31

Re: Club Jonathan

Dat klopt, omdat die schietpartij aan de Diable niet voorzien was en ze de Saab moesten achterlaten. Het laatste wat je meeneemt bij een inbraak zijn toch grote bussen plantaardige olie. Is niets waard, je moet ermee zeulen. Zie er de reden niet van in.

32

Re: Club Jonathan

Guy Bouten hoorde advocaat Jean-Paul Dumont zeggen dat de sleutel van de Bende van Nijvel in de Club Jonathan ligt: "Daar ligt de oplossing van het enigma dat je wil oplossen", aldus Dumont.

Bron: De bende van Nijvel. Het dossier, het complot, de leden (p. 18)

Re: Club Jonathan

Het enige 'nuttige' gebruik van olie in criminele kringen dat ik ken is het volgende: Uit gestolen geldkoffers (plofkoffers) met inktpatroon-beveiliging kon men alle biljetten recupereren door de koffer eerst geruime tijd onder te dompelen in fijne olie. Bij het openen werd de inkt verspreid over de inhoud, maar door de fijne olielaag kon men de biljetten daarna eenvoudig wassen en drogen.

Het procedé was in criminele kringen al langer bekend. Bij de politie niet. Het werd in Frankrijk gebruikt na talrijke ogenschijnlijk 'zinloze' overvallen op geldtransporten. Een van de gearresteerden verklapte het geheim en de beveiliging van de plofkoffers werd verbeterd.

Ik herinner me ook dat deze bende gebruik maakte van gestolen auto's met daarop nagemaakte nummerplaten gelijk aan die op bestaande identieke auto's (model, kleur, ...).

34

Re: Club Jonathan

Terug naar de Jonathan, mannen. Als daar de sleutel zou liggen...

35

Re: Club Jonathan

Bij Bultot lees ik dat de Pépé De Rycke ook eigenaar was van Le Plein Pot. Misschien geen slecht idee om daar even op in te zoemen?

36

Re: Club Jonathan

Eric Lammers - ooit nog portier bij Le Jonathan - vertelt tegenover Guy Bouten over Le Jonathan:

"In de Jonathan beleefde ik een mooie tijd. De verhalen over de schranspartijen in de modder en confituur zijn wel overdreven, maar er gebeurden wel leuke dingen. Zoals die dag toen een stuk van het plafond boven de bar instortte en de inboedel van de chambre égyptienne naar beneden kwam samen met het been van rijkswachtgeneraal Deneve en de billen van een barmeid."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

37

Re: Club Jonathan

Op welke manier is Pierre-Paul de Rycke om het leven gekomen? Toevallig de zoveelste zelfmoord van de club. Ik denk dat de sleutel in de Jonathan ligt. Is er een foto van Pierre-Paul de Rycke?

38

Re: Club Jonathan

kenza wrote:

Is er een foto van Pierre-Paul de Rycke?

Pierre-Paul de Rycke was ook lid van de Phenix, in dat topic vind je een foto van hem » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

39

Re: Club Jonathan

Joseph Kausse: "Ik beschikte in de extreemrechtse privéclub Jonathan in Sint-Gillis over een tipgever, de portier Jean-Paul Marino [ook lid van de Phenix]. Hij hield het gastenregister bij en zo wisten we perfect wie de club bezocht. Dat ging om Lammers, de adjunct-directeur van Sint-Gillis Jean Bultot, wapenhandelaar Darville, Haemers … Uiteraard ook onze collega Smets, in het gezelschap van commandant François van het NDB. Zij kwamen zogezegd naar de catchpartijen-met-confituur kijken tussen klanten en prostituees ..."

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Club Jonathan

Jean-Paul Marino? Jean-Pierre zeker.