11

Re: Robert Darville

Kan iemand aan een foto anno de tachtiger jaren van Robert Darville geraken? Er staat een op de website, maar die is nogal in profiel. Bij onze Franstalige tegenhangers krijgen de Darvilles heel wat aandacht. Bovendien blijkt Robert Darville ook over de wapenkundige kennis te beschikken die Hilde Geens in haar boek al had aangehaald met het oog op Bouhouche. Darville had vergelijkbare competenties, was ook gelieerd aan de Jonathan, aan Vandeuren, aan Haemers, waarmee ik maar wil zeggen: hij is iemand die zowel de eerste periode als de tweede periode van de Bende van Nijvel kende.

12

Re: Robert Darville

dim wrote:

Aub, bron voor deze info?

Ik spreek natuurlijk in de voorwaardelijke wijze: 'zou betrokken geweest zijn'. Voort deduceer ik elementen uit Guy Bouten, De bende van Nijvel en de CIA (p. 237), Hilde Geens, Beetgenomen (p. 57), enkele elementen uit de Franstalige website, de (wellicht infrastructurele) betrokkenheid van Café De Pomp in Diegem (waar o.m. huurlingen thuis waren, misschien dus ook oom Jean-Claude Darville) en een deel uit een artikel op deze website, en dat luidt als volgt:

"De pers bleef lange tijd onwetend omtrent het feit dat een 27-jarige man ervan beschuldigd werd, de politieagent in Waver neergeschoten te hebben en bij wapenhandelaar Dekaise zeven pistolen en acht revolvers gestolen te hebben. Een zekere Robert D.V., wonend in de Molenbeekstraat in Brussel, leeft nu weer als een vrij man. De rijkswacht was van mening dat de moordenaars, na de schietpartij in Hoeilaart, zijn ondergedoken bij een carrosseriehersteller in Elsene. Deze laatste was toen vijfendertig, had een werkplaats in Hoeilaart en kende Robert D.V. heel goed."

Vgl op deze website: Nitelet.

13

Re: Robert Darville

Zou Robert Darville de fameuze - hoofdverdachte - Elsenaar uit het rapport van Zucker kunnen zijn?

14

Re: Robert Darville

Op deze video - een reportage van VRT op het proces Haemers - is op minuut 4.32 een paar seconden Robert Darville te zien, uiterst links in de kooi van beklaagden » www.deredactie.be

15

Re: Robert Darville

Als men de overvallen van de Bende Haemers aan de bendefeiten koppelt en dus een periode van 1982 tot 1987/1988 bestrijkt, is er nog een belangrijke rode draad in het hele verhaal: Robert Darville. Misschien moeten we hem als een tandem met Bouhouche proberen te zien. Per slot van rekening zijn ze ook samen hun gerief ten huize Mendez gaan halen. Beiden zijn/waren in staat iemand om te leggen. Even gewetenloos, beiden met contacten in alle segmenten en met het gros van de actoren.

16

Re: Robert Darville

Hier nog een foto van Robert Darville (met dank aan Aubanel):

http://i38.servimg.com/u/f38/11/22/12/24/robert10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robert Darville

Ben wrote:

En Darville maakte op zijn beurt Patrick Haemers verdacht. In het onderzoek naar diens bende suggereerde Darville dat Haemers hem begin 1986 had willen inhuren om iemand van kant te maken die te veel van zijn oren maakte. "Ik heb hem geantwoord dat dat mijn stijl niet is, en dat ik absoluut geen huurdoder was", zei Darville aan de rechercheurs.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Bedoelt Darville hier Thierry Smars met "iemand die te veel van zijn oren maakte"? Hij werd in mei 1986 vermoord en vier maanden voor zijn dood was er een gevecht tussen bendeleden Smars en Philippe Lacroix. Het zou dus kunnen dat Haemers reeds begin 1986 met het idee speelde om Smars te laten vermoorden.

Re: Robert Darville

Ook Robert Darville heeft in september 1983 nachtelijke inbrekers over de vloer gekregen! Werden de daders en de gestolen buit ooit gevonden?

Geweren gestolen te Ukkel

Inbrekers verschaften zich in de nacht van vrijdag op zaterdag (*), omstreeks 2u, toegang tot de wapenhandel Robert Darville, Alsembergesteenweg 636 te Ukkel (Google Maps). De dieven gingen aan de haal met een dubbelloops jachtgeweer, een 12 mm. FN-geweer, een Mauser-karabijn en 4 long rifles .22. Buren zagen de inbrekers nog wegvluchten in een BMW.

Bron: Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad | 26 september 1983

(*) De inbraak gebeurde dus in de nacht van 23 op 24 september 1983.

19

Re: Robert Darville

Ik ben alle relevante literatuur - en dat is heel wat - aan het herlezen. Ik zou dat beter niet doen, want er zijn nog andere problemen in de wereld.

Ik kom hoe dan ook uit bij een geweldige en gewelddadige rode draad: Robert Darville. Leverancier van wapens, niets ontziende wapenhandelaar, verdacht van het begin (Waver, bekend met Dekaise) tot het einde (moord op Mendez). Robert D.V. - (zie Hilde Geens en de rapporten van de twee Bendecommissies) - heeft boter op het hoofd. Enkel (het bewijs van) zijn lidmaatschap van WNP ontbreekt. Kende hij Christian Elnikoff en Luciano Bender? Ongetwijfeld. Kende hij Bouhouche? Uiteraard! Was hij in staat om mensen in koele bloede te doden? Hijzelf zegt van niet, maar als men explosieven en wapens fabriceert voor overvallen waarbij gegarandeerd dodelijke slachtoffers zullen vallen, tja, dan weet men het wel.

Hoelang gaat dit circus nog duren? En ja, voor een goed begrip: Darville was lid van WNP. De lijst van WNP-leden die men hier en daar kan aantreffen is trouwens hopeloos onvolledig. Maar wanneer gaan die gewezen WNP-leden (ook de Vlamingen onder hen) zelf eens hun mond opendoen? Of moeten we ze eerst stuk voor stuk bij name noemen?

Re: Robert Darville

BAX wrote:

Darville... verklaar je nader, Trokken.

De kans dat je de hoofdpot bij de Lotto wint is 1 op 8.145.060. Hoe groot is de kans dat je bij iemand een handgeschreven plattegrond vindt van de omgeving van de woonplaats van iemand “die teveel van zijn oren maakt..” en die even daarvoor vermoord geweest is binnen de locatie van dit plattegrond. Toeval of het idee van een fantast.