Topic: Wraak

In Beetgenomen lanceert auteur Hilde Geens een mogelijk motief voor de Bende van Nijvel dat tot dusver weinig belicht is:

De Bende van Nijvel-activiteiten kwamen in een stroomversnelling en werden almaar provocerender vanaf het moment dat Bouhouche en Beijer - speurders die nogal een hoge dunk van zichzelf hadden - gedegradeerd werden bij de rijkswacht. Volgens deze hypothese zou de Bende van Nijvel dus een methode zijn om wraak te nemen: Bouhouche & Beijer wilden de ordediensten belachelijk maken door lukraak schokkende misdaden te plegen die wel duidelijk met elkaar in verband stonden.

Zoals Geens opmerkt, lijkt het tamelijk waanzinnig om 28 moorden te plegen als wraakactie tegen een voormalige werkgever. Maar als we het breder trekken is het zo gek nog niet. Bovendien: hoeveel moorden moet je minimaal dan wel maximaal plegen om een motief niet waanzinnig te vinden? Moordenaars van het Bende van Nijvel-type denken niet zoals de meeste mensen en leven per definitie volgens hun eigen - nogal rekbare - ethische normen.

Frustratie over een maatschappij die iemand in de steek heeft gelaten, is in ieder geval een klassiek misdaadmotief dat ook velen verleidt om zich aan te sluiten bij terreurbewegingen. Bovendien kunnen er bijkomende motieven zijn geweest, bijvoorbeeld financieel gewin (via hold-ups of door iemand op bestelling te vermoorden, zoals de juwelier in Anderlues).

Het is een psychologisch motief dat Bouhouche en zijn mededaders (als zij het waren) zelfs in de rapporten van de profilers doet passen.

Re: Wraak

Of het inderdaad met wraak te maken heeft, betwijfel ik toch. Het bevestigt wel dat die misdaden een zeker doel voor ogen hadden. Zodoende kunnen we de piste van de communicatiestrategie en chantage niet uitsluiten.

3

Re: Wraak

Uit Beetgenomen van Hilde Geens:

Maar met de rijkswacht hadden ze allebei [Bouhouche en Beijer] een appeltje te schillen, en wat voor een. Tot in 1981 leken ze het prima naar hun zin te hebben bij de BOB van Brussel op de afdeling drugs. Ze stonden erg goed aangeschreven, vooral Beijer, en Bouhouche van zijn kant genoot van een bijzondere bonus. Hij gebruikte de faciliteiten van zijn werk voor het uitbouwen van zijn misdaadorganisatie. Bouhouche zoog de knowhow over de werking van het justitieapparaat en de mensen die het bemanden op als een spons, terwijl hij dagelijks kon vaststellen welke gigantische hoeveelheden geld er omging in de drugskartels.

Ze hadden een zware deuk opgelopen door hun degradatie. Ze hadden altijd honger gehad naar geld en naar macht, en kwam er nog iets bij, en dat was de behoefte aan wraak. Ligt rancune aan de basis van de bende van Nijvel? Justitie inpeperen wat een dom, slecht opgeleid en prehistorisch uitgerust en geleid politieapparaat hen had miskend in plaats van België te beveiligen? Was dat het motief achter de zeer uitdagende overvallen van de Bende van Nijvel? Het korps voor schut zetten dat een superbegaafd topspeurder als Madani Bouhouche eruit gooide? Er zijn speurders die dat geloven, die denken dat Madani Bouhouche in de cockpit zat van de Bende van Nijvel en dat dit de reden was waarom.

(...) Zelfs al wilde Madani Bouhouche graag bewijzen hoe slim hij was en hoe stom zijn vroegere werkgever, dan grenst het toch wel aan het waanzinnige om daar een bende van Nijvel voor op te richten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Wraak

Dit is inderdaad ook een mogelijkheid. Het kan verklaren waarom deze heren zo vaak met de bende gelinkt worden. Waarom waanzinnig? Volgens mij was Bouhouche zelf redelijk waanzinnig, het is ultieme wraak.

Re: Wraak

Hoi, ik las ook jouw topic over onkunde en dit past ook bij deze hier... Zoals ik ook denk dat er dus enkele misnoegde verbitterde en uit wrok en op wraak (lees wraak zoals: door hun grote gezichtsverlies binnen de Rijkswacht; Bouhouche en Beijer en later ook Bonkoffsky) beluste ex-RW's zijn die altijd al op de rand van psychopathie balanceerden op een ongelofelijke gemene en brutale en moordende manier hun frustraties af reageerden met tevens een duidelijke boodschap van "wij zijn superieur en feilloos en onvindbaar"!

De Rijkswacht die toen een staat binnen de staat was (kort door de bocht maar toch ook waar) zal wel snel doorgehad hebben dat er hier iets anders speelde dan gewone banditisme en meer zelfs dat enkele ex-Rijkswachters aan de gang zijn gegaan en dit volledig doorgeslagen!

En misschien hadden die tijdens hun dienst bij de Rijkswacht al wel een apart groepje gevormd van gelijkgestemden (politiek extreem-rechts) en ja in het kader van "ons kent ons" (zeker binnen een militaire organisatie) en "door het vuur voor elkaar" en uiteraard het gezicht redden van de Rijkswacht in zijn geheel (stel je eens voor wat het zou betekenen als dit uitkwam, de mensen zouden alle geloof in de Rijkswacht als super-ordehandhaver/speurder verliezen en toegegeven de Rijkswacht had respect en aanzien en vertrouwen van de burgers hoor). Zullen zeker enkele Rijkswachters en jawel dan ook oversten en omdat het echt heel erg moorddadig was en de burgers danig geschokt en dus echt alle hens aan dek moesten geroepen om de Rijkswacht buiten schot te houden, allicht zelfs politici aangesproken!

Dit alles om alles in het werk te stellen om de betrokkenheid van enkele personen met Rijkswacht-verleden en allicht enkele Rijkswachters in dienst niet naar buiten toe te laten weten en ja dus de doofpotoperatie! Dat hierbij alle mogelijke middelen werden/worden aangewend tot in hoge politieke regionen toe is niet ondenkbaar en zelfs begrijpelijk (vanuit hun standpunt uiteraard).

Kortom: die complotten van CIA en staatsveiligheid en Mossad en dit en dat en uitgekozen afrekeningen en zo, ik denk dat het niet zo moeilijk moet worden gezocht maar zoals ik net aanhaalde.

En jawel ik kan verkeerd zijn hoor, maar na al veel bijlezen hier op het forum denk ik toch dat er zoveel wordt bijgehaald en ik kan dat begrijpen hoor omdat het zovele jaren, ongelofelijk, al aansleept en ja dan zoekt men en zoekt men nog meer en worden misschien wel dingen die toevallig zijn geweest allemaal minder toevallig.

Maar we weten toch ook dat België een klein land is, de criminaliteit wel danig is maar ook niet van dien aard dat er geen overzicht over te krijgen is en dus de echte grote bendes/criminelen die er echt een heuse loopbaan op zitten hebben staan wel allemaal in kaart hoor daar ben ik zeker van. Elke grote bandiet is in België wel gekend algauw! Dat de bendeleden nooit zijn herkend of gevat duidt dus op wat ik stelde, de toedek/doofpot operatie van hogerhand. Betekent dus niet dat niemand weet wie het zijn maar dat niemand (de burger) mag weten wie het zijn.

En we hebben hier op het forum de lijst met grote bandieten van toen, ook leden van de verschillende verdachte organisaties en nog mogelijke betrokkenen en ja ik denk dat er in België niet meer mensen actief zouden kunnen zijn op dat criminaliteitsniveau (wat kort door de bocht maar toch aangezien de drieste doortastendheid waarmee de bende te werk ging zijn het geen groentjes!). Dus een complot?

Nou ja, zo heeft iedereen zijn mening wel al gevormd en is wat ik denk niet meer van tel dan wat het is nl. mijn mening. Maar ik lees nog verder hoor en misschien is er toch nog stof tot nadenken en kan het mij overtuigen? Vooralsnog niet. En in ClevorTrevor zijn kijk op de zaak kan ik (en ik las al meer van zijn hand) me toch het meest vinden.

Re: Wraak

Volgens mij hun initiële bedoeling ... maar uiteindelijk had iemand anders de touwtjes in handen. Zij mochten enkel de plannen uitwerken. Omdat ze (samen met andere veelbesproken rijkswachters) nog in het krijt stonden bij de maffiapersoon.

7

Re: Wraak

Als iemand anders de touwtjes in handen had, kon dat waarschijnlijk niet een persoon zijn maar meerdere of een organisatie. Een persoon hadden ze dan wel geliquideerd.

Re: Wraak

Wie had dan de touwtjes in handen?

Re: Wraak

Entourage Farcy. wink Volgens mij toch één van de weinige verdachten die nog steeds een goed leven heeft, wat niet van alle verdachten kan gezegd worden, en grootschalig is blijven zaken doen. En een familiebedrijfje zoals bij de echte maffia. Buitenstaanders voor het vuile werk, die opgekuist worden als ze niet zwijgen. Zoon zou nu ook al piloot zijn... van generatie op generatie dus.

Toevallig wonend in smokkelparadijs, maar via louche import-export firma's nog duidelijk ook link met België en geboortestreek in Noord-Frankrijk. Halve rijkswacht in het krijt bij hem. Waarom zijn ze hem in Holland gaan helpen om te ontsnappen uit gevang, aanslag Vernaillen, ...

Voor 83: vooral voor eigen rekening, buit. Vanaf 1983; start ARI, ook meer 'Afrekeningen' en 'chantage'. Maar je mag dus niet in termen van bende denken, maar eerder typische maffiachantage, afpersing en afrekeningen.

Re: Wraak

CleverTrevor wrote:

In Beetgenomen lanceert auteur Hilde Geens een mogelijk motief voor de Bende van Nijvel dat tot dusver weinig belicht is:

De Bende van Nijvel-activiteiten kwamen in een stroomversnelling en werden almaar provocerender vanaf het moment dat Bouhouche en Beijer - speurders die nogal een hoge dunk van zichzelf hadden - gedegradeerd werden bij de rijkswacht. Volgens deze hypothese zou de Bende van Nijvel dus een methode zijn om wraak te nemen: Bouhouche & Beijer wilden de ordediensten belachelijk maken door lukraak schokkende misdaden te plegen die wel duidelijk met elkaar in verband stonden.

Zelf geloof ik niet in deze wraakpiste. Ik verklaar mij nader:

Na de ontdekking van hun afluisterbeurt werden inderdaad tuchtmaatregelen genomen tegen Bouhouche en Beijer. Dat moet dan ook sterk gestoken hebben bij die twee ijdele mannen. Daarop hebben ze het plan gehad om wraak te nemen op diegene die de tuchtmaatregelen tegen hen genomen hebben: zo hebben ze de bomaanslag op Goffinon uitgevoerd en de aanslag op Vernaillen. Daarnaast wilden ze de hoge top van de Rijkswacht wat belachelijk maken door wapens te gaan stelen uit de kazerne van het SIE en door een cheque te laten stelen door een zogezegde rijkswachter in de griffie van het justitiepaleis. Ook bij de diefstal op de luchthaven in Zaventem (en moord op Zwarts) werd de rijkswacht enigszins wat belachelijk gemaakt aangezien de daders als rijkswachters vermomd waren. Al deze Bouhouche/Beijer-feiten houden dus nog enigszins steek met wat hen was overkomen.

Maar om de Bendefeiten (en dan in hoofdzaak de warenhuisovervallen) aan te zien als wraak van Bouhouche en Beijer tegen de Rijkswacht daar kan ik niet inkomen. Als dat echt hun bedoeling zou geweest zijn dan zijn ze daar - in mijn ogen - compleet in mislukt. Want als ze echt de Rijkswacht wilden viseren dan hadden ze wel de Rijkswacht rechtstreeks geviseerd (door bijvoorbeeld diefstallen in of overvallen op rijkswachtkantoren) en niet onrechtstreeks via een ander doelwit. De ultieme vernedering voor de Rijkswacht - en wat ook meteen het complete opdoeken van de Rijkswacht zou betekend hebben - zouden overvallen op burgerlijke doelwitten geweest zijn waarbij de daders vermomd zouden geweest zijn als Rijkswachter.

Stel je eens voor dat drie als Rijkswachter vermomde kerels meerdere warenhuizen zouden overvallen hebben. Wat denk je dat er dan zou gebeurd zijn? Het land zou onmiddellijk in rep en roer gestaan hebben. Er zou onmiddellijk een intern onderzoek begonnen zijn naar de mogelijke betrokken rijkswachters. En de Rijkswacht zou geen lang leven meer beschoren geweest zijn. Kortom de ultieme wraakneming van vernederde ex-rijkswachters. Maar net dat is niet gebeurd. Vandaar dat ik de wraakpiste en de betrokkenheid van Bouhouche en Beijer bij de Bendefeiten sterk in twijfel trek. Die twee hebben nl. geen enkel baat gehad bij de Bendefeiten, tenzij het om een afpersing zou gegaan zijn. Maar ook in de afpersing geloof ik niet aangezien er ook Colruytwinkels overvallen werden.