Re: Nr. 19: Reus

Nog een beeld uit de film:

http://www.stylusmagazine.com/images/articles/article040705_movie06.jpg

De bendeleden hielden dus blijkbaar niet alleen van muziek maar ook van films. big_smile

42

Re: Nr. 19: Reus

Ook ex-militairen (of huurlingen) beschikken over een kleerkast vol groene kledij. Het is/was hun werkkleding.

Re: Nr. 19: Reus

We moeten achter het "modegevoel" van de Bende van Nijvel vooral niets zoeken. Groen en meer bepaald militair groen waren in de vroege jaren tachtig heel populair. Ik was zelf 15-20 jaar in die tijd en de helft van mijn mannelijke leeftijdsgenoten liep rond in legergroene jassen. Het had niks met jagers of iets dergelijks te maken, het was gewoon wat er overal in de winkels lag.

De gelijkenis met de film lijkt me vooral een aardig toeval, maar ik kan me niet inbeelden dat de Bende van Nijvel zich daardoor liet inspireren. Als iemand zich enigszins wil vermommen zonder een masker te moeten dragen, komt men al een eind met een hoed, een bril en een jas met een hoog opstaande kraag.

44 (edited by HeaDHuNTeR 24-09-2010 20:16)

Re: Nr. 19: Reus

Het gaat hem niet enkel om de 'vermomming' maar in die film is het toevallig ook een bende waarvan de leider een reus is en die koelbloedig tewerk gaat en o.a. een heel persbureau vol mensen neerknalt in commandostijl. Het zal waarschijnlijk wel toeval zijn.

Re: Nr. 19: Reus

http://lh6.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TLIoPk9FHUI/AAAAAAAAAGA/514rGNeNzNs/s128/RB%2019.jpg
http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TO7GlV2zB0I/AAAAAAAAAOs/ETbIPV3uZl0/fj%202%20close%20up%202.jpg

Daders » Claude Delperdange | Forum

Re: Nr. 19: Reus

Was de reus een rosse? Vond een artikel op google over de verschillende liquidaties in het hollandse milieu:

Bruinsma huurt in 1989 Ron Ostrovski in om zijn vriend Steve Brown te vermoorden. Brown voelt echter nattigheid en breekt met Ron Ostrovski. Brown krijgt al snel bezoek van Ferry Koch die een gokschuld voor Sjaak Mercuur wil innen wat Brown weigerd. Koch steld Brown dan voor Mercuur te rippen en de 2 worden partners. Koch kent ook Martin Hoogland. Gerrie Hillen (zijn broer Eddy Hillen is jaren geleden met 13 kogels doodgeschoten door de Chinezen) koopt met Steve Brown een partij hasj van de zigeuner Hans Dufour en een gigantische, rode beer van een vent (lid van de bende van Nijvel en betrokken bij het doodschieten van een paar rijkswachters). Ze worden geript waarop Brown het adres van Dufour's achteroom de zigeunerkoning Ankie Dufour krijgt van Koch. Brown verkoopt de partij hasj dan aan kolonel Martin en zijn luitenant Patrick van de IRA en geeft dan de schuld aan Dufour. Spoedig krijgt Hillen 10 jaar als hij een Joegoslavische de tepels afsneed (Hillen krijgt in navolging van zijn schoonvader eerst 8 en daarna 2,5 jaar krijgt).

Re: Nr. 19: Reus

Boemerang, kan je eens een fotomontage maken van foto nr 19 met het gezicht van Achille Haemers. Op het eerste zicht zie ik dezelfde snor, dezelfde ingevallen kaken, dezelfde oren, dezelfde wenkbrauwen, de grijns, alleen de haarsnit ligt anders.

Re: Nr. 19: Reus

Bij robotfoto 19 (Overijse) staan geen verwijzingen naar andere robotfoto's.

http://nsm08.casimages.com/img/2014/05/17/14051711071714738712245544.jpg

49

Re: Nr. 19: Reus

Claude Dubois was groot, mager en had een snor. Wou absoluut niet gefotografeerd worden.

50

Re: Nr. 19: Reus

Mark G. [een getuige van de feiten in Overijse] kon ons een zeer precieze beschrijving geven van de gangster die zijn vriend Luc Bennekens als gijzelaar meenam:

"De erg grote man was gekleed met een lange zwarte mantel (*), vooraan dichtgeknoopt met zilveren knopen. Hij droeg een zwarte hoed, waaronder een muts die slechts tot de neus reikte en de mond vrijliet."

Bron: Het Laatste Nieuws | Maandag 30 september 1985

(*) De wollen mantel die in Ronquières werd gevonden?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube