Re: Madani Bouhouche

Wat ik begrepen heb, is dat het verband tussen Waver en het spaghettiwapen niet bewezen kon worden.

222

Re: Madani Bouhouche

Ik dacht dat de expertises door Dery niet zo betrouwbaar zijn, dus ik zou me er niet op vastpinnen.

223

Re: Madani Bouhouche

Bron: FOK

Er zijn heel wat onduidelijkheden in het Bende-onderzoek. Toch is duidelijk dat de Bende-leden vertrouwd waren met wapens. Volgens de speurders ging het hier om professionele mensen die vertrouwd waren met offensieve schiettechnieken en "practical shooting". Bij benadering van deze termen denken we direct aan schietclubs, clubs die schietgrage rijkswachters aantrekt. Eén daarvan is waarschijnlijk Madani Bouhouche en zijn maat Beijer. Beiden ex-rijkswachters, die de rijkswacht verlieten in 1982.

Beiden zijn om het nog maar lichtjes uit te drukken geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Deze twee zijn de meest geruchtmakende misdadigers uit de jaren '80. Bouhouche, zelf schiet-instructeur heeft discipels voortgebracht die wel eens leden van de Bende zouden kunnen zijn. Het is ook bewezen dat Bouhouche banden had met het Front de la Jeunesse en misschien lid was van WNP en groep G.

Zeker is nochtans zijn misdadige reputatie. Bouhouche is veroordeeld voor een moord op de veiligheidsagent Zwarts op 26 oktober '82, hij is ook veroordeeld voor de moord op een diamantair op 4 september '89. Hij is ook berucht om de aanslag op z'n rijkswachtkolonel en de aanslag op een rijkswachtvoertuig waarbij 3 rijkswachters gewond raakten. Maar het meest geruchtmakende feit waar hij van verdacht is de diefstal die op nieuwjaarsnacht werd gepleegd in de zwaarbewaakte rijkswachtkazerne in Etterbeek.

In de nacht van '81-'82 werden de modernste wapens van dat moment gestolen uit het arsenaal van de Brigade Diane. De zwaarste Vijftien Heckler & Koch machinegeweren, 5 FAL-machinegeweren, 2 pistolen en 2500 stuks munitie en nog 5 automatische shotguns. Van deze wapens waren alleen interne mensen van de rijkswacht op de hoogte!

Deze diefstal heeft een gevoel van ontzetting te weeg gebracht. Nu was niet alleen de veiligste kazerne van de rijkswacht niet veilig genoeg, maar werden er ook de meest moderne wapens ter wereld gestolen. Nog angstaanjagender was het feit dat deze wapens werden gebruikt bij de overvallen van de Bende. Het is bijna zeker dat een van de Heckler & Koch's werd gebruikt in Aalst. En verscheidene keren de shotguns.

Bouhouche werd ook verdacht van de moord op een van z’n vrienden: Juan Mendez, wapenexpert en ingenieur bij FN .

In een garage van Bouhouche werden een 50-tal wapens gevonden, gestolen uit de privécollectie van Mendez. Tot de wapens in de garage behoorden ook enkele wapens gebruikt door de Bende. Was Mendez in januari '88 het 23ste bende-slachtoffer? Niemand weet dat Mendez en/of Bouhouche betrokken waren bij de Bende.

Toch werd bijna nooit gehoor gegeven aan de mogelijke betrokkenheid van Bouhouche bij de Bende. Steeds valt er op dat het gerecht heeft gefaald, hypotheses en sporen werden nooit onderzocht of kunnen we beter zeggen: mochten niet worden onderzocht!

224

Re: Madani Bouhouche

Ik dacht dat het niet bewezen was dat er wapens van de groep Diane of uit de collectie van mendez door de bende gebruikt zijn geweest. Indien dit werkelijk zo is, is de betrokkenheid van Bouhouche en Beijer bijna zeker.

Re: Madani Bouhouche

Practical shooting wordt zwaar overdreven. Ik schreef het al een keer. Als dienstplichtig militair moest ik ooit zo'n oefening doen. Zonder ooit te hebben getraind, haalde ik de maximum score. Ok, je moet met een wapen kunnen omgaan en je moet kunnen mikken, voor de rest is het vooral een instinctief gebeuren. Trekker overhalen zonder al te veel te denken.

226

Re: Madani Bouhouche

Als dat waar is dan kan het toch niet duidelijker zijn.

227

Re: Madani Bouhouche

Maar dan vraag ik me wel af waarom dit nooit eerder naar buiten gebracht is.

Re: Madani Bouhouche

Diane-diefstal heeft men nooit kunnen linken aan de Bende. Anders was het denkwerk een stuk makkelijker geweest.

229

Re: Madani Bouhouche

Zelfde wat betreft de wapens van Mendez. Enkel speculatie.

Re: Madani Bouhouche

Noorderling, practical shooting is niet voor iedereen weggelegd. Misschien vond jij het gemakkelijk. Misschien was de test ook niet zo heel moeilijk en heb jij er aanleg voor.

Net als in elke sport zijn er gradaties in de practical shooting. Ik denk niet dat jij bijvoorbeeld in zal slagen om volgende oefening tot een goed einde te brengen: Omstaanders die in je weg lopen en je duwen terwijl jij je wapen trekt en op een bewegend doel vuurt en ondertussen obstakels voor je vuurlinie krijgt die je niet mag raken omdat het 'burgers' zijn.

Of reactie op een dreiging in de rug: je krijgt een duw en gaat voorover, maar in plaats van te vallen hou je controle door een koprol. Tijdens de rol heb je 1 tel om de situatie te taxeren en te beslissen of je je wapen trekt. En dan ook onmiddellijk vuren op bewegend doel.

De wet in België voorziet precies welke technieken je in een wapenclub mag aanleren en bovenstaande maken daar geen deel van uit. Om maar te duiden dat je onmogelijk jou persoonlijke ervaring in practical shooting als toetssteen mag gebruiken om de vergelijking te trekken.

Koken? Ik kan dat, poepsimpel toch?! Dus hoe moeilijk kan het zijn om een Michelin-ster te krijgen?

Servo per Amikeco