1

Topic: Alain Vincx

Vlak voor zijn dood gaf Deprêtre in een interview 5 namen van mannen die volgens hem deel uitmaakten van de Bende van Nijvel. Eén van die mannen is een zekere Alain Vincx, die behoorde tot de Sudisten.

Alain Vincx was een bedreven rallyrijder. In 1984 werd hij veroordeeld voor verzekeringsfraude door als stand-inbestuurder wagens opzettelijk te laten botsen, waarna de eigenaars langs de kassa passeerden. Hij werkte vaak ook als stuntman op het circuit van Nijvel, hield schietoefeningen en werkte samen met enkele corrupte rijkswachters uit de streek. Daarbij viel de naam van Luc Bouchat, die pas eind 1986 ontslagen werd.

Vincx deed samen met Juan Mendez aan diepzeeduiken. Vincx ontvreemdde de Saab uit de Jadot-garage in Eigenbrakel, want getuigen zagen hem met de blauwe Zweed door het provinciestadje zoeven (*). De hond van Jadot werd met elf kogels afgemaakt, afkomstig uit het beruchte FN-pistool .22 LR dat heel wat slachtoffers zou maken.

Hij zou ook een goede kennis zijn van Rodolphe Culot.

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

(*) Lees als: hij komt in aanmerking voor de diefstal. Het is niet bewezen dat hij ook effectief de dief is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Alain Vincx

Als ik me niet vergis, is Alain Vincx op 25 mei 1987 verongelukt. De beelden van dat ongeluk kan je hier zien » YouTube

Op het forum van onze Franstalige vrienden heb ik ook een foto gevonden van Alain Vincx:

http://i66.servimg.com/u/f66/13/16/12/47/alain_10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Alain Vincx

Ben wrote:

Als ik me niet vergis, is Alain Vincx op 25 mei 1987 verongelukt.

Hieronder een foto van Vincx vlak voor zijn fatale stunt. De foto daaronder toont het lichaam van Vincx en het wrak van zijn auto:

http://www.anp-archief.nl/attachment/2197883

Op dit forum vind je meer informatie over het fatale ongeluk van de stuntman » autosport.nl/forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Alain Vincx

Alain Vincx lijkt in hoge mate op de robottekening G8. Zijn hobby's laten weinig aan de verbeelding over.

Vincx, Senterre, Delpierre, Rousseau, Bouchat... Bovendien stonden ze in contact met: (a) Juan Mendez, (b) Jean-Francis Calmette, (c) Culot en Nitelet, (d) VW & VAG en (e) Securitas - zie bericht dim. Is het niet opmerkelijk dat in de robottekeningen zowel Rousseau, Nitelet, Senterre als Vincx werden/worden herkend? Over Vincx lijkt me het laatste woord nog niet gezegd.

Re: Alain Vincx

Vincx woonde ook in Eigenbrakel/Braine-l'Alleud.

Bron: Le Soir

6

Re: Alain Vincx

Over het dodelijk ongeluk van Vincx:

Op 25 mei 1987 gebeurde er een ongeluk bij een recordpoging van "De Eerste de Beste". De stuntman Alain Vincx zou op Zandvoort tijdens de "World Record Day" door een aantal bussen heenrijden met een Chevrolet Camaro. Deze stunt had hij het jaar ervoor ook geprobeerd, maar mislukte toen, doordat hij bleef steken in de derde bus van vier opgestelde bussen. Toen is hij gewond geraakt, maar overleefde het ongeluk. Deze keer stond bus twee echter iets lager dan de eerste bus, waardoor de Camaro tegen het dak van bus twee aankwam bij het naar buiten gaan van de eerste bus. Doordat Alain een vierpuntsriem droeg, kon hij niet onder zijn dashboard kruipen, waardoor Alain tijdens de stunt onthoofd werd.

Bron: Wikipedia

Via deze link kun je een korte documentaire zien over Vincx, de kwaliteit is niet zo goed waardoor je de ondertiteling niet kan lezen en het soms moeilijk is om te verstaan wat er gezegd wordt. Het gaat vooral over zijn leven als stuntman maar je ziet hem ook duiken en schieten » YouTube

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Alain Vincx

De bovenste foto is Vincx in 1980 de andere dateren precies van een latere periode:

http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/13//15021309183714738712962287.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/13//15021309183814738712962288.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/13//15021309184014738712962289.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/13//15021309184114738712962290.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/13//15021309190114738712962292.jpg

8

Re: Alain Vincx

In de voorlaatste foto meen ik precies "Thierry Hallard" te lezen op het t-shirt? Ook een "interessante" stuntman. Zie » tueriesdubrabant.winnerbb.com

Merk ook op (tueriesdubrabant.winnerbb.com): "Si je cherche un circuit abandonné en Brabant, il n'y en a qu'un... à Nivelles. Si je me renseigne, j'apprends qu'un certain Alain V. cascadeur de son état s'y entrainait. Tiens, il ressemble au portrait robot numéro 14. Cette affaire n'est vraiment que coincidences, surtout si on apprend que ses anciens copains cascadeurs travaillaient dans une société de transport située ... à 100m de la nouvelle armurie Dekaise dans le zoning Nord de Wavre. Copains cascadeurs qui ressemblent à s'y méprendre aux autres portraits robots. je pense à RB, PP, FM, GN."

Waarbij:

"AV (14) on vient de le citer [Alain Vincx]
RB (4) est passé par le 12e de ligne à Spa,
PP (17) était proche de la BSR de Wavre
GN (23) est aussi passé par l'armée

Simplement, dans une caserne, chacun à son boulot. Il faut aussi rappeler qu'à l'époque, ils ont certainement fait leur service militaire (ensemble?).

Questions:

  • Dans le milieu de la cascade, tout le monde se connait. Un autre nom apparait: Thierry Allard je suppose qu'il a travaillé à Nivelles et je sais que nos initiaux ont aussi travaillé avec lui. Rien à son sujet sur internet. Quelqu'un a t il des infos, des photos? Thierry Allard semble être beaucoup plus reconnu que AV dans la profession.

  • On a dit que après sa fermeture, le circuit avait encore été utilisé de manière illicite. Sait on de quelle manière? usage de la piste-certainement, mais des installations encore existentes?

  • Le circuit représente pour des politiciens(région, province, commune) beaucoup d'argent en terme de gestion, de taxes ou encore de réaménagement. Sait on entre les mains de qui le dossier est passé?"

En:

"moi je me demande pourquoi (selon J. Marchenoir) la SE a envoyer deux dames dans les bras de T Hallard... un cascadeur! Est-ce que les cascadeurs posent un danger d'Etat?"

Verder nog » tueriesdubrabant.winnerbb.comtueriesdubrabant.winnerbb.com

En:

"Ik weet nog goed, toen de stunt werd voorbereid en de bussen werden opgesteld, dat ik het vreemd vond dat die 2e bus er niet goed bij stond, te laag dus. nog steeds vind ik dit onbegrijpenlijk want bij de vorige keer had hij ook al het dak van die 2e bus geramd maar die stond wel goed in lijn en was er alleen wat schade. de auto raakte nooit de vloer van de eerste bus, dit was al zo bij de vorige stunts met 1,2 en 4 bussen [...] Het grappige is (voor zover je van grappig kunt spreken bij deze tragiek) dat ik tijdens de voorbereiding op deze stunt op het pitsdak stond en ik verbaase mij letterlijk over wat jij zegt: de bussen stonden goed, maar om duistere redenen moest de kont van de tweede bus opeens lager worden gezet."

"Een leek kon zien dat er nu een onlogische structuur in de daklijnen zat van de bussen [...] Ook iets opvallends: je ziet Vincx vanuit de auto in het 2e filmpje aan zijn stuur iets doen, maar die ouwe sloop-Camaro had daar alleen een bout zitten om de stuurnaaf. Vlak voor de impact laat hij het los. Ook zo vaag vind ik de snelheid... echt veels te hard en als een vuurbal komt de auto uit de laatste bus. Je kunt zien dat niemand daar op gerekend had, want de OCA en 'hekkenploeg' staan opeens veel te dichtbij." 

Bron » www.autosport.nl

"Overigens herinner ik mij dat, nadat Alain al eens met succes door 1 bus was gegaan na afloop van de Pinksterraces in 1982 of zoiets, hij het jaar daarop zou terugkomen voor 2 bussen. Dat lukte hem toen niet, want justitie in België had juist in die periode een kamer met vol logies voor hem gereserveerd. Prompt was er een andere cascadeur bereid om dat kunstje te flikken, ene René Pierre. De erecode onder cascadeurs hield echter in dat dit echt niet kon; het werd als jatwerk beschouwd in het metier. Dus bedreigde Alain hem met de dood. Dus stond René onder politiebescherming toen ie het kunstje tóch flikte. Op het pitdak stond een schuimbekkende Alain (die toch eerder had kunnen uitchecken dan voorzien) halsafsnijdende gebaren te maken." 

Bron » www.autosport.nl

9

Re: Alain Vincx

Volgens deze post van K& gaf Vinckx ook slip-lessen aan rijkswachters op het circuit van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Alain Vincx

Ik kwam in de jaren zeventig en tachtig weleens op de circuits van Zolder en Zandvoort en herinner me de naam Alain Vincx, evenals het ongeval waarbij hij het leven liet, al was ik daar niet bij aanwezig. Vincx was geen onbekende naam in die tijd en zeker geen hobbyist. 

Dat de man een perfecte bendechauffeur zou zijn geweest, lijdt geen twijfel, maar de vraag is of iemand wiens gezicht met een zekere regelmaat op televisie kwam, het risico zou nemen om deel te nemen aan zware misdrijven als die van de Bende van Nijvel. De kans dat hij door getuigen herkend zou worden was aanzienlijk.