Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

the end wrote:

Hebben ze voor de BC dan geen meineed gepleegd...

Ik denk eerder valsheid in geschrifte (art. 194 - 197 strafwetboek)

De grote Manitou ziet alles

422

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Dat doet men toch niet zomaar al dat bochtenwerk. 

Er is ook nog de PV van de getuigenis van de frituuruitbater waar er van alles mee is. Het tot stand komen van de vondst alsook de inhoud van de zakken hebben nog geheimen die ontrafelt kunnen worden. Troch zegt maar we wisten al alles, wat met de jachtkarabijn .22 in de zakken? En de (geheime) boodschap die de samenstelling had? Was er al voordien een link met Dinant of is die pas gekomen toen men de zakken bovenhaalde?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

423

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

the end wrote:

Was er al voordien een link met Dinant of is die pas gekomen toen men de zakken bovenhaalde?

De link tussen Dinant en de Bende van Nijvel is er pas gekomen nadat men het wapen in het kanaal heeft gevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

424

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ja dat dacht ik maar zeker was ik niet.

Wat opvalt aan bepaalde elementen in de zak, zoals de FAUL, handgranaat, kogelriem en jas, dat dit elementen zijn die David in zijn getuigenis noemt, een getuigenis die niemand ernstig neemt op het moment dat hij die aflegt. De FAUL is dacht ik enkel door David herkend in Aalst en kon men voor dat de zakken gevonden waren niet plaatsen. In feite had David onbewust al een link gelegd met Dinant die niemand leek te snappen, enkel daders en kenners van het dossier konden dit weten. Ik vraag me strekt af, of voor dat de zakken gevonden zijn buiten David al iemand melding had gemaakt van de FAUL.

Op een of andere manier legt men hierdoor een accent van Dinant en Waver naar Aalst. Er is ook de 9mm kogel die in november '85 gevonden is in de vuurhaard die opvallend Waver linkt met de '85 reeks. 

Voor de overval in Waver spelen de schietstanden/clubs een een bepalende rol, immers de neergeschoten agent kwam van schietoefeningen en de getuige - de restauranthouder die herkend is aan zijn wagen die een dreigtelefoon kreeg 2 uur na de overval - was ook een geoefend schutter/jager. De streek rond Dinant en de Franse grens is gekend voor zijn paramilitaire oefenkampen, en een forumlid maakt er al op attent dat Waverse figuren gingen oefenen in die streek zie topic robotfoto 20.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

the end wrote:

Ik vraag me strekt af, of voor dat de zakken gevonden zijn buiten David al iemand melding had gemaakt van de FAUL.

the end, ik vind dat een heel belangrijke vraag. De herkenning van de zeer schuin afgezaagde loop kan zeer bezwarend zijn voor diegene die het wapen gebruikt/in zijn bezit heeft. Als de getuigenis ervan heeft plaats gevonden voor de zakken werden gevonden is het mogelijk dat de loop van de FAUL eveneens schuin werd afgezaagd om zodoende de aandacht af te leiden van het werkelijk gebruikte wapen wat mijn inziens een riotgun moet geweest zijn.

De grote Manitou ziet alles

426

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Nog eens om onder de aandacht te brengen, maar in '85 tijdens de eerste duik is er wel degelijk iets gevonden op de oevers, namelijk:

In de garagebox van Darville in Ukkel werd ook eendenhagel Legia 123 gevonden, met catagolusnummer 9ZP23, een uitzonderlijk lot uit Italië omdat de fabriek te Herstal kapot was, die op de oever in november 1985 bij Ronquières gevonden werd.

Dat men ook bij Darville vind, en ik dacht ook bij Beijer. Die vondst is in het onderzoek wat ondergesneeuwd maar niet onbelangrijk.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

427

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Het schaduwspel rond Achten verdient meer aandacht volgens mij. Zowel met de eerste duik, als de gevonden stukken op de oevers, als de tweede duik, is er nu toch wel van alles waar men vragen bij kan/moet stellen. Ik heb het al eerder in dit topic aangekaart, maar het feit dat Delta cel in '86 niet op de hoogte was van de details in verband met de eerste duik, is toch ongelooflijk! Ook het feit dat er steeds gemeld word in de media: duik '85 niets gevonden. En met de tweede duik, er was zogezegd geen tip, geen boodschap in de zakken, niemand weet iets.

Datums en nummering van zo gezegde sleutelgetuigenissen die een zeer onlogisch en verdacht patroon vertonen. Het is ook die getuigenis die de media steeds aanhaalt, terwijl er nog een 2de getuigenis is die correct zal zijn, er zal daar iets in het water gesmeten zijn, maar wat, en waar is het naar toe? En waarom de geheim houding over de duik in '85. Ik heb het altijd raar gevonden dat Deprêtre - die in mijn ogen niets anders deed dan het vertragen van het onderzoek - opeens een duiker laat zoeken, en dit de dag na de vondst.

En over de inhoud, één ding dat men over de Bende van Nijvel in '85 kan zeggen, is dat ze provoceren met alles wat ze doen. Die samenstelling van de zakken is ook in die aard te zien voor een stuk. Zie ook het wisselgeld dat ze dumpen, echt kleine marginalen zullen het niet zijn vermoed ik, die houden dat. Ook de Krico, dat doen ze toch niet zomaar, had zelfs een schroefdraad. Die Krico is toch een boodschap, er staat duidelijk beschreven dat de zakken speciaal zijn samengesteld, en dat dus ook de Krico iets vertelt. Ik vraag me zelfs af in welke zak die zat.

Maar het meest interessante is de Faul en de andere attributen die David in zijn getuigenis noemt. Want enkel de daders zijn voor november '86 op de hoogte van die details. Doet veel aan de achterbank in Beersel denken. Eén boodschap dat men misschien uit de samenstelling kan afleiden is dat ze het onderzoek intern mee volgen, dat ze de getuigenissen meelezen. Zeker als men de mogelijke open laat dat de zakken daar geen jaar gelegen hebben maar veel korter. Als ze er maar een paar weken gelegen hebben, plus de verdachte gebeurtenissen rond de aanloop naar de tweede duik, kan het niet anders dan er is een link van speurders of hoger naar de persoon die de gedumpte spullen in bezit had.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

428

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Een heel interessant gegeven (als de zakken maar een tiental dagen in het water lagen) is de aanhouding en huiszoekingen van/bij Haemers en Lacroix op 14 oktober 1986. Men zou toch maar de extreem-rechtse en para militaire connecties rond Haemers, Lacroix, Smars en Lammers best eens uitkammen. Want voor zowel wat gevonden en gebeurt is in de nacht van 10/11 85 in Ronquières komt men dichtbij Darville en misschien Smars die de paramilitaire toer opging. Alsook voor de vondst van 86 de aanhouding van Lacroix, Lammers die een bezoek brengt aan de plaats, Ciolini in de buurt!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

429

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

De kans is groot dat Lammers de informant geweest is die de speurders naar de vondst leidde.

430

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Het ligt er volgens mij te dik op dat het vermoeden naar Lammers wordt gestuurd.