61

Re: Opgravingen Hornu

Merovinger wrote:

Hestur, ik veronderstel dat je de onderstaande foto bedoeld? Dat lijken inderdaad de huizen uit de Place de l'Esouffiaux te zijn.

Inderdaad, helemaal.

Re: Opgravingen Hornu

Wordt er eigenlijk nog gezocht? Of zijn ze inmiddels gestopt? Ik heb er al een week niks meer van gehoord.

63

Re: Opgravingen Hornu

Zoals je op de site kan lezen, zijn de opgravingen al voorbij. Er is nog geen communicatie geweest van de onderzoekers, het is dus onduidelijk of er iets gevonden is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

64

Re: Opgravingen Hornu

Ik ben ter plaatse eens gaan kijken naar de graafwerken op de Escouffiax, de overbuur was ook eens gaan kijken maar werd ook weggestuurd en die wist totaal niet wat er gaande was. Ik ben dan eens rongereden naar andere terrils en kwam ietsje verder uit op ook een oude afgelegen koolmijn en ik zag dat daar iemand eigenhandig de schacht had open gegraven (waarom weet ik niet). Ik heb foto doorgestuurd naar Ben.

Op een boogscheut van de opgravingen staan er ook gebouwen die volgens mij bij een koolmijn horen maar daar is een schroothandelaar gevestigd.

Re: Opgravingen Hornu

kenza, hoever schieten ze bij jou met pijl en boog? Kan je de locatie van de oude gebouwen (en/of huidige schroothandel) nauwkeuriger beschrijven? Vind je voorgaande op zicht als je op de Escouffiaux (Google Maps) staat? Bij mij alweer kriebels voor een (toeristisch) terril 7 bezoekje! smile

66

Re: Opgravingen Hornu

Dat is een oude koolmijn in de buurt van Escouffiax op het adres Petit Hornu Colfontaine, rue de l'Avaleresse. Daar is heel recent een put gestoken met de schop want er zijn geen sporen te zien van graafmachines! Die put is gegraven in de vroegere mijnschacht, het rare is als de overheid dat gedaan moest hebben in verband met de huidige opgravingen ze die put toch terug dichtdoen maar hier is de put nog open en de aarde ligt er tegen. De oude gebouwen van de vroegere koolmijn ligt achter de Escouffiax. Als je het straatje verder rijdt zie je de gebouwen en de wrakken van auto's aan een klein citee van huisjes (koolmijn met hand gegraven put is klein beetje verder op Rue de l'Avaleresse in Petit Hornu).

Re: Opgravingen Hornu

kenza, je praat over "Escouffiax" is dit de "Place de l'Escouffiaux" een straat waarin de huizen liggen op de achtergrond van de foto? Of een lange rechte baan (straatje) de "Sentier de l'Escouffiaux" die beiden ongeveer evenwijdig lopen met een bos tussenin? Rue d'Alvaresse volledig ten einde kom je op de oude mijnschacht, is dit correct?

68

Re: Opgravingen Hornu

Ik denk het niet, het is een klein straatje. In het midden staat er 1 huis met links een hek, daar recht over stonden vroeger de gebouwen van een koolmijn maar zijn nu volledig afgebroken. Daar hebben ze een schacht blootgelegd naar het schijnt, de overbuur van dat huis had gevraagd wat er aan de hand was maar ze hebben hem niets gezegd.

69

Re: Opgravingen Hornu

Zou het kunnen dat de mijnschachten met elkaar in verbinding staan en dat er zo iemand op het idee is gekomen om via een andere schacht sporen uit te wissen? Nadat die gehoord heeft dat er graafwerken gingen gebeuren? Naar het schijnt liggen de eerste schachten boven het grondwater en zijn ze droog.

70

Re: Opgravingen Hornu

Een artikel over de opgravingen in Hornu » www.resistances.be

In het artikel wordt de naam van de eigenaar van het domein genoemd » Georges Herbint

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube