Re: Boek: Beetgenomen

Ik heb net op pagina 117 gelezen dat mijn manzieke ex-schoonzus een hart van goud had. Ik wist niet eens dat ze een hart had.

12

Re: Boek: Beetgenomen

Anomalie, ik heb het boek nog niet gelezen, over wie gaat het?

13

Re: Boek: Beetgenomen

Yvette, vriendin van Philippe De Staerke.

Re: Boek: Beetgenomen

Anomalie wrote:

Ik heb net op pagina 117 gelezen dat mijn manzieke ex-schoonzus een hart van goud had.  Ik wist niet eens dat ze een hart had.

Kan je er iets meer over vertellen? Is ze manziek?

Re: Boek: Beetgenomen

Zo staat het in het boek.

Re: Boek: Beetgenomen

fipilip, lees het boek van Bouten na. Daarin staat de verklaring van Yvette. Tja, dan is 'manziek' een understatement. Op dat vlak is Hilde Geens - denk ik - wel verkeerd als ze het heeft over een hart van goud. Mensen kunnen uiteraard veranderen. smile

Re: Boek: Beetgenomen

Misschien heeft Anomalie nog meer informatie voor ons dan wat we in het boek van Bouten hebben gelezen?

Re: Boek: Beetgenomen

Wat mij opvalt, is dat in het dossier van de Bende weinig aandacht wordt besteed aan vrouwen. Diegenen die direct of indirect betrokken waren bij de Bende waren allemaal mannen van vlees en bloed. Ze hadden dus 'omgang' met vrouwen, en van die vrouwen moeten er dus zijn die meer weten. Of iets vermoeden. Waren het allemaal harteloze, gewetenloze of psychopate madammen die zwijgen?

Yvette heeft Johny de gevangenis in gepraat, maar hij is achteraf wel vrij gepleit. Strange. Sommige vrouwen moeten het toch verschrikkelijk gevonden hebben dat weerloze kinderen/jongeren werden neergeknald door hun man/vriend/bijzit/etc. Misschien is het goed dat het nu een vrouwelijke onderzoeksrechter is die de feiten onderzoekt.

Re: Boek: Beetgenomen

Klaar met Beetgenomen. De interessantste hoofdstukken in het boek zijn naar mijn gevoel de laatste twee, als ook het slot over de achterbank. Daarin behandelt Geens de mogelijke motieven van de Bende van Nijvel, de redenen waarom het onderzoek faalde en wijst ze er fijntjes op dat twee speurders - zonder het toen te weten - op café zijn geweest met iemand die vrijwel zeker met de Bende van Nijvel te maken had.

Wat dan de motieven waren, kan ook Geens niet duidelijk maken, maar ze geeft aan dat er hoegenaamd niets is wat duidt op betrokkenheid van het extreemrechtse WNP (al is het bevreemdend dat ze eerder in het boek zeventig pagina's aan dit griezelige genootschap besteedt) en dat ook het in sommige kringen zo populaire megacomplot met medewerking van de CIA nogal vergezocht is.

Ze staaft ook dat het falen van het onderzoek eerder te wijten was aan incompetentie, desorganisatie en een gebrek aan middelen, dan aan moedwillige manipulaties binnen de politiediensten. Dit wil niet zeggen dat er nooit gemanipuleerd is door een of andere speurder, maar het zal niet de hoofdoorzaak zijn waarom er nog altijd geen oplossing ligt.

Dat er daarentegen getuigen waren die manipuleerden, blijkt wel uit de epiloog over de achterbank. Lees het zelf maar. En nu is het tijd om het boek van Peter van Koppen aan te schaffen, de Nederlandse hoogleraar die enkele verfrissende, licht provocerende gedachten aan het boek van Geens bijdroeg.

Re: Boek: Beetgenomen

Beetgenomen is het beste Bendeboek totnogtoe. En als het verhaal van de achterbank in Beersel waar is, als het klopt dat een getuige het had over een rode Golf terwijl hij dat eigenlijk niet kon weten, dan kan dat tot een doorbraak leiden. Het hangt van zulke kleine dingen af. De speurders hebben zulke kleine dingen altijd verwaarloosd, het is onbegrijpelijk waarom.

Als een dj van een radiostation beweert dat iemand een half uur voor de raid in Aalst een verzoekplaat aanvraagt voor de Bende van Nijvel, dan zoek je dit op het eerste zicht onnozele feit toch tot op het bot uit, wetende dat er acht doden zijn gevallen. Ik las in Beetgenomen dat de dj in 2005 nog steeds niet werd ondervraagd. Natuurlijk is het nu te laat daarvoor, maar als je in 1985 nagaat van waar dat telefoontje komt dan kan je ofwel uitsluiten dat het iets met de Bende te maken heeft, ofwel te weten komen waar de daders ongeveer wonen. Uit welke telefooncel kwam dat telefoontje?