11

Re: Ton Quang Loc

Walter Baeyens wrote:

Ton Quang Loc was jarenlang taxichauffeur en informant van de Staatsveiligheid.

Interessant Walter. Zeker van?

12

Re: Ton Quang Loc

dim wrote:

Het taxiverhaal van Vanden Eynde lijkt hier dus bevestigd te worden; dan kom je met hetzelfde potentiële daderskliekje (Vandeuren, Van Cutsem, Beijer, Ton Quang Loc, Baugniet, ...) uit bij zowel Dekaise, Temse, Auberge als Angelou (en de zaak "Pour" als extra onofficieel Bende-feit). Vier Bende-feiten zonder veel moeite aan elkaar te koppelen, met de Staatsveiligheid en Smets er pal bovenop.

Dim, het is een oude post naar hoe koppel je Pour hieraan?

Re: Ton Quang Loc

Op het Franstalig forum schreef gebruiker pami75 ooit het volgende (vrij vertaald):

Deze "Vietnamees" werkte op een gegeven moment als kok in brasserie-restaurant The Castle, gelegen tegenover het college St-Michel. In 1982 werd die zaak beheerd door een Chinees uit Taiwan, genaamd "Wang", die regelmatig politieagenten (en rijkswachters) over de vloer kreeg.

Een bedrijf dat aan piramideverkoop deed (zeep), AMWAY, brengt de Vietnamees in contact met Jean-Luc Piavaux (overleden), die al zijn geld in dat verkoopsproject gestoken heeft... Bij Piavaux werkt de zus van Bruno Vandeuren.

Op de dag van de aanval op Dekaise bevindt de Vietnamees zich samen met Vandeuren, een arbeider uit de entourage van de zus van Vandeuren en de zoon van rechter in handelszaken Jacques VDH in de Welgelegenstraat (Beau Site). Ze zijn er met een camionette en zijn op zoek naar een gestolen moto in een garagebox. De politie komt tijdens een controle tussenbeide en arresteert iedereen behalve Vandeuren, die wegvlucht op... de moto. Hij zal de volgende dag gearresteerd worden bij zijn zus in Evere.

De twee onderstreepte passages vullen, als ze kloppen, twee andere bronnen aan:

In de nota's van Willy Acke (p. 24) staat het volgende over Ton Quang Loc:

Op 30.09.1982 verhuisd -> huidige woonst
V. Den Hurck - Marescaux - V. Deuren
[onleesbaar] camionette
in Rue du Beau Site gaan ze moto v V. Deuren afhalen
worden gesnapt, blijkt gestolen te zijn

Begin jaren 80 startte ik als advocaat. Een client, Jean-Luc P., contacteerde me in de herfst van 1982 in verband met een huurprobleem. Hij had een systeem bedacht van verkoop per correspondentie, sneeuwbalverkoop vooral aan rijkswachters. Het ging om schoonmaakmiddelen en daarover wilde hij mijn advies. Ik zei dat hij problemen zou krijgen. Hij liet zich overtuigen om het plan op te geven, maar hij had al een pand gehuurd in de Zuidstraat en moest af van het contract.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Als we dit naast de info van het Franstalig forum leggen, weten we dus dat Vandeuren op de avond van Dekaise niet alleen in Beau Site was, maar in het gezelschap van drie mannen. De befaamde Vietnamese informant van Robert Beijer was één van hen en was dus niet alleen een kennis van Vandeuren maar ook van Piavaux, via een piramidespel (het bedrijf Amway waarvan sprake bestaat nog steeds en ligt op de Louizalaan, niet ver van Beau Site). Een derde man, Marescaux (?), zou ook een vriend van Vandeurens zus geweest zijn.

14

Re: Ton Quang Loc

patrick111: uitstekend en ongetwijfeld intensief opzoekingswerk ver weg van boutades, sensatie, sterke verhalen en broodje aap.

Dikke duim!

(Ah….beperk je niet tot de weinige informatie op dit en het Franstalige forum. Ik merk dat je bijvoorbeeld ook de verslagen van de Bendecommissie door worstelt maar er is nog veel meer informatie. Succes en blijf zo’n kwalitatieve bijdragen leveren!)