemunt of op de rijkswachters.

club_le-happy-few wrote:

Hij zou ook geen onbekende geweest zijn van Bultot

Ik zie Bultot als een sleutelfiguur in deze organisatie, ik bedoel niet de organisator maar hij kende overal zijn weg en bracht verschillende milieu's samen.

7

Re: Nijvel: 17 September

Renne wrote:

Dat van De Staerke wist ik nog niet, het is toch iets waar waarheid zou kunnen inzitten,ook al komt het van De Staerke.

Niet enkel De Staerke denkt dat het zo is gegaan, ook verschillende speurders geloven/geloofden in die piste. Maar stel dat De Staerke gelijk heeft, hoe komt hij dan aan die informatie?

club_le-happy-few wrote:

Stel: Er zou zowel een bende geweest zijn voor de diefstal en het in werking stellen van het alarm. Het moorden (+ opwachten van rijkswacht) zou door een andere groepje gebeurt kunnen zijn.

Dat geloof ik niet, want het alarm werd pas ingesteld na de moord op Fourez-Dewit. Dat zou dus betekenen dat de 'gewone inbrekers' pas na de moord op het koppel op het toneel verschenen en de 'killers' terug op het toneel kwamen wanneer de rijkswachtcombi aankwam. Lijkt me vrij lastig, ik denk gewoon dat het koppel uit de weg werd geruimd door koelbloedige huurmoordenaars.

Dat die zelfde moordenaars nadien een 'valse overval' pleegden op het warenhuis om het alarm te laten afgaan. Ze moesten hebben geweten dat de rijkswacht eraan kwam, want onmiddellijk nadat de combi ter plaatse was, werd hij al onder vuur genomen. De twee rijkswachters hadden geen tijd om te reageren.

Dus het koppel komt aan op de parking van de Colruyt en worden er afgemaakt met verschillende kogels. Wat doet de Bende? Rustig een overval plegen op een warenhuis waar amper geld valt te rapen. Zou je niet verwachten dat je - als gangster - je zo snel mogelijk uit de voeten maakt na een dubbele moord? Nee, deze gangsters niet, zij wachten zelfs koelbloedig de rijkswachters op.

Iets wat misschien wat verloren staat in de grote tekst over de moordpartij in Nijvel, de vermoorde rijkswachter Marcel Morue had zijn eigen dossier gemaakt over de toen nog vrij onbekende bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

ik denk gewoon dat het koppel uit de weg werd geruimd door koelbloedige huurmoordenaars.

Dat is een vaststelling. Maar waren ze toevallig op de verkeerde plaats of moesten ze vermoord worden. Als ze door huurmoordenaars vermoord werden moeten die toch goed ingelicht geweest zijn. Wanneer zouden ze terugkeren uit Parijs? En wist men zeker dat ze daar gingen tanken? Uiteraard zijn nep agenten daar een optie. Onder andere de wagen aan de Diable Amoureux geeft aan dat deze optie zeker een mogelijkheid was.

Ben wrote:

Wat doet de Bende? Rustig een overval plegen op een warenhuis waar amper geld valt te rapen.

Inderdaad, ze waren opstap om te moorden en niet enkel om een overval te plegen. Zwaar gewapend. Wat ook opvalt is dat men ook daar de riotgun kaliber 12 gebruikte, naast Nijvel werd deze ook in Beersel, Temse en Aalst gebruikt.

Ben wrote:

Maar stel dat De Staerke gelijk heeft, hoe komt hij dan aan die informatie?

In ieder geval hij kan over meerdere zaken meer weten, aangezien die riotgun ook in Aalst gebezigd werd. Volgens mij is de kans groot dat De Staerke wel meerdere keren wapens uitleverde voor verschillende opdrachten.

9

Re: Nijvel: 17 September

Renne wrote:

Als ze door huurmoordenaars vermoord werden moeten die toch goed ingelicht geweest zijn. Wanneer zouden ze terugkeren uit Parijs?

Misschien had het koppel een afspraak op die parking? Zo is er die theorie dat het koppel een sextape met belangrijke personen die dag in hun koffer had zitten. Hadden ze die avond een afspraak met iemand die die tape ging kopen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Zo is er die theorie dat het koppel een sextape met belangrijke personen die dag in hun koffer had zitten.

Hebben de onderzoekers dan die tape dan in hun bezit gehad via die notaris? Of gaat dat zomaar niet? Als je 140 miljoen voor een cassette wil geven is daar wellicht wel een belangrijke reden voor. Waarschijnlijk is er maar weinig bekend over die cassette omdat er teveel "bekende personen" bij betrokken waren?