1

Topic: Pierre Hennuy

In februari 1990 werd onderzoeksrechter Pierre Hennuy bevoegd voor het Bende-dossier. Hij volgt Jean-Claude Lacroix op. De onervaren onderzoeksrechter Hennuy kreeg er de dossiers van de Delta-cel (Temse en Aalst) bij. Hennuy sprak echter geen Nederlands en het hele dossier moest eerst vertaald worden. Hennuy was ook verplicht om alles 'wat vooraf ging' eerst te bestuderen. Pierre Hennuy had uiteraard tijd, veel tijd, nodig had om het ondertussen bijna intergalactisch grote dossier in zijn vingers te krijgen. Terwijl Hennuy studeerde, draaide de cel Jumet uiteraard op laag toerental.

PS: De dossiers van de Delta-cel werden pas na één jaar in alle stilte opgehaald door de onderzoekers in Charleroi, waarna het vertalen eindelijk kon beginnen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Pierre Hennuy

Begin 1990 werd Jean-Claude Lacroix raadsheer in het Hof van Beroep. Pierre Hennuy nam toen in Charleroi het onderzoek van hem over. Maar in november werd Jonckheere, die coördinator was van de bende- en Mendez-dossiers raadsheer in het Hof van Beroep. Hij werd opgevolgd door twee magistraten die samen bevoegd werden voor het dossier. In april 1991 ging de ene al weer weg, zodat Hennuy en de andere het onderzoek moesten leiden. Geen van beiden kende het dossier.

Pierre Hennuy kreeg toen de verantwoordelijkheid over het complete onderzoek naar de misdaden van de bende van Nijvel met zeventien speurders, die zich concentreerden op drieduizend verdachten. Om de synthese door te nemen had hij twee maanden (!) nodig. Het gevolg was dat hij blind moest vertrouwen op zijn team. Pas toen hij tweeënhalf jaar gelezen had, kreeg hij het gevoel dat hij het dossier kende. "Als je er de vertalingen en kopieën uit filterde, zaten er net geen honderdduizend originele stukken in," zei hij tegenover de tweede parlementaire onderzoekscommissie. Vijf jaar later werkten er nog vier rechercheurs in de hele zaak.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Pierre Hennuy

Tegenover de tweede parlementaire onderzoekscommissie verklaarde Pierre Hennuy: "De hypothese extreemrechts is de minst waarschijnlijke van allemaal."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Pierre Hennuy

Pierre Hennuy tijdens de hoorzittingen voor de tweede Bendecommissie:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/04/28/14042809260014738712186782.jpg

5

Re: Pierre Hennuy

Ben wrote:

Tegenover de tweede parlementaire onderzoekscommissie verklaarde Pierre Hennuy: "De hypothese extreemrechts is de minst waarschijnlijke van allemaal."

Hennuy verklaarde tijdens zijn hoorzitting luid en duidelijk dat hij ook in relatie tot de aanslagen van 1985 niet de indruk had dat die waren geïnspireerd door extreem-rechtse ideeën:

"Eerlijk gezegd, nee. Ik ben zonder apriori begonnen. Men heeft me over die hypothese gesproken maar ik kan u eerlijk zeggen dat het de piste was die het minste steek hield. We leven in een land dat reeds lang democratisch wordt bestuurd. Men kan zeggen dat België reeds voor 1830 bestond. We konden ons steeds verzetten tegen al degenen die ons land hebben bezet. Ons land heeft nooit dictators gekend, hetzelfde geldt voor extreem-rechtse ideeën, behalve dan in 1936, maar die hebben niet lang stand gehouden. Supermarkten overvallen in een poging het land te destabi- liseren en een sterk regime te inetalleren, lijkt me eerder onwaarschijnlijk."

"Andere hypotheses waren veel verleidelijker, meer bepaald die van de afpersing die we hebben onderzocht. Waarom drie overvallen in twee dagen en dan niks meer? Alles stopt. De CCC heeft ik weet niet hoeveel overvallen gepleegd, maar de enige reden waarom ze die hebben gestaakt, is omdat ze zelf zijn aangehouden. In ons geval is er op 9 november 1985 een final stop. Waarom? Om de Staat te destabiliseren zijn er andere doelwitten dan supermarkten. Ik heb eerlijk gezegd nooit geloof kunnen hechten aan deze hypothese."

"Zoals ik daarnet zei, het is goed mogelijk dat er onder de uitvoerders mensen waren die deze ideeën genegen uiaren, net zoals het mogelijk is dat er rijkswachters, heethoofden of gekken bij waren zoals in andere dossiers al is voorgevallen."

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube