21

Re: Televisie: Devoirs d'Enquête 22/10/2014

Docu bekeken. 2 uur over van alles en (vooral) niks, zoals gewoonlijk bij Bende van Nijvel-thema. Het enige dat alle boeken, artikelen, reportages, commissies, etc. aantonen is dat het gerechtelijk én politionele apparaat in België een complete farce was. Voor de rest recycleert iedereen dezelfde scenarios die al 25 jaar dezelfde zijn (sinds het oerboek "De bende en co").

Re: Televisie: Devoirs d'Enquête 22/10/2014

delta wrote:

Docu bekeken. 2 uur over van alles en (vooral) niks, zoals gewoonlijk bij Bende van Nijvel-thema. Het enige dat alle boeken, artikelen, reportages, commissies, etc. aantonen is dat het gerechtelijk én politionele apparaat in België een complete farce was.

Als ik één ding geleerd heb na de reportage dan is het dat ze deze zaak nooit gaan oplossen. 30 jaar aan geknoei en aan elkaar tegenwerken, zet je niet snel recht.

23

Re: Televisie: Devoirs d'Enquête 22/10/2014

jup: passé composé ... Een paar romantische zielen (cf. deze website) zijn ermee bezig; uit verveling of hobbyisme. wink

Re: Televisie: Devoirs d'Enquête 22/10/2014

Ik heb al vaker geschreven dat de grootste kans om de Bende op te lossen is een wet te maken die het mogelijk maakt te getuigen in ruil voor flinke strafkorting, een nieuwe identiteit, en een smak geld. Voorwaarde is natuurlijk dat er bewijzen komen, gedetailleerde daderkennis, en dat de verklikker in kwestie niet te veel moorden heeft gepleegd.

25

Re: Televisie: Devoirs d'Enquête 22/10/2014

ik wacht wel tot er iemand uit de biecht klapt op sterfbed. of er verklaringen of bekentenissen, postuum en/of na verjaring van het dossier, worden vrijgegeven...

Re: Televisie: Devoirs d'Enquête 22/10/2014

Voor de uitzending was er sprake van een nieuwe getuige die zelfs zou beschoten zijn. Die getuigenis is niet uitgezonden. Weet er iemand waar die informatie vandaan komt?

Re: Televisie: Devoirs d'Enquête 22/10/2014

Die persoon werd beschoten aan zijn woning in Frankrijk en bracht dat in verband met de Bende. Hij gaf zijn dossier en uitleg aan Devoirs d'Enquête die er dus niets mee deed. Hij heeft ondertussen met een paar kranten gesproken. Zelf ben ik nog niet bij hem geraakt.

Re: Televisie: Devoirs d'Enquête 22/10/2014

Op het Franstalig forum vind ik dit (alle informatie komt van het forumlid 'bernarddeboussu'):

Getuige woont in Casteljaloux (Zuid-Frankrijk), waar zijn woning begin september 2014 werd beschoten. Zijn hond reageerde op een auto die arriveerde, waardoor het slachtoffer naar binnen kon vluchten. Er werden vier schoten gelost, waarvan er twee door de voordeur gingen. 

Zijn getuigenis werd niet relevant gevonden (door de RTBF vermoed ik), hoewel hij naar verluidt over nieuwe informatie beschikte (waaronder iets over een wagen die na Overijse en Eigenbrakel naar SHAPE zou gereden zijn) en kon aantonen dat het onderzoek gemanipuleerd werd door een magistraat die in 1989 in Luik actief was.

Ik hoop dat ik het allemaal een beetje redelijk vertaald en uitgelegd heb.

29

Re: Televisie: Devoirs d'Enquête 22/10/2014

Met dank wink

Re: Televisie: Devoirs d'Enquête 22/10/2014

patrick111, de getuige zelf heeft contact opgenomen en wilde met journalisten praten. Hij was danig afgezeken door de weigering van RTBF. Hij was uit Zuid-Frankrijk aangereisd en dat was moeilijk want hij heeft zware financiële problemen. Ik vermoed dat hij ondertussen minstens telefonisch contact heeft gehad met journalisten. We horen het wel.