1

Topic: Jean-Philippe Van Engeland

Zijn bijnaam was "Flupke" en hij was lid geweest van het VMO. Van Engeland is ooit naar Zuid-Afrika getrokken om gevechtstechnieken te trainen. Hij was een lid van WNP en was samen met Yves Trousson (bijnaam "Popeye") verantwoordelijk voor de brand bij Pour. Na die brandstichting is hij naar Zuid-Amerika gevlucht om aan de politie te ontsnappen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Jean-Philippe Van Engeland

Jean-Philippe Van Engeland was een klant van café De Pomp in Diegem. Wat een zeer interessante piste is in het onderzoek naar de overval in Waver.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Philippe Van Engeland

Van Engeland, arrêté au Paraguay puis expulsé, se retrouva à San Jose de Costa Rica d'où il fut rapatrié et incarcéré.

Bron: Le Soir

4

Re: Jean-Philippe Van Engeland

In welk jaar?

Re: Jean-Philippe Van Engeland

Het kopstuk van de Bende van de Miljardair was Robert Van Engeland die volgens mijn info uit het Brusselse kwam. Mij altijd afgevraagd of er een band is met Philippe.

6

Re: Jean-Philippe Van Engeland

Is er een foto van Van Engeland?

7

Re: Jean-Philippe Van Engeland

Van Engeland is volgens mij één van die gasten die er zijn ingeluisd door "Cricri" & co. Ik denk niet dat hem veel te verwijten valt. Hoe zat dit ook weer met dit verhaal waarbij hij onder druk werd gezet om niet te praten vanuit zijn cel (staatsveiligheidsagenten, dacht ik)?

Hoe dan ook, zijn foto hier » FaceBook

8

Re: Jean-Philippe Van Engeland

Na de brandstichting bij Pour vluchtte Philippe Van Engeland naar Paraguay, maar hij kon er "niet aarden" en kwam terug.

Onderzoeksrechter Francine Lyna: "Hij vluchtte naar Paraguay, toch keerde hij met hangende pootjes terug en beloofde me de volledige waarheid te vertellen, maar toen puntje bij paaltje kwam besloot hij te zwijgen. Wat was er gebeurd? In zijn cel kreeg hij bezoek van twee agenten van de Staatsveiligheid, die hem verboden uit de biecht te spreken. Neen, niet van Smets. Om kotsmisselijk van te worden. Achteraf vernam ik dat ook een substituut uit de entourage van Vanden Boeynants druk op de gevangene zou hebben uitgeoefend."

(Van Engeland werd voor deze brandstichting in 1982 tot 5 jaar cel veroordeel voor het Hof van Beroep.)

Van Engeland ging ook mee met wapens oefenen in het Bois de la Houssière. Eén keer - in april 1981 - werden ze betrapt door rijkswachters maar Van Engeland, Nemry en Lammers konden zich tijdig verstoppen. Van Engeland schoot die dag met een riot gun.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Jean-Philippe Van Engeland

K55, MA IV - CWB - 17.05.1989 - PV 22693/89 (Penitentiair verlof van Van Engeland) 

De directeur van de gevangenis van Saint-Hubert geeft nadere uitleg over het penitentiair verlof dat aan Van Engeland in januari 1986 werd toegekend, blijkbaar na een tussenkomst van de Staatsveiligheid die de gevangenis meermaals heeft bezocht. Van Engeland is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 5 jaar na de brand bij het tijdschrift Pour; hij is naar Paraguay gevlucht en vervolgens naar België teruggekeerd.

K55 -MA III - CWB -27.05.1989 -PV 22713/89 (verhoor Van Engeland)

Van Engeland geeft meer uitleg over het penitentiair verlof dat hij zou hebben gekregen in ruil voor de identificatie van een persoon op basis van een robotfoto die na een aanslag in Namen (1) is gemaakt.

K55-MAII-ORLacroix -05.06.1989-*23 (Verhoor van Albert Raes)

Tijdens zijn verhoor door onderzoeksrechter Lacroix op 5 juni 1989 geeft het hoofd van de Veiligheid van de Staat, Albert Raes, meer informatie over een door Finné ter sprake gebrachte poging tot staatsgreep door de rijkswacht of het leger - negatieve informatie overigens; hij licht de contacten toe die er in de gevangenis van Saint-Hubert tussen de Veiligheid van de Staat en Van Engeland zijn geweest en beweert dat er geenszins sprake was van beloften of een deal. 

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (Bijlage 1 & 2)

(1) Ik weet niet over welke aanslag het hier gaat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Philippe Van Engeland

Ben wrote:

K55 -MA III - CWB -27.05.1989 -PV 22713/89 (verhoor Van Engeland)

Van Engeland geeft meer uitleg over het penitentiair verlof dat hij zou hebben gekregen in ruil voor de identificatie van een persoon op basis van een robotfoto die na een aanslag in Namen (1) is gemaakt.

CCC?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.