331

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Volgens de Franstalige site zitten er nieuwe ontwikkelingen aan te komen wat deze piste betreft. Ben benieuwd...

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Om een beter beeld te krijgen van die tweede duikperiode in de zwaaikom in Ronquières ben ik eens in archieven gaan uitpluizen wat er in november 1986 zoal in de pers is verschenen over het opvissen van de zakken. Ziehier een overzicht in chronologische volgorde van de krantenknipsels uit Le Soir en uit Vooruit (De Morgen). Als ik nog eens wat tijd heb zal ik nog de andere kranten uit die periode ook eens opzoeken en doornemen. Al mag iemand anders natuurlijk ook eens van achter zijn computer komen en in stoffige archieven duiken. wink

Le Soir 10.11.1986 (cover):

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/11/14081110333314738712447262.jpg

Le Soir 10.11.1986:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/11/14081109272514738712447095.jpg

Er werd dus op 10.11.1986 al geschreven in de pers dat het PV uit Nijvel van de getuigen die de daders in 1985 spullen in het water hadden zien gooien, de reden was waarom Dendermonde beslist had om op dezelfde plaats opnieuw te gaan duiken. Anderzijds wordt ook verwezen naar de nieuwe verklaringen van een lid van de Bende De Staerke. Ook wordt in bovenstaand artikel geschreven dat de daders geen moeite hadden gedaan om de babykoffer van Aalst open te breken. Nog volgens het artikel was op 10.11.1986 al duidelijk dat de opgeviste delen van kogelwerende vesten afkomstig waren van Wittock-Van Landeghem. Er wordt ook verwezen naar de voorafgaandelijke vondst [niet duidelijk wanneer precies, men spreekt van enkele maanden geleden] van een militair document over schiettechnieken en een wapentijdschrift met een artikel over riot guns.

Vooruit 10.11.1986:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/11/14081109260014738712447090.jpg

Le Soir 12.11.1986:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/11/14081109265614738712447093.jpg

In het artikel van Le Soir van 12.11.1986 wordt een anonieme getuige geciteerd. Vermoedelijk gaat het om de frituuruitbater Frank. O. De bewoordingen van de getuige zijn de bewoordingen die later door Dupont-Ponsaers zijn hernomen in het boek De Bende. Het is dus hier dat de getuige spreekt over de nachtelijke militaire wandelingen die hij zou gezien hebben. Merkwaardig aan zijn verklaring is dat hij enkel maar verwijst naar zijn verhoor in 1985.

De getuige zegt helemaal niets over het feit dat hij recent, en dus voor de vondst, opnieuw zou ondervraagd geweest zijn door de Delta-speurders. De getuige zegt ook dat de duiker in 1985 met een staaf de zwaaikom heeft afgezwommen en dat die duiker toen, buiten een betonblok, niets gevonden had. Als je een betonblok vindt zou je toch ook wel zeker een zak met wapens vinden zou ik denken. Ondertussen blijkt uit het onderzoek dat die zakken later in het water moeten geworpen zijn.

Vooruit 12.11.1986:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/11/14081109274914738712447096.jpg

Ook hier wordt dus gezegd dat de speurders van Dendermonde één en ander op het spoor zijn gekomen naar aanleiding van verklaringen vanwege leden van de Bende De Staerke enerzijds en door een proces-verbaal van het parket anderzijds.

Le Soir 13.11.1986:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/11/14081109281914738712447098.jpg

Op 13.11.1986 wordt melding gemaakt dat de duikers op 12.11.1986 een geschoten huls gevonden hebben kaliber 12, een intacte kogel kaliber .22, een lege vuilzak (gelijkaardig aan de zakken waarin de wapens zaten) en een deel van een in stukken gesneden leren gordel voor hulzen boven water gehaald hebben. Volgens een getuige (vermoedelijk Frank O) zijn de daders met een tussenperiode van twee weken tweemaal bij het kanaal geweest. De eerste keer met een Mercedes, de tweede keer met een Golf.

Le Soir 14.11.1986 (cover):

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/11/14081109290714738712447103.jpg

Le Soir 14.11.1986:

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/11/14081109262514738712447092.jpg

Op 14.11.1986 wordt gemeld dat de duikers een stuk stof boven water hebben gehaald. Volgens de journalist ging het vermoedelijk om een stuk kogelwerende vest.

Het grote nieuws op 14 november 1986 was echter dat een BMW boven water werd gehaald! Op 13 november 1986 had een Puma helikopter van de Rijkswacht gedurende een lange tijd de zoekzone overgevlogen. Volgens de journalist zaten de Rijkswachtcommandant uit Dendermonde, de procureur des konings van Dendermonde en onderzoeksrechter Troch aan boord van de helikopter. De helikopter is echter niet geland voor de wachtende journalisten. De helikopter hield stand boven het bos van Houssière waar rijkswachters hun voertuigen met zwaailichten hadden geparkeerd op exact dezelfde plaats als de plaats waar de uitgebrande Golf GTI werd teruggevonden.

In de Puma namen Rijkswachters luchtfoto's op zoek naar de weg tussen het bos en het kanaal. Een beetje later vloog de Puma richting Virginal waar hij lange tijd een bassin overvloog vlak naast een sluis. Enkele ogenblikken later dook één van de duikers in dat bassin en vond er een BMW serie 7 die er achtergelaten werd door gangsters. Het parket van Dendermonde was net op zoek naar één van de auto’s van de Bende De Staerke. Het was toen, op moment van publicatie, nog niet duidelijk of de gevonden BMW gebruikt is geweest door de Bende De Staerke en/of door de Bende van Nijvel.

Heeft er iemand meer info over deze BMW en over de precieze locatie waar deze gevonden werd?

333

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Bedankt voor deze zeer interessante informatie. Ik moet het nog uitgebreid lezen maar toch al een paar opmerkingen:

Merovinger wrote:

Ook wordt in bovenstaand artikel geschreven dat de daders geen moeite hadden gedaan om de babykoffer van Aalst open te breken.

Als ik de foto's van de koffer bekijk, heb ik toch het gevoel dat ze geprobeerd hebben om de koffer open te breken.

In het artikel van Vooruit van 12.11.1986 staat nog een detail. Er staat dat in kanaal op één en dezelfde plaats twee zakken werden gevonden. Als die zakken al een jaar in het kanaal lagen, zouden die dan door de stroming niet verder uit elkaar liggen? Ik kan mij vergissen, maar toch wel toevallig dat ze vlak bij elkaar liggen.

Merovinger wrote:

een lege vuilzak (gelijkaardig aan de zakken waarin de wapens zaten)

Dat lost dan het mysterie op dat er twee zakken met bewijsmateriaal werden gevonden maar deze foto drie zakken toont.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

334

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

In verband met de BMW: ze spreken over een bassin en een sluis. Ik vermoed dus dat het hier is » Google Maps

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

335

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

De zin: "naar aanleiding van verklaringen vanwege leden van de Bende De Staerke enerzijds en door een proces-verbaal van het parket anderzijds" is zeer intrigerend.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Mero, bedankt voor deze krantenartikelen! Ik ga even in op enkel het eerste artikel want de rest moet ik nog eens gaan nalezen.

Op de geldkoffer zoals we weten duidelijk braaksporen, de pers blijft natuurlijk de pers hé. Het mysterie van de drie zakken is, zoals Ben zegt, opgelost (waarschijnlijk), blijft alleen nog de bij-vraag of die testzakken die Vermeersch verklaarde in het water te hebben gegooid ook nog opgedoken werden.

Une arme de calibre .22, repéchée elle aussi par les plongeurs du genie, pourrait avoir été utilisée lors de'l'attaque contre Tamise, Auberge de Chevalier, Taximan, chien et Delhaize Braine l'Alleud (...)

Het artikel spreekt hier van de vondst van een .22LR en de enige .22LR die bij deze vondst werd gevonden was het Kricko-geweer... dat dus zeker niet bij de genoemde feiten werd gebruikt en al zeker niet bij de Delhaize in Eigenbrakel waar überhaupt niet met de/een .22 werd geschoten. Het artikel meld verder nog dat de twee FN7,65-pistolen de wapens zijn die wij kennen als 7,65-Nr.1 en 7,65-Nr.3 , maar het betreft Nr.2 en Nr.3 (de beide rijkswacht-wapens gestolen in Nijvel).

"A quelques dizaines de métres de l'endroit où l'on a repéché ces trésors, le long du canal, on avait retrouvé, voici quelques mois, un document d'origine militaire consacré-aux techniques de tir et une revue sur les arms consacrant un de ses articles aux riotguns."

Stel dat het hier de vondst van meerdere wapentijdschriften betreft waaronder de "Armes International" van december 1985/januari 1986 dan zou dat verklaren hoe het kan dat de bende iets dumpte dat pas na het weekend van Aalst werd uitgegeven. Van deze vondst wordt bij mijn weten nergens de vindplaats en datum vermeld. Twee voorpagina's van deze magazines verraden een artikel over riotguns/fusil de pompe. Come to think of it, is het erg aannemelijk dat het hier de vondst van deze magazines betreft.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ben wrote:

Als die zakken al een jaar in het kanaal lagen, zouden die dan door de stroming niet verder uit elkaar liggen? Ik kan mij vergissen, maar toch wel toevallig dat ze vlak bij elkaar liggen.

Als het compacte met metalen gevulde zakken betreft, denk ik dat de stroming van een doorgaans horizontaal kanaal daar geen enkele invloed op heeft. Die blijven liggen waar ze zijn, zeker in bv. een laagje slib. Ik zou daar niks achter zoeken.

338

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Stroming in een kanaal is bijna nihil, maar als er kortbij een sluis wordt geopend brengt dit de verplaatsing van tonnen water teweeg. Dit laat zich merken tot op enkele honderden meters van de sluis.

Het kanaal Brussel-Charleroi werd druk bevaren door de binnenscheepvaart. Een geladen binnenschip veroorzaakt waterturbulentie met de schroeven die uitdeint naar de oevers toe. In de buurt van een draaikom wordt dit nog verergerd daar het schip zich ter plaatse keert en kan je het vergelijken met het gebruik van een mixer in de soepkom. Op een drukbevaren kanaal kan dit enkele keren per dag voorvallen.

Ik zou dus niet spreken van een rustig watertje. wink

339

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

In La Libre Belgique staat vandaag een artikel over de vondst in Ronquières. Volgens dat artikel staat het nu zeker vast dat de zakken maar maximum 8 tot 10 dagen in het water hebben gelezen. Daarna zou het DNA-spoor op de kogelvrije vest verdwenen zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

340

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Dat zet meteen ook de theorie op de helling dat de bende er mee opgehouden zou zijn in '85 omdat de meeste leden in de gevangenis zaten. Een jaar later liepen er toch nog een paar rond die de boel konden manipuleren. Interessant zou zijn om te weten wie er toen nog op vrije voeten liep. Ik denk aan Lammers en Salesse die beiden als informant zijn genoemd die naar de vondst leidde.