491

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

Anderzijds kunnen ze de wapens evengoed ver van Aalst (in hun eigen woning?) klaargemaakt hebben en kunnen ze de bivakmutsen of maskers snel al rijdend opgezet hebben. Daarvoor hoefden ze niet noodzakelijk voorafgaandelijk te stoppen ergens vlakbij hun target.

Dat klopt, maar in de "De laatste 30 uren van de Bende van Nijvel"-uitzending zien we een scène waarin de Bende van Nijvel zich klaarmaakt vlak voor de overval. De onderzoekers gaan er dus volgens mij ook van uit dat ze in de buurt van het warenhuis hebben gewacht tot het moment van de overval en ze zich daar ook hebben klaar gemaakt.

Ter info: ik heb het over deze scène » YouTube

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

492

Re: Aalst: Proloog

De Molenstraat in Erembodegem ligt inderdaad aan de overkant van de snelweg maar in 1985 had je een geasfalteerde veldweg (bestaat nu niet meer maar is nog zichtbaar) dat direct en rechtstreeks via de brug aan het Osbroekpark en de Delhaize van Aalst uitkwam. Dat ze zich aan de atletiekpiste zouden klaargemaakt hebben, is heel onwaarschijnlijk want daar is dag en nacht en 7/7 altijd volk.

In Aalst en omstreken noemen ze dat daar de sexdreef en is een heel bekende afspreekplaats voor homo's. En als je in het donker via het Osbroekpark naar de parking van de Delhaize van Aalst wil wandelen, raad ik je aan om een ijzeren plaat in uw broek te steken! Want als ze zich daar moesten klaar gemaakt hebben, dan had hen zeker iemand gezien!

Maar het waren spoken, ze kwamen uit het niets en vertrokken in het niets. En het kan niet anders dan dat ze zich goed voorbereid hebben. En aangezien niemand hen gezien heeft, plus dat ze uit deze richting kwamen, heb ik een heel sterk vermoeden dat ze ergens achter de autokeuring of achter de oude wasserij zich hebben klaargemaakt.

Re: Aalst: Proloog

Die sexdreef is anders een ideale prep-plek. De mensen zijn het gewoon er stilstaande wagens met inzittende aan te treffen en wie daar komt moeit zich met zijn eigen zaken en wil meestal zelf ook niet te veel gezien worden.

Alles hangt van de voorbereidingen af. Als ze bepaalde kleding moesten aantrekken, wapens uithalen enzo, uit de wagen stappen, dan moet je inderdaad uit het zicht staan. Maar als de voorbereiding beperkt is dan kan je dit evengoed op een drukke parking waar je opgaat in de menigte.

Servo per Amikeco

494

Re: Aalst: Proloog

Ja dat geloof ik ook wel, maar in de sexdreef is het altijd druk. Plus dat het een parking is voor bepaalde feestzalen in stad die daar een shuttle dienst hebben bv. Carlton en laat staan op een zaterdag avond. De brutale overval op de Delhaize van Aalst choqueerde op dat moment tot ver buiten de landsgrenzen. Dan ben ik zeker dat iedereen die op dat moment in de buurt was van de Delhaize van Aalst zijn verstand een miljoen keer heeft laten nadenken om te kijken of er hem toch niets is opgevallen. En bij mijn weten is er maar één element en dat was de lerares die iets gezien had maar onlangs heb ik haar verklaring gelezen en ze zou een kleine grijze auto gezien hebben zonder lichten en ik betwijfel of dat de Bende van Nijvel is want die gaan niet eerst een parade rijden door Aalst zonder lichten aan.

Volgens mij zijn ze ergens gestopt nadat ze van de autosnelweg kwamen en daar hebben ze zich klaar gemaakt en alles nog eens gedubbeld checkt en vooral via hun walkietalkie op de politiefrequentie nog eens geluisterd of er nergens geen patrouille in de buurt was en dat kan alleen maar ergens op een godverlaten plek in de directe buurt van de Delhaize van Aalst.

495

Re: Aalst: Proloog

kenza wrote:

Ja dat geloof ik ook wel, maar in de sexdreef is het altijd druk.

Ge zijt wel heel goed op de hoogte!

496

Re: Aalst: Proloog

Ja zeg dat wel, ik heb onlangs voor de zoveelste keer nog eens de route gedaan van aan de parking van de Delhaize van Aalst naar het Osbroekpark tot ongeveer aan café De Ton (nu dicht) en ik had mijn auto in de sexdreef geparkeerd en onmiddellijk krijg je een paar keer een vriendelijke goeie dag van mannen die daar rond hangen. Eenmaal je in het parkje bent tussen de sexdreef en parking van de Delhaize van Aalst merk je dat er achter bijna iedere boom een man staat - of soms twee of drie mannen - maar bij mijn weten gebeurt daar nooit iets agressief.

Re: Aalst: Proloog

Detail: niet alle bewegingen van interventievoertuigen werden/worden via de radio geinformeerd aan de dispatching. Om zeker te zijn dat er geen ordehandhaving in de omgeving was, bevond er zich volgens mij een ondersteuningsteam van surveillanten die instonden voor de observatie van het doel, infil en exfiltratie route.

Servo per Amikeco

498

Re: Aalst: Proloog

Wat die sexdreef betreft, we zitten in 1985, dat mogen we niet vergeten. Ik kan me voorstellen dat het er toen toch wat anders aan toe ging als vandaag. Bovendien, al waren er mannen aanwezig met bepaalde "bedoelingen", dan zullen ze er in die tijd op zijn minst moeite mee gehad hebben om hetgeen ze gezien hebben te melden aan Politie/Rijkswacht. De vraag zou onvermijdelijk gekomen zijn "wat doet U om half acht 's avonds in een donker bos, op een zaterdag"?

Ik zou heel graag de joggers eens spreken, die de week ervoor de verdachte handelingen van mensen en voertuigen opgemerkt hebben. Het is ook zeer raar dat hier nooit robotfoto's uit ontstaan zijn.

499

Re: Aalst: Proloog

Er zou na de overval in Eigenbrakel en Overijse een anonieme oproep geweest zijn waarin werd aangekondigd dat de volgende aanval in Ternat of Waterloo zou plaatsvinden:

68. Qui a reçu l'appel anonyme du 30 septembre 1985 annonçcant une prochaine attaque qui aurait lieu à Waterloo ou à Ternat? (CH 51 280b PV 24.681 du 10.9.91)

Bron: document van Magnée en Graindorge

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

500

Re: Aalst: Proloog

In Ternat betreft het een Ad Delhaize die er sinds 1985 nieuw staat, als ik mij niet vergis is hij juist voor de winter geopend. Deze AD Delhaize is veel groter dan die in Aalst 

De eigenaars van deze AD Delhaize in Ternat bezitten nog een paar Delhaizes in het Brusselse.