Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ik vind het boek zeer interessant. Vele dingen dat ik niet wist. Bouten heeft bijvoorbeeld aan De Kerkhove gevraagd over de beroemde Mr. X en zijn gesprek met Albert Raes. Hij heeft een antwoord ontvangen: Bougerol.

12

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Guy Bouten over de Bende van Nijvel

Ik denk dat ik de Bende van Nijvel ontmaskerd heb, ja!

Ex-journalist Guy Bouten mocht in 2003 zijn koffers pakken bij de openbare omroep. Vijf jaar later presenteert hij een vuistdik boek, zijn 'ultieme' versie van de loden jaren tachtig. In het boek ook het antwoord op een prangende vraag: wie ging schuil achter de Bende van Nijvel. 'De Bende was een creatie van de CIA, de Mossad, de rijkswacht, de militaire inlichtingendiensten en extreem rechtse groepjes zoals WNP.'

Eind 2003 werd Guy Bouten collectief uitgespuwd. Hij zat een maand in voorarrest na de beschuldiging dat hij een pistool had gericht op advocaat Guy François. Hij verloor zijn baan als VRT-journalist en oogstte enkel nog meewarige blikken bij zijn zoveelste verhaal over Nina, het Moldavische meisje dat hij hoogstpersoonlijk uit de prostitutie wou bevrijden. "Het was leuk in de gevangenis", zegt Bouten. "Ik was liever wat langer gebleven. Geen betere plek om contacten te leggen."

Eind 2003 liet hij weten aangenaam verrast te zijn door de ontslagpremie bij de VRT. "Ik weet al waarvoor ik dat geld ga gebruiken", kondigde hij aan. "Ik ga de Bende van Nijvel ontmaskeren!" Iedereen wist het toen wel zeker: deze man heeft vooral hulp nodig. Vandaag, vijf jaar later, presenteert hij zijn boek De Bende van Nijvel: het dossier, het complot, de leden, een 552 pagina's dikke turf.
Is het gelukt?

Guy Bouten: "Ik denk wel dat ik de Bende van Nijvel ontmaskerd heb, ja. Ik heb eerst twee jaar lang alles gelezen wat ooit over de loden jaren verscheen. Toen ben ik op stap gegaan. Ik ben met álle actoren gaat praten, face to face. Ik ben zeven keer bij baron Benoît de Bonvoisin geweest, heb de vroegere harde kern van het neonazistische WNP (Westland New Post, DDC) teruggevonden en ontmoette zelfs majoor Bougerol van de militaire inlichtingendienst PIO. Al die mensen, over wie destijds zoveel is geschreven, komen nu voor het eerst zelf aan het woord. Ik belde ze nooit vooraf, ik verscheen opeens aan de deur. Ik ben een beetje een stalker (lacht)."

U vloog naar Thailand om daar te praten met ex-rijkswachter Bob Beijer. Hij was indertijd het maatje van de eeuwige hoofdverdachte Madani Bouhouche.

"Ja, ik stelde me aan hem voor als uitgerangeerd ex-journalist, op zoek naar een betaalbare woning in Pattaya. In onze eerste gesprekken vertrouwde hij me, deed hij zelfs enkele bekentenissen. Over de aanslag op Herman Vernaillen (rijkswachtmajoor die in 1981 in zijn woning nipt een kogelregen overleefde, DDC) zei hij: 'Ook ik heb bloed aan mijn handen. De aanslag op Vernaillen, dat was niet om te doden. De gasten die werden aangewezen voor die klus hebben de orders niet goed uitgevoerd.'  "Beijer legde me ook uit hoe destijds een vals spoor werd gelegd met de gestolen Mazda van Faez Al Ajjah."

Juist, díé. Geen schrik dat daar al niemand u nog kan volgen?

"Mogelijk, maar dit is iets wat ooit móést gebeuren. Een aantal protagonisten is dood, het dossier van de Bende verjaart in 2013. En het is, helaas, geen simpel verhaal. Beijer heeft me in Pattaya gezegd dat hij weet waar het lijk begraven ligt van Francis Zwarts (geldkoerier die in 1982 werd beroofd van juwelen ter waarde van 2 miljoen euro en een diplomatieke koffer, DDC). Al meer dan een kwarteeuw wil zijn moeder niets liever dan afscheid nemen van haar zoon. Beijer maakt er een spelletje van: 'Ik weet het lijk liggen, maar kan de plek enkel bij benadering aanwijzen.' Het was niet altijd vanzelfsprekend om rustig te blijven."

Mooi, twee misdaden uit die tijd opgehelderd, maar wie al die mensen in grootwarenhuizen doodschoot, dat weten we nog altijd niet.

"Wat is de Bende van Nijvel? Een optelsom van een reeks misdaden waarbij 28 doden vielen, en die met elkaar werden verbonden via ballistische sporen. De verbanden zijn gelegd door wapenexpert Claude Dery, die zich in die tijd liet bijstaan door Bouhouche, rijkswachter en hoofdverdachte. Zo gebeurde het dat, zoals na de aanslag bij Vernaillen, de dader zelf het onderzoek voerde. Wat is hier dan de betrouwbaarheid van? Ik heb eens een lijstje gemaakt. Volgens mij heeft de Bende, als we ze dan toch zo noemen, minstens 55 mensen vermoord.

"We gaan terug naar de periode 1980, 1981. Bouhouche en Beijer zijn in die tijd kleine rijkswachters bij de BOB Brussel. Opeens beginnen ze schuiladressen te creëren, ze kopen her en der garageboxen om wapens in te verbergen. Waar halen die mannen het geld? Beijer zei me: 'Ik hielp de instellingen destabiliseren. Het geld kwam onder meer van de overval op Zwarts.' Die roofmoord had dus wél te maken met de Bende. En ook de aanslag op Vernaillen. Die zat een aantal protagonisten op de huid in het onderzoek naar dat drugsschandaal, destijds, de zaak-François."
Wie of wat zat achter de Bende van Nijvel?

(resoluut) "De Mossad en de CIA. De Bende werkte vanuit een cellenstructuur, ze had mensen bij de rijkswacht, militaire inlichtingendiensten en de misdaad. Het voetvolk, dat waren mensen van onder meer WNP. De politieke verantwoordelijken waren oud-premier Paul Vanden Boeynants, oud-justitieminister Jean Gol. Nu zult u vragen hoe ik daartoe kom, en moet ik zeggen: lees het boek tot het eind."

U eindigt met een ontmoeting nabij het Brusselse Zuidstation met Jean-Luc Baugniet, een aan lager wal geraakte ex-schepen voor de PS uit Sint-Gillis.

"Die zegt dat hij zo kan vertellen wie achter de Bende zat, maar enkel tegen betaling van 500.000 euro. Zomaar, pats."

Zo ken ik er wel meer.

"O ja? Baugniet was niet om het even wie. Hij was een agent van de SDRA8, de ultrageheime tak van de militaire inlichtingendienst, het stay behind-netwerk: een wijd vertakte organisatie van militairen, burgers én rijkswachters die te allen tijde paraat moesten staan als de Russen zouden komen. Via een administratief achterpoortje kregen ze tot 1991 jaarlijks een miljoen euro van Landsverdediging. Dery, de wapenexpert, was een agent van SDRA8. Baugniet was lid van de schietclub van Jean Bultot (corrupte ex-gevangenisdirecteur-gangster, en laatst nog te zien in een YouTubefilmpje over confituurseks, DDC). Hij verhandelde wapens, was ook heel close met Bouhouche. Hij loopt vandaag nog altijd rond met een diplomatenpaspoort. Hij is ook de man die door Bultot wordt aangewezen als de moordenaar van Juan Mendez, begin 1986."

De FN-ingenieur van wie werd gezegd dat hij wapens leverde aan de Bende?

"Ook dat is weer zo'n moord die niet op het palmares van de Bende staat, maar er wel thuishoort. Hij is vermoord door Bouhouche en Baugniet. Ik kwam in contact met Baugniet via Leon De Staerke, de oom van Philippe De Staerke, de enige die officieel kon worden beschuldigd voor een Bendeaanslag. De enige ook tegen wie ooit iets als keihard bewijs is gevonden. Enkele uren voor de achtvoudige moord in de Delhaize in Aalst, 9 november 1985, liep Johnny daar de boel te observeren."
U ging ook met hem praten.

"Dan zie je zo'n De Staerke zitten in een rokerig café in de Marollen, met zijn poedertjes en weegschaaltjes. Hij komt nu aan de kost met aankoop en verkoop van oude gouden ringetjes. Pure marginaliteit. Mijn punt is: dit is níét de Bende, dit is een met opzet gelegd vals spoor, zoals bij elke aanslag gebeurde. De Staerke is naar Aalst gelokt. Door wie, vroeg ik me af. Want het is een gek gegeven: al deze geheime agenten, WNP'ers, figuren van Mossad en CIA, en dan opeens hij, onzen Johnny. Wie blijkt dan, toevallig weer, begin de jaren tachtig heel nauw bevriend te zijn geweest met de clan-De Staerke en stuurde Johnny naar Aalst? Baugniet."

U voert ook aan dat de extreem linkse CCC eigenlijk deel uitmaakte van dezelfde organisatie?

"De CCC is een creatie van de militaire veiligheidsdienst. Ik zie niet hoe je daar nog aan kunt twijfelen. Bij de CCC zijn wapens teruggevonden die in 1984 werden gestolen bij een overval op de kazerne van de Ardense Jagers in Vielsalm. Dat was een oefening van SDRA8. Hoe komen die wapens bij de CCC te recht? Hoe is te verklaren dat de Staatsveiligheid twee jaar op voorhand al weet wie achter de CCC schuilgaat en ze laat doen? Hoe is te verklaren dat al die Amerikaanse bedrijven die slachtoffer werden van de CCC zo weinig schade leden en bijna altijd op voorhand werden getipt over een aanslag? De CCC, dat was pure strategie van de spanning. De staat destabiliseren, een sterker gezag: meer middelen voor leger en rijkswacht."

Toch had ik nooit echt het gevoel in een fascistische dictatuur te leven.

"U bedoelt: waarom is het op zeker ogenblik gestopt? De val van het IJzeren Gordijn. Het draaide allemaal daarrond, dat is wat al die geesten bond: angst voor Moskou. Zodra de eerste berichten over de perestroika komen, stopt de terreur. En begin de jaren negentig zie je hoe overal in West-Europa stay behind-netwerken worden ontmaskerd. De agenten vinden dat niet eens erg, hun netwerk heeft geen bestaansreden meer."

Iemand die op het sterfbed of in het bejaardentehuis bekent 'ik was de reus van de Bende van Nijvel', dat zat er niet in?

"Ik vind van wel. Ik sprak met Eric Lammers, een van de kopstukken van het WNP. Die mannen hebben in 1982 bij wijze van 'oefening' een onschuldig koppel zomaar vermoord in de Herdersliedstraat in Anderlecht. Het WNP stal geheime NAVO-telexen, had nauwe contacten met de Staatsveiligheid. Lammers vertelde me dat hij werd ingehuurd om dagen lang grootwarenhuizen te observeren met het oog op paramilitaire overvallen, zoals we die later zien bij de Bende. Hij zei me, letterlijk: 'We waren in oorlog.' Hij zag geregeld Christian Smets, een topman van de Staatsveiligheid, die WNP achter de schermen dirigeerde. Lammers liep rond met een Colt 45. Werd hij gecontroleerd door de politie, dan moest hij enkel zijn lidkaart van WNP laten zien. En die Lammers zegt nu, zovele jaren later: 'Het heeft inderdaad weinig gescheeld of Marcel Barbier en ik waren lid geworden van de Bende van Nijvel.'"

Barbier, de man die door WNP-leider Paul Latinus werd verlinkt voor de dubbele moord en kort daarna in mysterieuze omstandigheden zelfmoord pleegt?

"Zelfmoord? Laat me niet lachen. WNP en Front de la Jeunesse, dat was schorremorrie. Maar een van hun leiders, Ferrari Calmette, gaat in die tijd wel gevechtstechnieken doceren aan de Groep Diane, de speciale eenheid van de rijkswacht.
"Een van de weinigen bij wie ik echt het gevoel had dat hij openhartig sprak, was Patrick Baudry, een Corsicaanse wapenhandelaar, eind de jaren zeventig werkgever van Robert Darville (rechterhand van gangster Patrick Haemers, DDC) en ooit zakenpartner van Paul Vanden Boeyants. 'Over de Bende weet ik alleen iets concreets over Aalst', zei hij. 'Het commando was samengesteld uit ex-militairen en rijkswachters, leden van een extreem rechtse organisatie die deel uitmaakten van een stay behind-netwerk. Vlak na de raid zijn ze ondergedoken in Marseille.' Ik ben Beijer blijven stalken, net zo lang tot hij zijn gsm-nummer wijzigde. Ook hij weet wie achter de Bende schuilgaat. Dan zegt hij: 'Het waren buitenlanders. Franstalige Libanezen. Meer zeg ik niet.' Hij wil de namen ooit zelf onthullen in een boek."

U wou het ultieme Bendeboek schrijven, maar het is dus toch weer wachten op het volgende?

"O, maar ik doe verder. Dit laat mij niet meer los. Het Bendeonderzoek kostte al meer dan 25 miljoen euro. Ik denk dat ik zelf iets van een 50.000 euro heb uitgegeven. Het is duidelijk dat ik er wel veel korter op zit dan de hele cel-Jumet bij elkaar."
Guy Bouten gaat vandaag op Het Andere Boek in debat met Eddy Vos, hoofdrechercheur bij de cel-Jumet.
De waarheid is daar ergens: de ultieme wie-is-wie van de loden jaren tachtig, met de Bende van Nijvel, de CCC en de stay behind-netwerken.

Bron » De Morgen | Oktober 2008 | Douglas De Coninck

13

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ik ken protagoniste van hoofdstuk 48 sinds een paar jaar maar ben pas sinds kort op de hoogte van haar toch niet zo fraaie verleden. Ik ben Bouten dankbaar voor de niet zo flatterende details maar kan me niet inbeelden dat ze enkel en alleen uit schrik handelde. Iemand al zover gelezen?

14

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ik heb gisteren de laatste pagina van het boek omgedraaid en ik moet zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben. Ik zit met het ongemakkelijke gevoel dat Guy Bouten wel eens zeer dicht bij de waarheid zou kunnen zitten. De manier waarop hij er ook iedere keer in slaagt om bv. Beijer of de Bonvoisin te betrappen op de leugens in hun verhaal is gewoonweg schitterend.

Het boek focust zich voornamelijk op Bouhouche, Beijer en vrienden, de Staatsveiligheid, WNP, drugs en de rijkswacht. Wel jammer dat het dossier Haemers, dat toch ook dicht bij de Bende aanleunt, niet meer aandacht krijgt in het boek.

Maar mijnheer Bouten (moest u dit lezen), u hebt een schitterend boek geschreven!

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ben wrote:

Maar mijnheer Bouten (moest u dit lezen), u hebt een schitterend boek geschreven!

Helemaal eens met dat, maar een beetje teleurgesteld met de conclusie van het boek. Wij weten helemaal niet als Gaugniet de waarheid zegt of niet. En ja, het is jammer dat er is bijna niets over de bende Haemers. Maar het blijft een zeer indrukwekkend boek.

16

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Inderdaad jammer dat de piste Haemers er niet in staat of toch weinig, misschien was het heel moeilijk voor hem om daarover iets te weten te komen bij de levende personen uit de bende of omgeving. Héél jammer dat Haemers zelf er een eind aan gemaakt heeft voor zijn proces.

17

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Haemers mag dan dood zijn, de piste Tyack blijft zeer interessant. Ook Vander Elst verdient verder onderzoek. En ook Lacroix heeft vast wel heel wat interessants te vertellen.

18

Re: Boek: De Bende van Nijvel

dim wrote:

Haemers mag dan dood zijn, de piste Tyack blijft zeer interessant. Ook Vander Elst verdient verder onderzoek. En ook Lacroix heeft vast wel heel wat interessants te vertellen.

Ja maar die zijn niet geneigd om hun mond open te doen, Tyack zeker niet, Jeroen Wils is ook wandelen gestuurd toen hij kwam aankloppen over info voor zijn boek. Lacroix zal niet gaan praten over het verleden.

Met wie er misschien te praten valt is Basjrami ,ik heb eens een krantenartikel gelezen over hem in Het Laatste Nieuws, maar die zal wel genoeg $ vragen. En zo zijn er genoeg voor veel geld willen ze wel iets vertellen en dat is meestal het probleem en natuurlijk is dan de vraag of men echt de waarheid spreekt vanaf er namen bij komen zullen er altijd mensen zijn die komen zeggen dat hij liegt.

19

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ik weet niet of Basjrami voldoende op de hoogte is maar het zou geen kwaad kunnen zijn opinie te horen. Dat Tyack niet wil praten lijkt me evident, daarvoor is ze te zwaar betrokken, zowel in het verhaal Haemers, de "roze" verhalen als in de piste Potier. Maar wat zou haar getuigenis van goudwaarde zijn!

20

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ik zit nu aan +/- p200, bijna half weg, ben niet zo een boekenlezer maar dit boek gaat vlot. De interviews met Beijer vindt tot nu toe het leukst.