Re: Adriano Vittorio

http://nsm08.casimages.com/img/2014/03/13/14031310265714738712063074.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2014/03/13/14031310265514738712063073.jpg

12

Re: Adriano Vittorio

In 1984 had Vittorio twee advocaten: een advocaat Delplanche van een bureau in Mons en de onvermijdelijke Jean-Paul Dumont. Verbazingwekkend hoe Dumont blijft opduiken in de Borinage-piste.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

13

Re: Adriano Vittorio

Hoe kent Vittorio Angelou? Die vraag verdient toch wel aandacht.

14

Re: Adriano Vittorio

Adriano Vittorio heeft in een verklaring, afgelegd op 7 mei '84, volgende personen als mededaders aan een of meerdere feiten aangeduid:

Nog volgens Vittorio zouden de daders van de overval te Temse - de diefstal van kogelvrije vesten - de volgende zijn: Vincent Louvaert, Willy De Schepper, Jean-Louis Dramaix en Robert Becker.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Re: Adriano Vittorio

Adriano Vittorio in 1983:

http://i59.servimg.com/u/f59/11/22/12/24/adrian10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

16

Re: Adriano Vittorio

In 1968 pleegde Vittorio een goudroof voor rekening van de SAC, een verzameling barbouzes en criminelen. Hij nam ook deel aan een afrekening gewapend met een riotgun waarbij een rechter om het leven kwam. De politie zat hem op de hielen en hij moest naar België vluchten. De SAC werd pas in juli 1982 definitief opgeheven na een slachting in Auriol waarbij zeven doden vielen. Vittorio probeerde inmiddels in Brussel vergeefs een restaurant te exploiteren waarna hij als biersteker aan de kost kwam.

In de streek van Mons schuimde hij de herbergen af maar hij bleef vaak veel te lang aan de toog hangen en maakte er, geïnspireerd door de drank, wilde plannen van inbraken tot hold-ups, de ene onwaarschijnlijker dan de andere. Uiteindelijk belandde hij als het brein van de Borains in de cel. Niet dat hij een engel was want zo maakte Vittorio ongetwijfeld op 7 mei 1983 een paar honderdduizend frank (enkele duizenden euro's) buit in de GB van Houdeng-Goegnies.

"Jullie journalisten zijn allemaal bedriegers. Waarom kom je me lastigvallen? Ik slaap niet meer. Ik slik tien pillen per dag en ben 25 kilo afgevallen. Ik drink ook niet meer want als ik dronken ben komt alles als in een film terug. Weet je wat het betekent maandenlang in voorarrest te zitten en niet te weten waarom? Elke keer als ik nu een flik zie begin ik te beven. Ze spreken over Gestapo-praktijken als het over de behandeling van politieke gevangenen gaat in nazi-Duitsland of in Abu-Ghraib in Bagdad. Maar wat wij meemaakten was erger."

"Ooit hebben ze me drie dagen in een cel laten liggen, op de grond, de handen op de rug gebonden. Op de koop toe kwamen ze me tegen mijn gezicht trappen. Pissen en schijten mocht niet en dat deed ik dus in mijn broek. Maar bekennen deed ik niet. Waarom zou ik?"

"Pas vier jaar nadat ik was opgepakt kwam het tot een confrontatie met Cocu. Ik vroeg hem: 'Waarom beschuldig je me?' Weet je wat hij antwoordde? 'Omdat ik toevallig je naam in mijn kop had.' Cocu ja, die heeft misschien iets met de Bende te maken. In de gevangenis was hij doodsbang. De angst van iemand die te veel weet over lui die nergens voor terugdeinzen. Het zou me niet verwonderen dat ze hem aanwierven zoals ze met de De Staerkes deden om de speurders op een spoor te zetten, een vals spoor welteverstaan. Via Cocu zijn ze dan bij mij en al de andere Borains terechtgekomen."

"(...) Ik heb alles gedaan om mijn onschuld te bewijzen. In mijn stamcafé Le Tivoli vroeg ik mijn copain Ben Fredj me te helpen een privédetective aan te werven om mijn onschuld aan te tonen. Ik nam de Brusselse topadvocaat Dumont onder de arm, wat me een fortuin heeft gekost. Kijk eens goed naar mij? Heb ik een moordenaarssmoel?"

"Het is niet waar wat de pers beweert, namelijk dat ik pv's naar Jean Bultot heb gestuurd die dan later bij volksvertegenwoordiger Coveliers zijn beland. Het is ook niet waar dat ik in 1985 in Brussel een meeting van de SAC heb bijgewoond zoals Amory beweerde en het klopt evenmin dat ik hetzelfde jaar in het motel Le Toucan in Nijvel een partij Bendewapens kocht van Beijer. Ik ben geflikt. Door wie? Ik had beter wat minder bier gedronken en mijn grote mond gehouden want daardoor heb ik misschien bepaalde politie-informanten op ideeën gebracht."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Adriano Vittorio

Hij noemde dus kennelijk Angelou als mededader van bendefeiten. Lijkt mij een faît-fantasy, of bestaat er een bewijs van een link tussen Angelou en de Borains? Of heeft Vittorio al lang toegegeven dat al zijn verklaringen verzonnen zijn?

Re: Adriano Vittorio

http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/02//15020201284314738712927425.jpg

Bron: Nieuwsblad van het Noorden | 28.08.1986

19

Re: Adriano Vittorio

De Marokkaan El Bourajradji woonde officieel in Nederland, maar werkte als tuinier in Waterloo. Vergezelde hij Vittorio die dag naar Ohain? Twee overvallers spraken volgens getuigen een vreemde taal. Misschien wel Arabisch, de taal van de Tunesiër Vittorio en de Marokkaan El Bourajradji. In de gevangenis zou Vittorio aan een celgenoot hebben verklapt dat het er die nacht in Les Trois Canards grappig aan toe ging en dat een van de jobstudentes het uit schrik in haar broek had gedaan. Hij zinspeelde op de waterplas die ontstond toen een van de overvallers op de ijskast vuurde. Maar hoe kon Vittorio weten dat de schutter een fles witte wijn had geraakt en dat er zo een plas ontstond?

Dat verklaarde meteen waarom Van Camp met een rijkswachtpistool uit Nijvel werd doodgeschoten. Er zijn immers sterke aanwijzingen dat Vittorio die nacht ter plekke was. En gaf hij het tweede rijkswachtpistool aan Philippe De Staerke? De Manoesj ontsnapte de avond van de moordpartij samen met dertig andere gedetineerden uit de gevangenis van Doornik. Het lijkt onwaarschijnlijk dat hij diezelfde nacht nog deelnam aan de overval op de Colruyt. Blijft de vraag hoe Vittorio het wapen aan De Staerke heeft kunnen overhandigen. In elk geval is De Staerke nooit in het restaurant in Ohain geweest, want zijn hoge piepstem zou hem ongetwijfeld verraden hebben.

Toen Vittorio in de cel zat, kreeg hij een verkapte waarschuwing, geschreven in een cynisch boeventaaltje: "Cher cochon d'inde, soigne ta beauté et tes 120 kilos, le barbu t'adresse un bonjour et des grosses bises ainsi que le ministre des casseroles pour ne pas perdre trop de graisse mieux vaut rester à l’ombre."

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Adriano Vittorio

De Fransman van Tunesische afkomst Adriano Vittorio was een aan lagerwal geraakte biersteker. Hij knapte ooit vuile karweien op voor de Franse Service d'Action Civique, een groep gewezen politielui, militairen en criminelen in dienst van de gaullistische partij. Na een slachtpartij in het Zuid-Franse Auriol in de zomer van 1982, waarbij zeven doden vielen, werd de SAC officieel ontbonden en buiten de wet gesteld.

Vittorio stond nog altijd in contact met het SAC-milieu uit Valenciennes en Rijsel, dat naarstig bleef samenwerken met de lokale onderwereld. Een Frans politierapport vermeldde zijn naam in een smokkelzaak en diefstal van wapens, bestemd voor de Algerijnse oppositiepartij MDA, en contacten met 'witte' zigeuners, waarbij de naam van Philippe De Staerke opdook. Begin jaren tachtig verbleef hij in Eigenbrakel, waar zijn echtgenote een crèche openhield. Het was dus lang niet uitgesloten dat hij de Sudistes persoonlijk kende.

Vittorio bekende dat hij in Nijvel was geweest, maar de pv's vertoonden soms rare wendingen. Op 3 januari 1984 gaf hij toe dat hij op Dewit had geschoten, maar plots bedacht hij zich: "Je rectifie ce que je viens de dire." De ondervragers lieten hem echter niet uitspreken, want er volgde de opmerking: "Nous interrompons l'audience à 17h45 et reconduisons Vittorio à la prison." De beschuldigde kreeg dus niet de kans zijn bekentenis te wijzigen of te herroepen. In een ander pv bekende Vittorio de chauffeur te zijn van de Mercedes, dan een passagier van de Saab, gevolgd door passagier in de Mercedes, en ten slotte opnieuw passagier in de Saab.

De laatste keer dat ik Vittorio ontmoette in zijn armtierige appartement in het Franse grensstadje Maubeuge, was hij al zwaar ziek. Het gebroken raam in de woonkamer was sinds onze eerste ontmoeting twee jaar eerder nog altijd afgedekt met een stuk karton. Zijn slaapkamer leek op een gevangeniscel, waardoor de gedachte in mij opkwam dat een verblijf in Vorst comfortabeler leek. Hij bracht net als de eerste keer de BMW ter sprake "comme une voiture banalisée de la gendarmerie" die het echtpaar Fourez-Dewit van de autoweg plukte en verplichtte te tanken aan de Dats-pomp van de Colruyt.

In een pv verklaarde Vittorio dat was overeengekomen dat hij en zijn kompanen zich verdekt zouden opstellen. Als er iemand langskwam om te tanken, mocht er zeker niet geschoten worden. Dat bleek uit een verklaring die werd opgetekend door de BOB van Nijvel op 10 januari 1984. Maar bij de Colruyt werd hij plots met een heel andere situatie geconfronteerd: "Les gens qui ont achevé certaines victimes sont des tueurs qu'on pourrait qualifier de professionnels et qui auraient été commandités par certaines personnes haut placées pour créer le brin. S'ils réagissent de la sorte, c'est parce que quelque chose ne tourne pas rond chez nous et ils espèrent de faire sauter la charnière."

Opnieuw doemde het scenario op van de Strategie van de Spanning. En wie bedoelde Vittorio met 'les tueurs'?

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube