Re: Waver: 30 September

Overeenkomstig het bovenste schema blijkt er ook via 1 tussenpersoon (niet leesbaar) een link te bestaan tussen Dekaise en bendeverdachte Serge Mainfroid.

De grote Manitou ziet alles

232

Re: Waver: 30 September

Precies. Razend interessant. Allez, wie kan dit schema in goede kwaliteit vinden of ontcijferen?

Re: Waver: 30 September

Nog eentje voor den dim. Het onderste schema geeft aan dat er een rechtstreekse link bestaat tussen Dekaise en Alain Bertels. Alain Bertels werd ervan verdacht mededader te zijn van de overval op de wapenhandel van Dekaise te Waver en behoorde tot de Bende Farcy. En wie Farcy zegt, zegt drugs. Ik merk tevens er op dat op beide schema's 2 soorten pijlen worden aangetroffen. Namelijk, pijlen met een volle lijn en pijlen met een stippellijn.

De grote Manitou ziet alles

234

Re: Waver: 30 September

Waarbij de volle lijnen duidelijke verbanden zijn en de stippellijnen eerder hypothetisch?

Re: Waver: 30 September

In dat verband zou natuurlijk het rechtse gedeelte van het bovenste schema interessant zijn, maar ja. Misschien dat er toch personen zijn die zich afvragen: "ik zal daar verdomme toch ook niet opstaan zeker?".

De grote Manitou ziet alles

236

Re: Waver: 30 September

WTF! Wat lees ik op blz. 140 van dit document » www.scribd.com voor Waver en Dinant is dit super interessant! Ook sluit het aan bij wat in en rond De Pomp gebeurt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

237

Re: Waver: 30 September

Op een bepaald moment hebben twee agenten van de Staatsveiligheid een onderzoek gedaan naar de overval in Waver:

Sarfatti: "Leden van de staatsveiligheid hebben op niet-officiële wijze onderzoek naar de Dekaise-overval gedaan. Het gaat om 2 personen. Raes was hiervan niet op de hoogte."

Van Parijs: "Dit is toch een indiscretie over een concrete opdracht?"

Sarfatti: "Ik had het over actuele info, waar ik niets van weet. Dit is gebeurd na de dood van Mendez, terwijl Dekaise in 1982 is overvallen. Ze hadden contact met Dekaise en de broer van Mendez [José Mendez]."

Coveliers: "Ziet u verband met het PV van de Waverse BOB?"

Sarfatti: "Dat is mogelijk: het gaat hier om destabilisatie en buitenlandse betrokkenheid en dan is de staatsveiligheid niet ver uit de buurt."

De Decker: "Merkwaardig dat Raes niet op de hoogte is. Kan het ook zijn dat hij kennis loochent, of heeft een ander op eigen houtje gehandeld. (...)"

Bron: Verslag Eerste Bendecommissie | Getuigenis Maurice Sarfatti

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

238

Re: Waver: 30 September

Ben wrote:
noorderling wrote:

Wie kan mij helpen? Bij welke bendedaad wordt er voor het eerst een wapen van Dekaise gebruikt?

Het is nog niet veel, maar ik heb al wel dit gevonden:

"We zijn nu honderd procent zeker dat de Bende nooit gebruik heeft gemaakt van de wapens van Diane. De machinegeweren van de Bende waren van het merk Ingram, niet Heckler und Koch. Alle Bende-wapens zijn afkomstig van de overval op wapenhandelaar Dekaise in Waver, in 1982."

Aan het woord, een speurder van de Cel Waals Brabant.

De buit bedroeg 1 Magnum .357, 1 Ruger, 3 Colt 45, 2 Smith & Wesson 9mm, 1 FN pistool .22, 1 Beretta, 1 Ingram-machinepistool 9 mm met geluidsdemper, 1 Ingram 38mm, 1 Bernardelli 7.65, 1 Ruger .44 Magnum en 3 Enfield revolvers.Geen van deze wapens werd door de bende gebruikt.

Bron: Guy Bouten | De bende van Nijvel: verraad, manipulatie en geheime diensten

'Alle wapens zijn afkomstig van de overval op Dekaise', (een speuder van de Delta cel). 'Geen van deze wapens werd door de bende gebruikt' (Guy Bouten).

Re: Waver: 30 September

Dank en zo staat het ook in het Overzichtsschema, en als ik het goed heb zijn alleen wat wapenonderdelen van Dekaise teruggevonden in de zakken van Ronquières. De Bende van Nijvel als echte wapenliefhebbers gaan hun buit niet gebruiken bij latere misdaden. Waarom dan toch al die moeite om die wapens te bemachtigen. Je zou in eerste instantie denken om die wapens ongeregistreerd in het criminele circuit te gaan gebruiken. Als dit vervolgens niet gebeurt, wat blijft er dan nog over? Toch niet weer die verzamelaar hoop ik.

240

Re: Waver: 30 September

Als er geen van de wapens door de bende gebruikt werd werpt dit feit natuurlijk een ander licht op de overval. Blijkbaar moet het dus echt gegaan zijn om het bemachtigen van het prototype van de Ingram met aangepaste geluidsdemper. De rest van de wapens kan dan in het criminele circuit verhandeld zin en kan verklaren hoe vermoedelijke wapens uit die overval bij Van Obbergh en Vandeuren opduiken.

Het vormt volgen mij ook een extra aanwijzing dat degenen die de zakken in Ronquières gedumpt hebben, de hand hebben weten te leggen op wapens die door verschillende daders gebruikt zijn, misschien wapens die bij verschillende acties door manipulerende rijkswachters in beslag genomen zijn.