41

Re: Garageboxen

Allemaal zeer interessante info waarvoor dank jegens Ben voor het oplijsten. Na verschillende herleesbeurten resten me wel wat problemen met de precieze chronologie. Als ik het goed begrijp:

  • de sleutels van de garageboxen worden tijdens een huiszoeking gevonden bij Bouhouche in 1986 (precieze datum?), Bouhouche zegt dat hij de sleutels niet kent.

  • De boxen worden vervolgens ontdekt op 17/11/1987, alleszins dus ongeveer een jaar na vondst van de sleutel.

  • één van de boxen is echter leeggemaakt, het is me echter niet duidelijk uit het relaas of deze box werd leeggehaald nadat deze door de politie werd ontdekt maar even werd verlaten om te rusten?

  • de wapens in de boxen werden officieel ontdekt op 17/11/1987, wat ik dan weer niet goed kan rijmen met 'Op 23 december 1987 schreef Goffinon dat hij box 'Louise' had gelokaliseerd op 6 november 's avonds'. Als er dan wordt vervolgens wordt gesproken van Chang, die de box leeghaalt in de nacht van 6 op 7 November, veronderstel ik dat het om deze box gaat?

Misschien domme vragen allemaal, maar ik kan absoluut niet meer aan deze chronologie aan uit. Iemand die licht kan werpen in de duisternis?

42

Re: Garageboxen

Bepaalde voorwerpen uit de in Watermaal-Bosvoorde gestolen Peugeot leiden naar Bouhouche. Zo trof men drie jaar later in een Renault 25, geparkeerd in box 88 in de Hippocrateslaan in Woluwe, de blauwe anorak aan van de eigenaar van de gestolen Peugeot. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het pv nr. 103059 van 28 september 1988 van de BOB van Waver.

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

Ik vraag me af hoe ze zeker kunnen zijn dat het over dezelfde anorak gaat. Stond zijn naam in die jas? Was het een speciale jas met een verwijzing naar het Franse ministerie van Cultuur? Of bedoelt Bouten dat het mogelijk dezelfde jas zou kunnen zijn?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

43

Re: Garageboxen

In pv 102244 van 1 oktober 1990 getuigde Anne Quitner, devrouw van Bouhouche, dat de garagebox in de Hippocrateslaan volgens haar de belangrijkste was. De garage werd vanaf 18 september 1982 gehuurd bij Progime door Roberto Castaldo, een valsenaam die Bouhouche vaak gebruikte. (...) In ieder geval werd die garagebox bewaakt door adjudant Goffinon. Maar tijdens een korte afwezigheid hadden onbekenden de wapens verwijderd.

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

44

Re: Garageboxen

Uit een interview met Bouhouche:

U huurde een paar garageboxen die vol zaten met wapens die bij Mendez en bij de Diane waren gestolen. Dat kunt u toch niet ontkennen?

"Gemakkelijk! Ik zat in de gevangenis toen die boxen werden ontdekt. De eigenaar, een vrouw, zou mij als huurder hebben herkend. Ik heb meermaals geëist dat Schlicker mij zou confronteren met die vrouw, maar Schlicker had altijd wel een smoes klaar om het niet te doen. Hennart wilde het wel doen. Maar toen wist de man die het PV had opgesteld - toevallig weer eens Guy Goffinon - ineens niet meer wie ze was en waar ze woonde."

"Goffinon had gewoon een vals PV gemaakt om mij in de gevangenis te kunnen houden. Goffinon heeft veel valse PV's gemaakt. Na lang zoeken hebben ze die vrouw toch gevonden. Ze hebben haar foto's laten zien van mij, van Beijer en van Buslik, en ze heeft niemand van ons herkend. Ze zei dat de huurder een grote, atletische, blonde man was."

Robert Beijer is een kleine opdonder, maar hij had wel de sleutel van die garageboxen.

"Beijer zegt dat die boxen door mensen van de Staatsveiligheid werden gehuurd. Ik geloof hem, maar eigenlijk weet ik er niks van. Ik weet alleen dat Beijer de adressen en de sleutels had. Ik ben één keer met hem tot bij die box in de Hippocrateslaan geweest. Beijer moest nog even langs lopen bij een vriendin, een zekere Martine, zei hij. Ik liep wat rond in de buurt."

"Tien minuten later zag ik hem uit een garagebox komen. Ik zei nog: 'Die Martine van jou heeft wel een aardig optrekje.' Later, toen Beijer en ik in de gevangenis zaten, liet hij mij via mijn vrouw weten dat het 'huis van Martine' dringend moest worden opgeruimd. Ik heb mijn vrouw toen naar Christian Amory gestuurd. Die heeft de box leeggehaald. De politieke fiches van de rijkswacht, die we aan Moureaux te koppen hadden aangeboden, lagen daar. Tenminste, dat heeft Beijer me verteld."

Bron: De Bende tapes | Danny Ilegems, Raf Sauviller en Jan Willems

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

45

Re: Garageboxen

Uit een interview met Beijer:

In oktober 1987 wordt Beijer in de gevangenis gestopt op verdenking van omkoperij. Beijer was al jaren druk telefoonlijnen aan het aftappen en om dat een beetje gemakkelijker te maken, probeerde hij wat geld in de richting van een RTT-ambtenaar te schuiven. Terwijl onze held achter de tralies zit te zuchten, ontdekt BOB-speurder Guy Goffinon in Brussel een aantal flats en garages boordevol wapens en gestolen auto's. Een deel van de wapens kwam van de diefstal bij de groep Diane in 1981, de rest was van Mendez. De flats en garages werden gehuurd door Madani Bouhouche.

"Goffinon heeft die wapens gevonden dankzij een tip die ik hem heb gegeven. Via de Staatsveiligheid had ik in 1986 al iets opgevangen over die garages. Het moet de huurder wel wat hebben gekost, want er zou in totaal een miljoen frank huurgeld zijn betaald voor die dingen."

Bron: De Bende tapes | Danny Ilegems, Raf Sauviller en Jan Willems

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

46

Re: Garageboxen

Opzienbarende wapenvondst in garagebox nabij Brussel

In Sint-Lambrechts-Woluwe, één van de negentien gemeenten van de agglomeratie Brussel, is op 9 november een opzienbarende wapenvondst gedaan. Het nieuws is gisteren pas bekend geworden. De vondst werd bevestigd door het parket van Nijvel, het plaatsje waarnaar de Bende van Nijvel werd genoemd. Die bende is berucht geworden door overvallen op supermarkten in België waarbij tientallen volwassenen en kinderen zijn omgekomen.

De wapens zijn gevonden in een garagebox na een speuractie waarbij de gerechtelijke politie van Nijvel en de bijzondere opsporingsbrigade (BOB) van Waver en Brussel nauw samenwerkten. Het gaat om een partij uiterst moderne handvuurwapens die in de oudejaarsnacht van 1981 gestolen zijn uit de zwaarbewaakte wapenkamer van de rijkswachtkazerne in de Brusselse gemeente Etterbeek. De wapens behoorden toe aan de speciale interventie-eenheid van de rijkswacht die jaren geleden werd opgericht en die speciaal terreurbestrijding als taak kreeg.

[Meer over deze diefstal kan je hier lezen » Forum]

In de garagebox werden ook de meeste wapens gevonden die op 15 mei 1985 gestolen waren uit een huis van Juan Mendez-Blaya, een van de topmensen van de Belgische FN-wapenfabriek. Mendez-Blaya werd op 6 januari 1986 [Mendez werd op 7 januari 1986 vermoord] dood in zijn auto aangetroffen. De wagen stond op de vluchtstrook van de snelweg nabij Rosières. Mendez-Blaya bleek met pistoolschoten vermoord te zijn.

De wapendiefstal uit de rijkswachtkazerne in Etterbeek werd pas op 2 januari 1982 ontdekt. Toen bleek dat uit de speciale wapenkamer alleen maar de allermodernste wapens waren ontvreemd.

De wapens bleken met een auto van de rijkswacht uit de kazerne naar buiten te zijn gebracht. Die wagen werd later, leeg, in een laan in Brussel teruggevonden. Er was een grote hoeveelheid peper in de auto gestrooid waardoor speurhonden geen kans hadden om ook maar enig spoor te volgen.

De verdenking viel op een gegeven moment op Madani Bouhouche. Dat is een vroeger lid van de Brusselse BOB die nadat hij de dienst verlaten had een wapenhandel begon. Bouhouche werd in februari 1986 aangehouden. Zodra bekend werd dat Bouhouche was aangehouden, verdween de adjunct-directeur van de gevangenis in de Brusselse gemeente Vorst [dit moet Sint-Gillis zijn], Jean Bultot, spoorloos. Later kwam aan het licht dat de man naar Paraguay was gevlucht. 

Bron: Leidsch Dagblad | 19 november 1987

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

47

Re: Garageboxen

Uit het onderzoek van Hennart blijkt dat Bouhouche en Beijer in de jaren 80 talrijke garageboxen en flats gehuurd hebben. De speurders van Hennart kunnen niet achterhalen waarvoor die gediend hebben. Zij leggen het verband met de Bende die opslagplaatsen voor wapens en voertuigen nodig had, maar de speurders mogen van rechter Hennart hun werkhypotheses niet onderzoeken. Hennart wil zijn dossier naar het assisenhof brengen en door het leggen van verbanden met de Bende van Nijvel dreigt zijn dossier op de lange baan geschoven te worden. Hij weigert dan ook elke inmenging.

Bron: De Tijd | 16 april 1998

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Garageboxen

Grote wapenvondst in Brussel, spoor leidt naar Bende van Nijvel

Het parket van Nijvel in Waals-Brabant heeft begin deze maand beslag gelegd op een grote hoeveelheid wapens die in verband worden gebracht met o.a. de Bende van Nijvel. De vondst werd gedaan in een garage in de Brusselse gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe.

Het grootste deel van de gevonden wapens werd op 31 december 1981 gestolen uit een oefenruimte van de speciale interventie-eenheid Dyane, een onderafdeling van de rijkswacht die speciaal is belast met terreur-bestrijding. Dezelfde vondst bevat een wapencollectie van Juan Mendez. Mendez was een topman van de wapenfabrikant FN die in januari 1986 vermoord werd aangetroffen in zijn auto in de buurt van Rosières, eveneens in Waals-Brabant.

De wapens zijn in het kader van het onderzoek naar de moord op Mendez in beslag genomen. Sedert meer dan een jaar zit een voormalige functionaris van de Bijzondere Opsporingsbrigade (BOB), Madani Bouhouche, in voorlopige hechtenis als verdachte van de moordaanslag. Bouhouche bleek de garage te hebben gehuurd. De wapenvondst wordt beschouwd als een flinke stap vooruit in het onderzoek naar de bindingen tussen extreem-rechts en de Bende van Nijvel. Zowel Mendez als Bouhouche zouden intensieve bindingen met extreemrechts hebben gehad. Een ander deel van het onderzoek is geconcentreerd op functionarissen binnen de rijkswacht zelf. De inbraak bij de groep Dyane geschiedde blijkbaar door kenners.

Alleen de meest geavanceerde wapens werden meegenomen. De gewone wapens lieten de dieven staan. Merkwaardig was dat kasten en voertuigen werden opengebroken op de manier zoals die bij de Dyane-cursus "detectie" wordt onderwezen. Een van de gestolen wapens werd later teruggevonden bij de vermoorde FN-topman Mendez. Aangenomen wordt dat de moordenaars van Mendez iets te maken hadden met de fouragering van de Bende van Nijvel.

Volgens gerechtelijke kringen zijn de meeste wapens van de diefstal uit de Dyane-kazerne nu gevonden. Het gaat om twee automatische Riot-guns, twee zware pistolen om vuurpijlen af te schieten, vijf FAL-geweren en tien Heckler und Koch machinepistolen. Verder twee zwaailichten en een flinke hoeveelheid patronen. De wapens worden nu onderzocht door de Proefbank voor Vuurwapens in het Luikse Herstal. De wapens werden gevonden aan de hand van het onderzoek naar de rol van Bouhouche bij de moord op Mendez. Iemand wist te melden dat Bouhouche onder valse naam een kamer in een studentenflat had gehuurd. Via die getuige kwam men vanzelf bij de bewuste garage die ook door Bouhouche was gehuurd.

Bron: NRC Handelsblad | 19 november 1987

Re: Garageboxen

Ben wrote:

Bij de garagebox in de Hippocrateslaan in Woluwe hoorde een flat die Bouhouche onder de naam Roberto Castaldo had gehuurd en waar hij op een terras een zendmast (!) had geïnstalleerd. De telefoon was er jarenlang aangesloten en vooral in de eerste helft van 1983 belde de huurder vaak en overwegend lokaal. Hij stuurde er één telegram in de lente van 1983. De conciërge beschreef hem als een kleine, heel beleefde man van ruim 1.70 meter en met donker haar, die "vaak op reis moest". Hij was altijd alleen.

De flat was niet gemeubeld. Er zaten spots in het plafond en op de vloer lag een matras. "Ik heb die flat nooit gezien," zei één van zijn vroegere collega's, "maar als die zendmast op de juiste hoogte stond - en Bouhouche was bij de rijkswacht militair opgeleid, hij kon dat dus bepalen - dan had hij daar zijn transmissiepost ingericht voor zijn operaties. Dat was nog voor het GSM-tijdperk, je moest dus op een of andere manier met je manschappen contact houden als je in actie was. Anders begaf je je als een blinde mol op het terrein. Een slim man als Bouhouche zou dat nooit gedaan hebben."

Over die flat, vanaf 2 september 1981 werd die flat gehuurd door mevr. B. Zij huurde het van Castaldo. Op 20 juli 1983 is ze daar weggegaan.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

50

Re: Garageboxen

Ben wrote:

Het overgrote deel van de anti-terreurwapens van de Groep Dyane vonden de speurders zes jaar na de diefstal, op 17 november 1987, in de koffer van een gestolen auto die geparkeerd stond in een garagebox aan de Hippocrateslaan in Woluwe, die door Madani Bouhouche onder een valse naam gehuurd werd. De sleutel van deze R25 was in 1986 tijdens een huiszoeking bij Bouhouche in beslag genomen. De ex-rijkswachter beweerde toen dat hij die sleutels niet kende.

Samen met de wapens van de Groep Dyane werden ook een aantal bij de vermoorde FN-ingenieur gestolen wapens in de R25 aangetroffen. Meteen beschikte de onderzoeksgroep van Guy Goffinon over een materiaal verband tussen de moord op Mendez en de wapenroof bij de Groep Dyane. In de buurt van de door Bouhouche gehuurde garagebox vonden de speurders nog een andere merkwaardige auto, een beschilderde Ford Taunus die in 1981 op de parking van Zaventem gestolen was. Onmiddellijk werd een verband gelegd tussen deze auto en de zaak Zwarts.

Daders » Bouhouche & Beijer

Is er een lijst bekend van de hierbij gevonden SIE-wapens? Van de bij Vilvoorde gevonden hebben we deze wel. Ik zou graag weten welke er nog steeds missen.