11

Re: Theorie van Sebastiaan

Hey Seb, zo te lezen komen we in elkaars vaarwater. Ik beweer sinds lange tijd dat de oorzaak voor het activeren van de Bende van Nijvel te zoeken is bij de Roze Baletten. Bepaalde "Beau Monde" ging over de top en werden bij hun kl...ten genomen door chantage in welke vorm dan ook, met als resultaat zoals je beschreef: Prins gaat ten rade bij broer Koning. Broer koning kan zelf geen actie ondernemen maar schakelt zijn kabinetchef in.

Ik ga nu alles niet herhalen maar wil de nadruk leggen op feit dat de fraude dossiers, de vastgoedmanupilaties, de prinselijke handelsmissies, het liederlijke gedrag van sommige belgische politici niet te rijmen valt met acties van Mossad, CIA, KGB of God weet wat. Ze zullen wel oogluikend toegekeken hebben. En hun directies zullen dit wel in hun achterhoofd gehouden hebben.

Wat me wel stoort is dat vele mensen ter goedertrouw blijven geloven in de buitenlandse pistes om het land te destabiliseren en dat is "gefundenes fressen" voor de non-believers. Dit is een zuiver belgisch probleem.

Re: Theorie van Sebastiaan

Bedankt voor jullie reacties. Het is ook niet een hyptohese die ik per se wil verdedigen of zo, maar gewoon een momentopname, een mogelijke gang van zaken.

Leo, bedankt ook voor uw feedback. Ik wil wel proberen te geloven dat dit een puur Belgische kwestie is, maar vind het toch moeilijk. Internationale wapenhandel heeft volgens mij een grote rol gespeeld bij de grote Belgische 'spelers' van de jaren tachtig, zowel in politieke als criminele milieus. Kijken we gewoon al even naar de getuigenis van Patrick Baudry en zijn wapendeal met VDB en Angola. Hij praat over een afgesproken commissie van 50 miljoen frank (waarvan hij echter maar een fractie heeft ontvangen). Het is misschien een scheve vergelijking - maar toch - de totale buit van de Bende van Nijvel wordt geschat op 6 tot 7 miljoen bef.

Het gaat hier over slecht één - weliswaar grote - wapendeal : de grootteorde van dit soort bedragen moet ons toch aan het denken zetten. Als we zoeken naar de echte motivaties en de acties van de belangrijke spelers in de jaren tachtig, kun je moeilijk om de wapenhandel heen. Kijk maar naar de grootste Belgische holdings en vennootschappen van die tijd : ze zijn echt verweven met wapenproducenten en -handelaars, tot in de hoogste kringen. Bovendien heeft o.a. het Dassault/Agusta schandaal toch bewezen hoe deze handel de politiek kan bespelen.

Wat mij vooral ook aan het denken gezet heeft is het simpel feit dat VDB zijn losgeld vanuit Israël kreeg in ruil voor 'bewezen diensten'. Dan zou toch een belletje moeten doen rinkelen, niet ? Mij lijkt het duidelijk dat VDB zijn fortuin niet heeft verzameld door enkel biefstukjes te verkopen. We mogen zijn invloed in wapenhandel denk ik niet onderschatten. En als we over wapendeals spreken zijn buitenlandse geheime diensten nooit ver weg - ze waren heus niet in Brussel gestationeerd om geitewollen sokkendragers te bespioneren. wink

In ieder geval vind ik het wel leuk om van gedachten te kunnen wisselen hierover, maar ik moet wel toegeven dat mijn idee over het hele Bende van Nijvel-verhaal voortdurend evolueert.

13

Re: Theorie van Sebastiaan

Tsja... zo is het nu éénmaal Sebastiaan. Ik ben ook al jaren bezig met stukjes toe te voegen en andere te schrappen om tot een geloofwaardig resultaat te komen. En het is niet simpel om in het labyrint dat de Bende van Nijvel is een duidelijk spoor of richting te bekomen. Daarom ben ik ook dankbaar voor de info die me bereikt via de kern van gedreven leden hier op het forum.

Tot een oplossing zullen we wellicht nooit komen, maar ik zou verdomd graag weten wie de touwtjes van dit gruwelijk spel in de hand hield (of houd). Wie was of is machtig genoeg om zijn wil op te leggen aan bijna de ganse Belgische Justitie? Ik hou het voor onmogelijk dat de honderden onderzoekers die de show passeerden zich allen spiegelden aan "Inspecteur Clouseau".

Uiteraard mijn mening. wink

Re: Theorie van Sebastiaan

Wie was of is machtig genoeg om zijn wil op te leggen aan bijna de ganse Belgische Justitie? Antwoord: de Belgische monarchie. Neen?

15

Re: Theorie van Sebastiaan

De monarchie lijkt me persoonlijk veel te eng als vertrekpunt. Ok, we hebben een ex-koning die als prins nogal hield van een heftige levenswandel, maar dat is het dan ook maar. Ik hou het liever op "Staatsbelang". Dat gaat veel en veel verder dan de monarchie alleen. En over de grenzen heen.