101

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Het blijft een vreemd en ook intrigerend verhaal. Persoonlijk zie ik geen reden om aan de getuigenis te twijfelen. Ik vraag me af wat de getuigenis van het andere koppel dat blijkbaar nog steeds niet in de openbaarheid durft te komen bevat. Ik ben inderdaad bijna geneigd te geloven dat er een (wederzijdse?) herkenning plaatsvond. In dat geval moet een of meerdere personen van wie de dreiging uitgaat nog steeds in leven zijn.

102

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

De getuige zegt toch duidelijk dat een van de daders naar hun auto kwam gelopen en teken deed met zijn armen:"hey we zijn hier". Dus stonden de daders naar een andere auto te wachten.Waarom? Zeker omdat ze de Golf gingen in brand steken en het "massa" zal wel de zaken zijn die ze in het kanaal gingen gooien en die ze al uit den auto gesleurd hadden.

Waarom is er die nacht toch niets gebeurd? Zeker omdat hun metgezellen langs Torinne gereden zijn, de rijkswacht gezien heeft (net zoals onze getuige) en langs een andere kant het bos ingereden hebben en de daders komen waarschuwen van niets te doen en het naar een dag later verschuiven.

Het groot vraagteken is: wat en waar hebben de daders gezeten tussen 20u10 en 00u30?

103

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Mensen, weet je waarom de getuigen anoniem waren? Omdat ze niet bestaan! Waarom komen ze er na pas zoveel tijd mee af? Omdat het in het verhaal past van de killer is dood dus iedereen is dood en geen getuigen of spijtoptant meer!  Golf van overval Delhaize nooit gevonden! Lijk nooit gevonden! Getuigen anoniem! Eens voorbij de rode lichten van Hogenberg stopt gans het verhaal van de Bende Nijvel.

Al 29 jaar denken wij verkeerd! Het Bois de la Houssière houd geen steek dat is een dwaalspoor.

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Heel goed mogelijk. Wie weet is het "vertrek" van de bende uit het bos van Houssière dan ook een dwaalspoor?

De grote Manitou ziet alles

105

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Een dwaalspoor? Om wie of wat op welk spoor te zetten? Als dat zo is moeten de getuigen er ook bij betrokken zijn en dat lijkt me moeilijk te geloven. Wat wel kan is dat ze getuige geweest zijn van iets dat ze achteraf verkeerd geinterpreteerd hebben. Hoe dan ook, het is een feit dat er allerlei in het bos van Houssière gaande was.

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

kenza wrote:

Mensen, weet je waarom de getuigen anoniem waren? Omdat ze niet bestaan!

Kenza, zou dat ook kunnen opgaan voor de getuigen aan het strooien kapelleken om zodoende de boel te belazeren?

De grote Manitou ziet alles

107

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

DeadLetterBox wrote:
fipilip wrote:

De vragen blijven. Sta daar maar eens vier uur te wachten. Een lijk of gewonde laat je beter in de koffer liggen. Afspraak met een andere ploeg: wanneer is die dan gemaakt? Een Y kruispunt is niet echt een plaats om te staan wachten.

We weten helemaal niet of ze daar 4 uur gestaan hebben. Ik ben zeker dat ze dat niet gedaan hebben. Zo slim zijn ze wel.

Ik denk eerder dat ze tussendoor ergens anders zijn heengegaan en een afspraak hadden in het bos. Het kruispunt is inderdaad een zeer vreemde plek om te wachten. Misschien omdat ze zo zeker waren te kunnen wegrijden als het fout ging? Ik kan het ook niet verklaren.

Dit, gesterkt met het feit dat het lijk achter de auto ligt, zo overigens ook zichtbaar voor iedereen die voorbij komt. Maar op deze manier konden ze weg. Misschien was de zichtbare opstelling op het Y kruispunt een voor de hand liggende keuze omdat hun compagnons het bos niet of minder goed kende.

De volledige handelswijze is vreemd en komt bijzonder nonchalant, zelfs hautain en arrogant over. Alsof men of weinig pienter en onervaren was (het waren natuurlijk ook de jaren '80 - vandaag is de gemiddelde tiener beter op de hoogte over het plegen van de perfecte moord met dank aan alle reeksen daaromtrent) òf alsof men besefte dat men grof en zichtbaar mocht omspringen omdat:

  1. de angst bij de burgers er diep inzat, die zouden toch zwijgen

  2. er bescherming was van hogerhand, het maakte dus niet uit

  3. voor een getuige is niet meer nodig dan een tegengetuigenis of de suggestie al zou het verhaal niet stroken met andere feiten

Kan ook zijn dat er in die tijd gewoon amper iemand in het bos passeerde. Herinner me dat er begin jaren '90 in een reguliere Vlaamse woonwijk amper 5 wagens passeerde, laat uit in een bos?

Blijft het natuurlijk vreemd om in de buurt van de plek van de misdaad nogal opzichtig te gaan rondhangen. Misschien zijn ze het bos ingetrokken en kennen ze het dermate goed dat het volzat met schuilplaatsen, om de politie af te schudden, die overigens wel tot aan de bosrand was geraakt volgens de getuigen, maar nooit verder?

Wat is er gebeurd in de vier uur daartussen?

  • Misschien poogden ze de gewonde te verzorgen

  • Misschien kwam auto II niet op de afspraak (gsm's bestonden niet) (dat zijn dus drie wagens: twee golf GTI's en een Mercedes)

  • Misschien verkeerden ze in een zodanige roes, dat tijdsbesef compleet weg was en/of werd er eerst gevierd (alcohol, drugs, ...)

  • Misschien was de auto beschadigd door de kogels en geraakte men niet meer verder - maar dat is onderzocht neem ik aan (en plande de oude man eigenlijk een carjacking van de wagen)

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Zelfs al is het een dwaalspoor, ze waren dan toch deel van "het grote plan".

Waarom niet aangeven?

Tja, ze waren jong. Kwamen terug van uitgaan, chauffeur had misschien veel meer gedronken dan toegestaan waardoor ze een 'sluipweg' door het bos namen om net politiepatrouilles te vermijden. Hebben nadien 3 dagen met een kater van jewelste in hun bed gelegen en de nieuwsgeving van de Bende van Nijvel is hen voor het grootste deel ontgaan? Niet iedere jongere is met de actualiteit bezig.

Misschien zat de Bende van Nijvel ook in het bos 'opgesloten' owv die reden? Ze hebben in de verte een combi zien staan, en besluiten om die reden enkele uren in het bos te wachten. Ze houden er rekening mee dat hun kompanen ook opgehouden kunnen zijn door de controle ... In paniek gaan ze de wapens (en eventueel gekwetste/lijk) wat verderop in het bos verplaatsen. Mocht de politie voorbijkomen zijn ze gewoon enkele uitgaanders met autopech.

Reden waarom anderen niet beschoten zijn = wapens lagen verderop?

+ Na de Bende waren veel criminelen doodsbang dat hen de moorden in hun schoenen zouden geschoven worden, dus velen zijn misschien in paniek geslagen en hebben alles wat hen zou kunnen linken aan de Bende beginnen te dumpen? Verschillende mensen halen nu toch Patrick Haemers en De Staerke aan.

Sommige mensen blijken ook te vergeten dat we over het pre-internet-tijdperk praten, voor de gsm, ... Berichtgeving was toen volledig anders en daders zullen er zich niet bewust van geweest zijn dat er 20 jaar later internetfora zouden bestaan waar getuigen blijven doorzagen over Bende van Nijvel. Dat was toen pure science-fiction. Gezien worden zullen ze niet leuk gevonden hebben, maar de impact was toen niet zo groot als nu. Als de politie of de pers je niet geloofde, kon je het toen niet op het internet verspreiden zoals nu.

Er is trouwens dit weekend opnieuw een bewegwijzerde wandeling in Fauquez georganiseerd door a.d.e.p.s. Ik heb er al verschillende in de streek gedaan om mij een beeld te vormen van de regio, en ik kan het iedereen aanraden. Wanneer je op eigen houtje gaat loop je maar wat in een rondje of ben je afhankelijk van enkele vaste uitgestippelde parcours. Meer info over de wandeling » www.adeps.be

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Vanuit operationeel standpunt bekeken:

Bijna alles wat met de Bende van Nijvel te maken heeft lijkt zeer bewust en doordacht te zijn uitgevoerd. Het lijkt alsof de sporen die we hebben, bewust gelegd zijn. De sporen zijn als zelfgemaakte stukjes van verschillende puzzels die men vervolgens op een aantal strategische plaatsen heeft achtergelaten. Elke puzzel die men kan leggen is op zich een totaal ander spoor.

Op de openbare weg stoppen met een gewonde of dode kompaan en die vervolgens tentoon stellen op grond, is niet wat je zou verwachten van een bende die op die manier te werk ging. Meer nog, als deze scene zich daadwerkelijk heeft voltrokken, dan was het misschien wel een opgezet toneeltje? Een mis en scene om een motief te hebben voor de verdwijntruc van de Bende van Nijvel. Met de bedoeling om de bevolking te sussen dat de killer meer dan waarschijnlijk dood is?

Servo per Amikeco

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Alles in acht genomen is Aalst wel een erg vreemd verhaal. Allerlei personen die kort voor de overval opduiken, personen die vreemde opdrachten moeten uitvoeren naar aanloop van of tijdens de overval of tijdens de vlucht van de overvallers.

Ik kan mij niet inbeelden dat een geheel als dit dan zou kunnen instorten omdat de uitvoerders te midden van de straat hun (dode?) kompaan op grond leggen, in het oog van elk passerend voertuig. Ook al is het in een bos. Of net reden te meer: want als ik in hun plaats was, dan zou ik handig gebruik maken van het bos om het lichaam en eventueel de auto uit het zicht te houden. Maar neen, men blijft op de enige plaats in de wijde omgeving staan waar men zeker en vast zal gezien worden indien er iemand langskomt. Sommige gangsters laten zich echt wel vangen door dit soort idiote gedrag. Maar niet de Bende van Nijvel. Niet na al wat reeds op hun palmares stond.

Servo per Amikeco