231

Re: Madani Bouhouche

Ik vraag mij af hoe ze in het bovenstaand artikel aan de info komen? Dan moet er toch een bewijs van zijn want een journalist controleert toch 2X zijn bronnen of het moet een betrouwbare zijn?

Re: Madani Bouhouche

DeadLetterBox, dank voor de uitleg. Het gaat mij er natuurlijk vooral om wat de bende liet zien. Namelijk voorwaarts bewegen, dreigen schieten om bij het doel te geraken, kluis en kassa's. Daarna omgekeerde weg weer terug. Met de loden bollen schoten ze altijd raak. Je kan er dan heel veel achter zoeken, maar het lijkt mij meer lef dan kunst. Militaire precisie of oefening is wat mij betreft niet bewezen.

233

Re: Madani Bouhouche

Probleem is dat vele journalisten hun info uit dubieuze bronnen halen, info die anderen dan helaas weer overnemen. Tenzij de journalist uit bovengenoemde artikel een bron heeft binnen gerechtelijke kringen. In zijn laatste boek is Bouten trouwens ook zeer expliciet over de betrokkenheid van Bouhouche. Stel dat die info klopt, zijn er dan niet voldoende elementen om Beijer in staat van beschuldiging te stellen?

234

Re: Madani Bouhouche

Ik begin te denken dat de journalist in kwestie wel juist was en zijn info heeft van een gefrustreerde speurder maar nadien de mond werd gesnoerd! Ik vind het een raar artikel.

235

Re: Madani Bouhouche

kenza wrote:

Ik vraag mij af hoe ze in het bovenstaand artikel aan de info komen? Dan moet er toch een bewijs van zijn want een journalist controleert toch 2X zijn bronnen of het moet een betrouwbare zijn?

kenza, je zou onderstaande zin uit het artikel nog eens moeten lezen en u dan de vraag stellen of de journalist betrouwbaar is:

Tot de wapens in de garage behoorden ook enkele wapens gebruikt door de Bende. Was Mendez in januari '88 het 23ste bende-slachtoffer?

Dit artikel is een goed voorbeeld van een probleem waarmee dit dossier kampt: de ongecontroleerde recyclage van (foute) informatie in de pers. Er zijn officieel geen wapens van de Bende gevonden in één van de wapenopslagplaatsen van Bouhouche (of de bende Bouhouche-Beijer). Het staat ook niet vast dat Mendez een slachtoffer was van de Bende van Nijvel. En als hij een slachtoffer van de Bende van Nijvel was, dan was hij niet het 23ste maar 29ste slachtoffer.

En dan even off-topic: als je ervan uitgaat dat "journalisten altijd hun bronnen checken", raad ik je aan om eens het boek Flat Earth News te lezen van Nick Davies » www.flatearthnews.net (Of dichter bij huis kan je ook naar het programma Basta van Neveneffecten kijken.)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

236

Re: Madani Bouhouche

Al snel wordt Madani Bouhouche verdacht van de moord op Mendez. Veel pleit tegen hem, een alibi dat niet klopt, z'n tijdsgebruik vertoont een leemte; er is zelfs hard bewijsmateriaal want er wordt een wapen gevonden bij hem dat geïdentificeerd wordt als het moordwapen. Later wordt die bevinding betwist, nog later opnieuw bevestigd door een vermaard Frans onderzoekscentrum. Eind januari laat de onderzoeksrechter hem arresteren. Op zijn proces zal de jury hem echter vrijspreken van deze moord.

Is Juan Mendez het negenentwintigste Bende-slachtoffer? Het is waarschijnlijk, niet zeker. Dat veronderstelt immers een band tussen Mendez en de Bende van Nijvel. Daarvoor zijn er mogelijkheden zat, evenwel geenszins bewezen. Mendez kan gezorgd hebben voor de wapens van de Bende en ze in bewaring hebben gehouden tussen de overvallen. Z'n huis kan een schuiloord geweest zijn voor de Bende, daar in de buurt verdwenen Bende-leden meer dan eens spoorloos.

De diefstal van wel vijftig wapens bij hem thuis en de ontdekking van het gros daarvan samen met een pak wapens van de Diane-diefstal kan ook een aanknopingspunt zijn. Dat veronderstelt dan wel dat er een relatie zou zijn tussen de Diane-roof en de Bende van Nijvel. Officieel hebben die feiten niets met mekaar te maken. Maar toch, niet alle gestolen riot-guns van Diane zijn teruggevonden, niet alle Heckler und Koch-mitrailleurs zijn teruggevonden. En de Bende gebruikte heel zeker riot-guns, en bijna zeker gebruikte ze een Heckler und Koch-mitrailleur in Aalst. Zou die dan van elders kunnen komen dan van de Diane-diefstal? Niet erg waarschijnlijk want dergelijke klassewapens slingeren niet zomaar rond.

Z'n nauwe relatie met Madani Bouhouche is een ander mogelijk verband met de Bende, onder meer omdat Bouhouche is verdacht van de Diane-diefstal, onder meer omdat wapens gestolen bij Mendez én Diane-wapens werden gevonden in een door Bouhouche gehuurde garagebox, én omdat Bouhouche volgens velen op één of andere wijze betrokken is bij de Bende van Nijvel. Als Bouhouche met de Bende heeft te maken of Mendez, of allebei, dan is de moord op Mendez inderdaad een Bende-moord.

Re: Madani Bouhouche

Een mogelijke bron voor het artikel kan het boek "Complot!" zijn (uitgeverij Nieuw Amsterdam, 2006) waarin dezelfde onbewezen beweringen als feiten worden gepresenteerd. "Complot!" behandelt zo'n 45 samenzweringstheorieën. Een goedbedoeld boek, maar niet altijd even accuraat.

Natuurlijk kán Bouhouche iets met de Bende van Nijvel te maken hebben gehad, en is het theoretisch mogelijk dat wapens van de Diane-diefstal door de Bende zijn gebruikt. Maar niets is bewezen en zelfs de aanwijzingen in die richting zijn niet geweldig sterk.

Re: Madani Bouhouche

Respect voor kenza die serieus zijn best doet mee te denken. Het is wel belangrijk op te letten dat je niet te veel aannames doet. Het begint dan je denkrichting te beperken. Hou er altijd rekening mee dat het toch totaal anders zit. Of een combinatie van verschillende pistes. Bouhouche was een crime-technisch interessant figuur. Zo'n figuur zou passen in een bende met een dubbele agenda. Tegelijkertijd moet je constateren dat er geen concrete sporen zijn.

Ik zou de eerste zijn die uitbundig zou juichen als WNP en of Bouhouche aan een stukje van de Bende van Nijvel kan worden gekoppeld. Maar het ontbreekt. Er is wat mij betreft geen enkel spoortje bewijs dat het niet toch een geisoleerd groepje was. Ook politieke of anderszins geheime motieven blijven bij speculatie. Het zouden mensen kunnen zijn geweest die het enkel voor de spanning en het geld deden. ik sluit niks uit. Bouhouche, WNP of toch de garagist op de hoek met een dubbelleven?

239

Re: Madani Bouhouche

Bouhouche was een vriend van de familie Lammers (dat wisten we al). Maar de echtgenote van Bouhouche werkte als verpleegster in hetzelfde ziekenhuis als de moeder van Eric Lammers.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Madani Bouhouche

noorderling wrote:

Ik zou de eerste zijn die uitbundig zou juichen als WNP en of Bouhouche aan een stukje van de Bende van Nijvel kan worden gekoppeld. Maar het ontbreekt. Er is wat mij betreft geen enkel spoortje bewijs dat het niet toch een geisoleerd groepje was.

Je zou zelfs kunnen redeneren dat het feit dat de Bende nog altijd niet gepakt is, juist bewijst dat het een geïsoleerd groepje was. Een groep met tentakels in de rijkswacht, onderwereld, staatsveiligheid en weet-ik-veel-wie had zich na dertig jaar wel verraden. Alleen een kleine groep misdadigers die in een cocon leeft, handhaaft zich zo lang ongestraft.

Links tussen WNP, Bouhouche en de Bende ven Nijvel zijn tot dusver altijd speculatief geweest, in de stijl van "Bouhouche was een rijkswachter die een spectaculaire crimineel werd, en de Bende ven Nijvel was ook spectaculair crimineel en leek de rijkswacht uit te dagen, dus...." en "de WNP pleegde een brute moord in Anderlecht, de de Bende ven Nijvel pleegde een brute moord in Beersel, dus...". Pas op, de links zouden in theorie ook ècht kunnen bestaan, maar de theorie van een geïsoleerde groep die buiten dit circuit stond, is aannemelijker.

In dit dossier worden tal van omstandigheden als niet toevallig uitgelegd, terwijl ze wel toevallig zouden kunnen zijn. Het feit dat de Bende ven Nijvel veel geweld gebruikte tegen politie als ze op de vlucht waren, bijvoorbeeld, wordt vaak uitgelegd als doelbewuste provocatie. Dat was een riskante strategie, want het kon ook gemakkelijk misgaan. Maar in theorie is het mogelijk. Het kan ook zijn dat de Bende ven Nijvel een ongeorganiseerde bende bruten was die helemaal niet goed nadacht over de vluchtwegen en zich door de nood gedwongen zag geweld te gebruiken.

Bouhouche leek me veel te slim om zulke risico's te nemen. Die had met de diamantroof in Zaventem wel bewezen over vluchtwegen na te denken. Niemand heeft iets gemerkt of gezien en Francis Zwarts is nog verdwenen.